Z letošního pražského Fóra 2000
Nebezpečí fundamentalistického kapitalismu
Neděle 10. října
George Soros
Když jsem včera přijel do Prahy a jel jsem po ulici a díval jsem
se kolem,
tak jsem si uvědomil, jak se svět změnil v posledních deseti
letech,
protože jsem tu byl v Praze byl před deseti lety a pak znovu
po několika
letech. Praha je krásnější, tolik se nezměnila, ale co se změnilo
je
zbytek světa. Kombinace světových finančních trhů, světového
obchodu,
technologické inovace, internet a elektronický obchod, to jsou
věci, které
přinesly době velice rychlé změny. Někdy je těžké to pochopit.
Před
deseti lety jsem se díval na svět jako na svět otevřených a uzavřených
společností. Všechno bylo celkem jednoduché.
Měli jsme dva systémy, dva typy organizace a nepochybuji o tom,
že
jeden systém byl tmavý, černý a druhý bílý. Byla to taková jednoduchá
dichotomie. Nyní uzavřená společnost lidského systému se rozpadla,
ale
nevedlo to automaticky k otevřené společnosti. Stačí se podívat
na to,
jaká je situace v bývalém Sovětském svazu, abychom si to uvědomili.
A
také podíváte-li se na globální kapitalistický systém, ve kterém
žijeme,
má mnoho rysů otevřené společnosti, ale v mnoha smyslech je
karikaturou nebo pokřivením toho, co by otevřená společnost měla
být.
Přesto se domnívám, abychom pochopili současný svět, současnou
chvíli
v historii, otevřená společnost zůstává relevantní, vždy relevantní.
Tento
pojem jak ho formuloval Karl Popper, spočívá na uznání, že naše
chápání
světa, kde žijeme je nedokonalé. Nikdo nemá monopol na pravdu.
Není
možné dosáhnout dokonalosti a ti kteří se snaží dosáhnout dokonalosti,
jsou často hrozbou otevřené společnosti. Otevřená společnost
spočívá na
uvědomění, že dokonalosti nelze dosáhnout, a proto je zapotřebí
se
uspokojit s tím, co je na druhém místě.
Společnost není dokonalá,
ale je
otevřená ve zdokonalování. To je pojem otevřené společnosti,
který je
relevantní pro dnešní dobu. Domnívám se, že dichotomie mezi otevřenou
a uzavřenou společností již není příhodná, protože otevřená společnost
není ohrožená totalitární ideologií jak tomu bylo za sovětského
systému.
Jsou však různé typy fundamentalistických názorů, které by mohly
představovat hrozbu, kdyby zvítězily. Otevřená společnost stojí
někde
uprostřed, je ohrožována z různých stran: fašismem, komunismem,
různými náboženskými fundamentalismy, ohrožují tuto společnost
z
různých stran a domnívám se, že otevřená společnost je v současné
době
také ohrožována také z další strany.
Je tu nový druh fundamentalismu, který nazývám tržním
fundamentalismem, který dnes může představovat větší hrozbu než
socialismus, protože socialismus byl zdiskreditován a již nepředstavuje
tak velikou hrozbu. Musím být opatrný, když toto tvrdím, zvláště
zde, kde
zbytky sovětského systému ještě úplně nezmizely.
Jistě sovětský
systém představoval větší hrozbu než tržní fundamentalismus.
Byl
diametrálně proti otevřené společnosti. Kdežto u tržního fundamentalismu
je tato hrozba rafinovanější. Tržní hospodářství je základní
součástí
otevřené společnosti, ale není možné tyto tržní činnosti provádět
do krajní
míry.
Tyto státy jsou neefektivní v tomto smyslu a nedokáží tuto
hrozbu
zkrotit. Předstírá se, že trhy jsou dokonalé, že vyvolávají rovnováhu,
když
se octneme v problémech.
Pokud si vzpomenete na Friedricha Hayeka,
který věřil na otevřenou společnost právě tak jako Karl Popper,
rozdíl mezi
tržním fundamentalismem a otevřenou společností je velice jemný,
těžko
někdy postižitelný.
Přesto se domnívám, že existuje nebezpečí
nikoliv ze
strany totalitárního systému, který využívá totalitární ideologie,
který
využívá moc státu, aby se vnutil lidem, ale spíše nedostatek
organizace,
slabý stát, který nedokáže udržet zákon a pořádek.
