Hloupé provokativní otázky
(Jméno a adresa čtenáře jsou redakci známy.)
Ptal jste se vcera v BL, proc se hned nekonaly po padu klausovske koalice volby.
Podle Ustavy nemusely byt volby vubec. Kdyby se koalice nebo jine uskupeni
stran dohodly na sestaveni nove vlady, nemusely byt predcasne volby vubec.
Pulrocni timeout do voleb pak vznikl z dohody/nedohody vsech stran. Havel
jmenoval Tosovskeho, ten vyjednaval s ruznymi stranami a dohodl s nimi pul roku
s tim, ze vlada bude neutralni, tj. urednicka, a omezeny mandat vykonu svych
funkci. Cili vlada vladla z mandatu tech stran, co byly v parlamentu.
Ten timeout nejvic prospel prave Klausovi a ODS, Ruml se stihl vyjevit jako
zcela naivni, afera se svycarskym kontem nebyla prokazana a preference ODS v
mezidobi opet vzrostly.
Kdyz vladni krize vznikne z velmi vazne krize, tak pulrocni timeout neni na
skodu, aby hlavy vychladly a pokud mozno objektivni fakta vysla na povrch, nebo
ne? Po padu komunismu byly prvni poradne demokraticke volby taky az po pul
roce.
Skutecne mate tak chatrnou historickou pamet? Pak neni divu, ze tak vehementne
hajite komunisty.
Po padu Klausova kabinetu doslo k politickym konzultacim, jejichz
vysledkem byla politicka dohoda parlamentnich stran o vyhlaseni
predcasnych voleb v lete s tim, ze do voleb povede zemi polourednicka
vlada p. Tosovskeho, tehdejsiho guvernera CNB, a ze se Snemovna k
datu voleb sama rozpusti.
Tato vlada predstoupila pred Snemovnu se svym programovym prohlasenim
a dostala duveru legitimne zvolene Snemovny, cimz i jeji(vlady)
mandat byl naprosto legitimni.
Poznámka JČ: Ať si říkají zákonodárci či ústavní odborníci v ČR cokoliv, tvrdím, že ustanovení, podle něhož po pádu vlády mohou na půl roku převzít moc jacísi nevolení úředníci, je z demokratického hlediska pěkně pochybené. V Británii nesmí být ve vládě nikdo, kdo nemá poslanecký mandát, a protože je tam většinový volební systém, všichni členové vlády jsou jmenovitě voleni v jednotlivých volebních okrscích.