Česká pošta: Konečně alespoň jedna užitečná diskuse v BL
(Čtenářovo jméno a adresa jsou redakci známy, nepřeje si jejich zveřejnění.)
Vedl jsem mailovou korespondenci s mluvcim posty.
Mimochodem, naprosto shodna situace je s dobirkou, nechate-li si
penize po
"dobrani" poslat na ucet, dostanete na nej o 3,20 Kc mene, nez posta
od
dobiratele dobrala. Vy poste na zacatku zaplatite sluzbu dobirky
(zaslani
zasilky a vyber castky), posta s Vami, jako s prijemcem platby primo
jedna
(neni tedy vubec odstinena bankou od vas jako od klienta, prijemce
platby),
presto nemate ani tady moznost dohodnout se, ze poplatek uhradite cely
na
pocatku a budete inkasovat plnou vybranou castku.
Takze ucetni nasledne musi provadet navic ruzne opravne operace kvuli
castce
3,20 Kc, ktere nakonec chybi.
Myslim, ze se jiz leccos vysvetlilo v BL.
Problematicka je nejen reakce mluvciho posty a zpusob nabizeni sluzby,
ale
cely
"uzus" fungovani, ktery pochazi jeste ze socialismu. Posta si totiz
svoji
sluzbu predstavuje tak, ze vybere penize na prepazce, soustredi platby
pro
urcitou banku a pro kazdeho prijemce platby provede jednou za den
agregatni
prevod ze sveho jedineho uctu (VAKUS) na ucet kazdeho prijemce.
Prijemce tedy neni schopen z vypisu sveho bezneho uctu vubec rozpoznat, od koho, jake
castky
(je-li jich vice za 1 den), a z jakeho ucely, mu dosly, vse se mu jevi
jako
nejaka platba od Posty. Posta pak myslene preda bance pytel
relevantnich
ustrizku jednoho dilu slozenek (jako pri normalnim doruceni fyzickemu
clovekovi) s tim, aby banka svym klientum tyto ustrizky (nebo
informace z
nich
opsane) poslala, aby meli sanci zjistit, od koho penize vlastne
obdrzeli.
Jak,
inu postou. Protoze slozenky uz stejne musi na poste projit jistou
automatizaci
(aby posta mohla secist ony poukazovane platby), je pochopitelne
jednodussi,
kdyz posta jeden dil slozenky zaroven s tim utrhne a s casti
pocitacoveho
vypisu ho posle prijemci platby rovnou, jako avizo, upozorneni, ze
poukazovana
penezni castka opustila teritorium posty.
Na onu anachronicnost, kdy se posta domniva, ze doruceni penez bance
je
adekvatni provadet predanim plateb a pytle ustrizku, se pak Posta
odvolava,
kdyz tvrdi, ze banky si sluzbu od ceske posty "objednaly" a ze posta
smlouvu
splnila a dorucila celou castku. Domnivam se, ze banky by mohly velmi
snadno
namitnout, ze prevzeti platebniho prevodu doprovazene "pytlem
ustrizku" neni
adekvatnim rozhranim pro predavani penez mezi peneznimi agenty
soucasnosti a
ze
by si posta na sve vlastni naklady mela provest jeho prevod do
elektronicke
formy, nekladouci zvlastni naroky na prijemce.
To totiz dava i dobry ekonomicky smysl, naklady se maji uctovat tam,
kde
skutecne vznikaji a hradit je ma ten, kdo ucinil rozhodnuti o zpusobu
platby.
Pri bankovnim prevodu aj. podobne sluzbe by tyto problemy a naklady s
identifikaci platce a ucelu platby vubec nevznikly. Proc ma byt
prijemce
trestan za rozhodnuti platce pouzit pro platbu zrovna sluzeb ceske
posty?
Proc
je platce zavaden pri kazde platbe o informaci, ze platba poukazkou je
ve
skutecnosti jeste o nekolik korun drazsi, nez kolik plati?
Pochopitelne, ze ekonomicky je soucasny ciste papirove postovni system
posilani
aviz levnejsi nez porizovani dat do elektronicke podoby postou, je
vsak
pochybne, zda prave banky maji byt tim, kdo hradi naklady na trideni
slozenek
a
zasilani aviz, zda to neni prirozeny naklad posty, pro kterou je pouze
tato
varianta jednodussi a levnejsi moznosti.
Zcela jiste, pak, posta je ale schopna vytvorit takovou sluzbu, pri
ktere
poukaze platbu cele castky. Ze se takovou sluzbu od roku 1990 jeste
nepodarilo
zavest, je proste a jednoduse ostuda a priznak toho, ze posta i banky
(ktere
ji
k tomu nedotlacily) si ziji v hluboke pohode a nijak se nemusi starat
o to,
co
jejich zakazniky trapi.