Ministryně Kořínková "asi něco ví" o korupci českého tisku, doufejme,
že odvolají Peltráma!
Mediální manipulace za desítky milionů ročně
Kauza K2 je pro ilustraci možných mediálních manipulací velmi příkladná a
přitom dost stará. Je s podivem, že se objevila v
Literárních novinách
teprve teď... To někdo trestuhodně zaspal.
V kauze K2 podávala několik podnětů a trestních oznámení a konstatování
porušení pravidel hry bývalým "volnotržním" vedením ČD nová generální
inspektorka Českých drah Květoslava Kořínková (ČSSD). Měla k tomu kdysi i
tiskovou konferenci, na kterou přišla spousta novinářů, ale pak mimo ČTK
nikdo nic nenapsal... Proč asi...?
Šlo o to, že ČD platily za služby "poradenské" mediální agentury 40 -
80 miliónů Kč ročně (!) po dobu několik let za pozitivní informování médií o
problematice ČD a o osobě generálního ředitele, a to dokonce i ve
společenských titulech (ředitel s rodinkou, ředitel v autě, ředitel ...) Vše
na úkor českých drah, vše za peníze daňových poplatníků.... Obětí jejich
mediálního lobbingu se měl stát i předseda odborového sdružení železničářů
Dušek v době generální stávky odborářů, kdy informovala média převážně o
stanoviscích tehdejšího vedení ČD, jak objektivní... Bývalí ředitelé drah
údajně porušili zákon.
Současné vedení Inspekce generálního ředitelství ČD
podle mých informací disponuje písemnými materiály, jednoznačně prokazující
výstupy této "agentury" vůči ČD (výstřižky o avizovaných článcích ap.,
smlouvy, reporty), na základě kterých jim byly placeny značné finanční
částky. Nezávislí experti v oboru public relations prohlásili, že cena je
cca 10x předražená oproti standardním cenám za tento typ služeb a odevzdaná
"práce" je stěží dokladovatelná... Přitom výpis z obchodního rejstříku firmy
K2 za její hlavní činnost ukazoval výrobu alkoholických nápojů... Domyšlení
souvislostí nechávám na laskavém čtenáři.
Půlstránkový materiál o této kauze napsala v prosinci 1998 v LN
(zřejmě na
základě instinktu a pečlivého pročítání ČTK) jejich bývalá redaktorka
vnitropolitického zpravodajství Renata Kalenská. Zanedlouho poté byla
přeřazena ze zpravodajství do pátečního magazínu LN PÁTEK, kde působí dodnes
a od té doby dělá neškodné (a přitom dobré) rozhovory s Milanem Knížákem,
profesorem Horákem či kardinálem Vlkem.... K podezření, že LN byly taktéž
"mediálně vstřícné" (čti poddajné) vůči lobbingu agentury K2 se nikdo z
vedení redakce či majitelů jmenovaných novin nevyjádřil.
Nad kauzou K2 se prozatím definitivně zavřely vody mediálně prostituční
historie české "odpovědné" žurnalistiky. Prozatím bez prokazatelného
výsledku. Čistící filtr "PR agentur" totiž pracuje tak, že případné všimné
platí v úplně jiných penězích od úplně jiných firem, než které účtují
klientovi. Nebo rovnou v "čistých" penězích. Pro jistotu. A roční obrat
jednoho klienta 40 milionů takovou velkorysost přeci dovoluje... I ty daně
se klidně zaplatí.
Ale červíček nejistoty v dušičkách novinářů hlodá stále
dál. Co kdyby náhodou ta bývalá ministryně kontroly Kořínková na něco
konkrétnějšího přeci jen přišla? Co POTOM? A tak se dál v médiích spekuluje,
že by se také mohl stát (čihošťský) zázrak a ministra Peltráma by mohl Miloš
Zeman odvolat z funkce a pak by bylo snadné odvolat i jeho manželku, která
asi něco ví.
Turbulentní mediální scéna ozvěnu (zbožných) přání zachytí a
jako vítr roznáší po kraji. Ví a prozatím ještě nepověděla... Vííí, vííí.
Fííí.
Lobbujících kandidátů na roli ministra "čističe" je přitom i v okolí
Miloše Zemana dost... Čeká se přece na zázrak.
Relevantní odkazy:
Bývalí ředitelé drah údajně porušili zákon
22. dubna 1999 - Lidové noviny
Bývalí ředitelé drah údajně porušili zákon. PRAHA- Tři bývalí generální
ředitelé Českých drah jsou podezřelí, že během působení ve funkci porušovali
zákony kvůli chybně uzavřeným smlouvám s poradenskými a konzultačními
firmami. Na jejich počínání...
Autor: čtk
Bývalému vedení ČD hrozí trestní stíhání
10. prosince 1998 - Lidové noviny
Bývalému vedení ČD hrozí trestní stíhání. Horentní sumy za vytváření
lepšího
mediálního obrazu svých generálních ředitelů platily v minulosti České
dráhy. PRAHA- V těchto dnech vrcholí vyšetřování kontrolní inspekce Českých
drah týkající se...
Autor: Renata Kalenská
Dráhy utrácely miliony na zlepšení image
19. listopadu 1998 - Lidové noviny
Dráhy utrácely miliony na zlepšení image. Smlouvy v řádu desítek milionů
korun uzavíralo s poradenskými firmami vedení Českých drah. Firmy měly
pracovat na zlepšení image ČD i jednotlivých vedoucích pracovníků v médiích
a na veřejnosti. PRAHA-...
Autor: čtk
V současné době jiná agentura - kupodivu také K2 - pracuje pro změnu na
mediálních projektech veřejnoprávní televize (ČT1) spojených s redakcí
týdeníku Respekt, s Kavanovým ministerstvem zahraničí a jeho mediální
strategií na "vysvětlení" potřeby českého vstupu do EU (Naskočíme do vlaku
EU?). Spolupracující osobou na projektu je studentská "ex-vůdkyně",
"diplomatka" Monika Pajerová... Proč asi...?
A co na to asi říká bývalý
ministr zahraničí ? Musí se v duchu smát, až se za břicho popadá.... Z
termínu K2 se stává symbol.
Naskočíme do vlaku EU?
5. ledna 2000 - Právo
Naskočíme do vlaku EU? Nový publicistický cyklus Naskočíme? zahájí Česká
televize ve spolupráci se společností K2 a s týdeníkem Respekt dnes večer po
druhém vydání Událostí a Branek, ve 22.35 na prvním programu.
K tomu též v Britských listech Jaroslav Plesl zde, pozn.
JČ.
Pro ilustraci analýzy uvádím zvlášť částečný přehled článků o ČD
(fultextový server
MIA) - není moc fultextový, takže tam není zdaleka vše. Ale to co je, pro
ilustraci toho, jak se psalo o ČD stačí...
(Soubor se nenatáhne jako součást Kompletních Britských listů, tedy
nebude ani součástí e-mailového vydání BL, pozn. JČ.)
Často frekventovaná témata:
1. investice do koridoru - ohromující čísla - co jiného by se dalo
pořídit...
2. ztráty ČD, nejistota, platíme to my ze svých daní, dotace,
zvýšení daní
3. Privatizace, transformace, deregulace - jediná cesta, nepotřebnost ČD
4. Když ne, tak železnice budou muset propouštět - bubákem proti
křiklounům
5. Příliš mnoho sociálního cítění v ČD - rozežraní dělníci
Na jednoho zaměstnance drah připadne devadesát metrů trati
6. Stávka,neštěstí a železničáři
Železničářům nestačí na zvýšení platů ani 300 milionů