Steven Homes
napsal skvělý krátký článek nazvaný Slabý stát - hrozba svobodě.
Samozřejmě hovořil o situaci v Rusku. Toto rozlišení mezi tržním
fundamentalismem a otevřenou společností je velice složité, napsal
jsem
o tom kniha a samozřejmě nechci ji tady shrnovat. Kdybych to
mohl
shrnout, tak bych o tom nenapsal knihu.
Problém současného uspořádání je takový, že máme globální trhy,
ale
zároveň máme politický systém, který spočívá na svrchovaných
státech.
Politický systém spočívající na svrchovaném státu vždy byl
problematický, protože vztahy mezi státy často vedly k válkám.
Domnívám se však, že v současném světě kde máme globálně propojené
trhy, tato hrozba je daleko větší, protože globální trhy, zvláště
globální
světové trhy, zmenšily schopnost států vykonávat funkce, které
vykonávaly v minulosti. Regulační funkce např. funkce v oblasti
sociální
péče, tyto funkce vyžadují buď daně nebo regulaci a jelikož kapitál
je
mobilní, může odejít a zbavit stát onoho blahobytu, onoho bohatství,
které
by se přerozdělit.
Ve své knize jsem hodně zdůrazňoval nedokonalost tržního mechanismu,
nedokonalost globálního uspořádání, je však nesrovnatelně závažnější
a
nediskutuje se dost o tomto problému. Hodně se diskutuje o globální
finanční architektuře a jejích nedostatcích, ale prakticky neproběhla
žádná diskuse o globální politické a bezpečnostní architektuře,
která
podle mého názoru představuje daleko serioznější problém, daleko
vážnější problém.
Chtěl bych se ještě zmínit o jedné věci, která mi leží na mysli,
a to je
situace na Balkáně. Rozpad Jugoslávie lze nejlépe chápat z hlediska
otevřené a uzavřené společnosti. V tomto ohledu je však potřeba
se vrátit
před Karla Poppera.
Henri Bexon byl první, kdo navrhl pojem otevřená
společnost v knize, která se nazývá Dva zdroje morálky a vztahů.
Argumentoval tím, že existuje kmenový zdroj a univerzální zdroj.
A ten
kmenový spočívá na strachu a nenávisti toho druhého. Vede k uzavřené
společnosti a univerzální morálka vytváří společnou půdu pro
veškeré
lidstvo a vede k otevřené společnosti. Je to pěkná formulace.
Je zřejmé,
že poté, co komunistický systém ztratil schopnost udržet Jugoslávii
pohromadě, objevili se demagogičtí vůdci, kteří využili neshod
mezi
etnikami, vůdcové jako Miloševič, Tudjman a výsledkem byly strašné
krutosti.
Na druhé straně máme integraci Evropy, která spočívala na principech
otevřené společnosti, i když tento termín se v této souvislosti
příliš
nepoužíval a vždy jsem považoval události v Jugoslávii jako konflikt
mezi,
považoval jako boj mezi pojmem otevřené a uzavřené společnosti.
Mezinárodní společenství, především evropské, bylo účastníkem
tohoto
procesu hned od začátku a zájmy a angažovanost Evropy spočívala
právě
na tomto univerzálním pojetí morálky, tj. že nelze tolerovat
takové
krutosti. Musíme uznat nejrůznější formy intervence, protože
vlastně jsme
zkoušeli všechny možné způsoby, snažili jsme se využít OSN v
Bosně a
zavést tam ty jednotky, které měly udržovat mír, I když tam žádný
mír v
té době žádný nebyl, potom v Kosovu ten přístup byl jiný, tam
to bylo
NATO, zkusili jsme politiku založenou na embargu, která vlastně
do
určité míry posílila ten opresitní režim, protože byla určitá
spolupráce
mezi těmi, kteří pašovali to embargované zboží do země a vedením
této
země. Předtím než vypuklo to otevřené nepřátelství, Evropské
společenství vlastně nabídlo takové velké gesto za předpokladu,
že země
zůstane dohromady, ale nic nefungovalo.
Dokonce i ta intervence
v
Kosovu, I když dosáhla určitých vojenských cílů, stále ještě
nedosáhla
cílů, které vlastně vedly k této intervenci. Já jsem nedávno
navštívil
Kosovo a obávám se, že alespoň v současné době stále ještě věci
neprobíhají tak, jak by měly, I nadále dochází k terorizování
občanů, k
terorizování lidmi, kteří mají stále v rukou zbraně, kromě toho
jsou
pronásledováni také Romové.
