Vysílá Český rozhlas skrytou reklamu nebo ne?
Vazeny pane Culiku,
v priloze posilam svoji korespondenci se zastupcem sefredaltora CRo
1 Radiozurnal p. Sulcem ohledne meho nazoru na skrytou reklamu ve
vysilani CRo. Dotazal jsem se p. Sulce, zda lze zverejnit plne zneni
jeho odpovedi a on odpovedel kladne. Pokud se tedy rozhodnete jeho
odpoved zverejnit, prosim, abyste zverejnil plne zneni.
Dekuji
M. Kolar
Juliana 16. 11. kritizovala české vysílání BBC za to, že dělá reklamu komerčnímu
časopisu. Udělal jsem podobnou zkušenost s Českým rozhlasem 1 - Radiožurnál
a dotázal se na stanovisko k této situaci. Můj dotaz a odpověď zástupce
šéfredaktora ČRo 1 následují. Je užitečné znát názor druhé strany, i když
s ním nesouhlasím.
Vazene damy, vazeni panove,
14. 11. v Ozvenach dne po 18. hodine moderator hovoril o vysledcich
pruzkumu verejneho mineni. Prispevek skoncil tim, ze podrobnejsi udaje
najdeme v pondelni Mf Dnes. Podle me se jedna o klasicky priklad skryte
reklamy, protoze tato veta nebyla oddelena zadnou znelkou oznamujici reklamu.
Mohli byste mi laskave sdelit, jak tento pripad budete resit? Dekuji.
S pozdravem
Michal Kolar
Vazeny pane Kolari,
skutecne jsme dne 14. 11. 1999 vysilali v Ozvenach dne v 18:00 informaci
o pruzkumu agentury Sofres-Factum nazvanem "Deset let po listopadu".
Tento
exkluzivni pruzkum provedla zminena agentura na zakazku Ceskeho rozhlasu
1 - Radiozurnalu a Mlade fronty DNES. Informace o tom, ze MF DNES prinese
podrobnejsi informace tudiz neni skrytou ani zadnou jinou reklamou, ale
pouze uvedenim naseho partnera, ktery ke zminovanemu pruzkumu otiskuje
udaje, ktere neni mozne odvysilat prostrednictvim rozhlasu (napr. tabulky,
grafy apod.). Pruzkumy, na kterych se podili vice medii jsou v Ceske republice
i ve svete obvykle a ruzna media (tisk, rozhlas, televize) se pri jejich
zadavani spojuji s cilem usetrit financni prostredky a zaroven vyuzit vsechny
moznosti, ktere vystupy takovych pruzkumu nabizeji. Cesky rozhlas 1 - Radiozurnal
v soucasne dobe na zadavani pruzkumu verejneho mineni spolupracuje ci v
minulosti spolupracoval s Ceskou televizi, MF Dnes, Lidovymi novinami ci
TV Nova.
S uctou
Martin Sulc, zastupce sefredaktora CRo 1
Poznámka JČ: Pokud vím, tak Český rozhlas považuje za reklamu pouze to, na co má placenou smlouvu a co se oficiálně fakturuje. Inzeruje-li ve vysílání moderátor neformálně kamarádův produkt, zdá se, že není formálně nijak definováno, zda se to smí či nesmí. Přirozeně by se to nemělo dít a měly by existovat přesnější definice, co ještě je a co už není reklama.
V Británii se normálně neděje, že by sdělovací prostředky zadávaly průzkum veřejného mínění společně s jinými sdělovacími prostředky - jsou na to příliš hrdé a nezávislé a příliš si na to konkurují. Nedovedu si představit, že by si deník Guardian objednal průzkum veřejného mínění spolu s deníkem Times - nebo třeba Times ve spolupráci s BBC. Alespoň jsem se s tím nesetkal. Myslím, že by šéfredaktoři těchto listů a sdělovacích prostředků argumentovali, že to kompromituje jejich nezávislost. Situace v ČR je ovšem jiná, sdělovací prostředky jsou daleko chudší než na Západě. Mám-li být puristou, jsem přesvědčen, že by nezávislosti jednotlivých sdělovacích prostředků v ČR velmi prospělo, kdyby se nespojovaly s jinými sdělovacími prostředky - často ideologicky podstatně odlišného zaměření - pro žádné účely. Vzniká pak trochu dojem kamarádšoftu - všichni novináři jsou v jednom klanu. Mladá fronta Dnes si v každém případě může sama dovolit financovat průzkumy veřejného mínění a nemusí na čtenářích šetřit.