Žaloby proti umístění obchvatu D5 kolem Plzně podány
Dne 5.12.1999 byly Vrchnimu soudu v Praze zaslany dve zaloby proti
uzemnimu rozhodnuti Magistratu mesta Plzne z 4.12.1995 a odvolacimu
rozhodnuti Ministerstva pro mistni rozvoj z 14.9.1999. Temito
rozhodnutimi byla schvalena varianta obchvatu SUK 2.
Prvni zalobu podalo spolecne 33 vlastniku nemovitosti dotcenych
umistenou stavbou. Tito vlastnici vzhledem k ucelovym postupum
Reditelstvi silnic a dalnic CR, plzenskeho magistratu, Ministerstvo
dopravy a spoju i dalsich urednich mist, navrhuji odklad
vykonatelnosti rozhodnuti do doby skonceni soudniho prezkoumani
zakonnosti zalovanych rozhodnuti. Druhou zalobu podaly obce Stenovice
a Utusice spolu s obcanskym sdruzenim Deti Zeme - Plzen a Obcanskym
sdruzenim na ochranu vrchu Val u Plzne.
Zaloby obsahuji dvacetistrankovy rozbor cele rady pochybeni a
nezakonnosti, zejmena vad podkladovych rozhodnuti a take neexistence
nekterych takovych rozhodnuti. Vytykaji mimo jine nezakonnost a
zmatecnost "rozporovaciho rizeni" ministra Cisare z ledna - dubna
1999. Zalobci nadale podporuji vysledky posouzeni vlivu na zivotni
prostredi, ktere doporucily kombinovanou variantu (SUK 2-KUO-SUK 2),
navrzenou autorem posudku EIA a odsouhlasenou MZP stanoviskem ze dne
14.12.1998.
Zalobci setrvavaji na oduvodnenem stanovisku, ze varianta SUK 2
plzenskeho dalnicniho obchvatu je ze vsech posuzovanych hledisek
ekologicky, vodohospodarsky, stavebne, dopravne i financne nejhorsi a
z hlediska dlouhodobeho verejneho zajmu nejnevyhodnejsi. Jsou
presvedceni, ze neni mozne budoucim generacim odkazat takove reseni
stavby, jez bude trvalym symbolem neodbornosti, omezenosti, sobeckych
dilcich zajmu a mocenske arogance.
Vyslovujeme hluboke politovani nad skutecnosti, ze vec se bude znova
projednavat u soudu. Opakovane jsme se snazili do posledni chvile
novemu kolu soudni konfrontace predejit. Navrhovali jsme zpusob
rychleho provizorniho vyvedeni tranzitni dopravy z Plzne. Pred
podanim zaloby jsme spolecnym dopisem znovu oslovili ministra Cisare
s navrhem prehodnoceni vydaneho rozhodnuti. Vse bylo arogantne
odmitnuto. Z obcanu Plzne tak statni moc i vedeni mesta ucinily
rukojmi vlastni neschopnosti a odborneho i politickeho selhani,
svadejice cilene na zalobce zdrzovani realizace obchvatu. Pritom
nebyt nesmyslne ucelove revokace puvodniho vladniho usneseni z roku
1991, po obchvatu by se jiz dva roky jezdilo!!!
Soucasny stav je dusledkem nepruzneho a kontraproduktivniho postoje
odpovednych organu statni spravy, zejmena MMR a MDS, ale i vedeni
plzenske radnice. Jejich pristup k veci a predevsim nezakonny postup
nas donutil znovu zaloby podat. Nesou tedy odpovednost za dalsi
odklad realizace stavby. Je nemyslitelne, aby v pravnim state
ustredni organy cinne ve verejne sprave prosazovaly verejny zajem v
rozporu se zakony. Pouze dusledne dodrzovani zakonu a respektovani
vysledku zakonnych procedur je jednim a rozhodujicim kriteriem pro
mozne pokracovani teto stavby. Tedy pro onen posun kupredu, ktery
verejnost tolik ocekava.