V současné době skutečně neexistuje žádná většina, umírněná většina,
která by se postavila proti tomuto procesu, což na té lidské
úrovni se dá
pochopit ještě, protože došlo skutečně k obrovskému poškození
a
útrapám, které museli prožít jednotlivé rodiny a jednotlivci.
Existuje jediný
způsob, jakým můžeme ospravedlnit intervenci v Kosovu a jak můžeme
dosáhnout těch výsledků, které nás vedly k této intervenci. To
je to, že
Evropská unie by měla více pomáhat tomuto regionu, měla by se
pokusit
tento region přitáhnout blíže k Evropě, protože Evropa pro lidi
bývalé
Jugoslávie a v celém regionu představuje něco, co je obrovsky
přitahuje.
Také je potřeba, aby hranice se staly méně významnými, aby vlády
se
staly méně významnými. Je potřeba nastolit takové podmínky, které
by
zajistily mír a prosperitu pro tento region.
To by pochopitelně
vyžadovalo
určitou asymetrickou celní unii, ve které by zboží, které by
vznikalo v
tomto regionu, bylo prodáváno aniž by byly odstraněny okamžitě
cla, dále
Euro by mohlo být zavedeno jako společná měna, ale pokud máme
něčeho takové dosáhnout, bude potřeba pochopitelně zmodernizovat
celní
služby tak, aby odpovídaly evropskému standardu, bude potřeba
také
zmodernizovat policejní složky, právní orgány, justici a také
místní
zastupitelstva. To pochopitelně bude vyžadovat něco podobného
Marshalovu plánu, kdy podobným způsobem Spojené státy se pokusily
obnovit Evropu po druhé světové válce.
Na štěstí existuje uznání správnosti tohoto přístupu v Evropě,
jež také
byly vypracovány určité plány jakýmsi mozkovým trustem, který
si říká
SEPS a má sídlo v Bruselu, dále potom byly tyto plány vypracovány
25
politickými instituty, jejich zástupci se sešli nedávno v Lublani
a také byla
vyjádřena podpora tomuto přístupu. Bohužel toto vše by však vyžadovalo
obrovské množství uvolněných fondů ze strany Evropské unie a
kromě
toho by to také vyžadovalo vytvořit jakýsi mechanismus, který
by zajistil
realizaci přístupu tohoto plánu na regionální bázi.
Oba tyto
elementy v
současné době chybějí. Jinými slovy, dobré úmysly existují, byly
formulovány, ale bohužel některé z těch velkých myšlenek se v
současné
době dostávají do slepé uličky. A to ve dvou stádiích. Nejprve
se některé
vlády pokusily toto převést do tzv. paktu stability, což je takový
prázdný
rámec, který vlastně nemá žádný obsah. To je jeden důvod a za
druhé je
potřeba si uvědomit, že stále se jedná o regionální přístup a
Evropská
komise nemá žádný mechanismus, který by umožnil tyto věci realizovat
a proto se přenášejí na bilaterální jednání mezi jednotlivými
zeměmi a
těmto jednáním se v současné době říká jednání o stabilitě a
asociaci. A
to je to, čemu já říkám slepá ulička, protože jednotlivé země
nejsou
vlastně připraveny splnit všechny ty podmínky, které souvisejí
s tím, aby
se mohly stát asocionovanými zeměmi. Potřebují pomoc, a to ještě
předtím než dojde podepsání těchto dohod tak, aby mohly být později
naplněny.
Já si myslím, že je naprosto imperativní v současné době vrátit
tento
proces do správných kolejí a postarat se o to, aby skutečně přinesl
ovoce. Myslím si, že se jedná o určitou hozenou rukavici otevřené
společnosti, která se promítne do budoucnosti tohoto regionu,
tzn.
Balkánu, ale která se promítne i do budoucnosti Evropské unie
jako
společnosti otevřené a promítne se také do samotné validity celé
koncepce otevřené společnosti. Jsem velice rád, že mi byla dána
příležitost pohovořit o této otázce zde, myslím, že se jedná
o otázku,
která je v současné době naprosto klíčová. Děkuji vám za pozornost.