Romové, tolerance a svoboda projevu
Jan Čulík
Psáno pro Literární noviny.
Jak docílit toho, aby došlo mezi znepřátelenými etnickými
komunitami v jednom státě, třeba jako jsou v ČR gadžové a Romové, k důvěře
a ke smíření? Tamar Jacobyová, která působí v americkém Manhattan Institute
a je autorkou knihy Someone Else's House: America's Unfinished Struggle
for Integration, (Není to můj dům: nedokončené úsilí Ameriky o integraci,
Basic Books; ISBN: 0465036260) o tom na základě americké zkušenosti uvažuje
v internetovém časopise The Occasional. Přeložme její myšlenky do českého
kontextu. Jacobyová vzpomíná, jak když pracovala v týdeníku Newsweek,
jednou její kolegyní byla inteligentní a atraktivní mladá černoška.
Jacobyová se domnívala, že tato dobrá novinářka, která byla rychle
povyšována, je symbolem úspěchu etnické integrace americké společnosti. Až
jednou cosi vyhledávala v příručce v nepřítomnosti černošské kolegyně na
jejím psacím stole a povšimla si na obrazovce počítače jejích otevřených
e-mailů: byly plné rasově motivovaných poznámek: "Ten běloch šéfredaktor
odmítl můj článek." - "Ta běloška knihovnice na mě byla sprostá." "Ten
bělošský grafik mi nenechal na stránce dost místa." Černošská novinářka se
cítila v časopise Newsweek i v celé Americe jako outsider. Jacobyová si
uvědomuje, že překážkou na cestě ke smíření se jí stala její intenzivně
pociťovaná etnická příslušnost. Je jistě důležité, aby člověk měl vlastní
národní či etnickou totožnost, avšak neměli bychom se uvnitř ní vůči
vnějšímu světu defenzívně ohrazovat. Vždyť totožností má každý člověk
několik a právě jejich prostřednictvím může navazovat styky s jinými: s Romy
i s "cizinci". Člověk není jen Čech, je taky třeba lékař, právník,
závozník. Je Evropan. Prostřednictvím množství různých identit může člověk
překročit omezení své národnosti. Měli bychom víc zdůrazňovat, co máme
společného. Zejména sdělovací prostředky by měly systematicky nalézat v
obou znesvářených komunitách v ČR, romské i gádžovské, stejné prvky
lidství, jimž může druhá komunita dobře porozumět.
O morálce a konzervatismu diskutovali v britském rozhlase
konzervativní filozof Roger Scruton a labouristický právník, politik a
metodistický kazatel (černoch) Paul Boateng. Scruton považuje za podstatu
každé civilizované společnosti "typicky konzervativní rysy", totiž důsledné
dodržování zákonnosti a pořádku a pojem rodiny. Koncept volných tržních
vztahů je ale podle Scrutona z konzervativního hlediska kontroverzní. Na
jedné straně člověk potřebuje soukromé vlastnictví, aby si zajistil ve
společnosti místo, představa volné výměny zboží podle otevřeného
smluvního systému je však konzervatismu hrozbou. Náměstek ministra vnitra v
nynější britské labouristické vládě Paul Boateng se Scrutonem souhlasí, že
myšlenka zákonnosti a pořádku a pojem rodiny jsou pro rozvoj společnosti
nesmírně významné, protože jsou zosobněním kontinuity a stability, nejsou
to však podle Boatenga typicky konzervativní pojmy a nebrání přijímání
nových myšlenek, jejichž cílem je osvobodit obyčejné lidi a dát jim moc a
vliv nad vlastním osudem. Boateng je přesvědčen, že z morálního hlediska
je naše doba érou nestability. Rozložila se dosavadní ohniska morální
autority a lidé dnes hledají nové hodnoty a normy. Není nic špatného na
tom, že už neexistují stará centra autority: často totiž šířila útlak,
protože byla postavena na principech rigidní sociální a ekonomické
stratifikace. Boateng i Scruton jsou aktivními křesťany, ale
postkřesťanským evropským společnostem by se už neodvážili vnucovat
křesťanskou víru jako morální rámec. Je nutno najít něco jiného. Boateng
uzavřel: "Musíme zahájit práci na projektu, jehož cílem je pomoci lidem,
aby mezi sebou znovu nalezli osobní styky. Musíme uznat, jak cenný je život
aktivních komunit. Ve městech to bude fungovat jinak než na vesnici, ale
musíme stůj co stůj lidem pomoci stát se aktivními členy místní ho
společenství. Víme, že to, co funguje při výchově dětí, je stabilita.
Musíme se snažit i v rodinách, které jsou rozbité, znovu vytvořit tuto
stabilitu."
Bývalá vychovatelka dětí premiéra Tonyho Blaira se pokusila vydat
své zápisky o životě v rodině Blairových, ale Blairova manželka, právnička
nechala okamžitě vydat soudní příkaz, který tomu zabránil. V této
souvislosti se z Ameriky zamyslel v deníku Guardian Harold Evans, bývalý
šéfredaktor listů Sunday Times a US News and World Report, nad obrovskou
svobodou tisku ve Spojených státech, které však líní novináři prý v
současnosti příliš nevyužívají a píší konvenčně či bulvárně. Evans přesto
vysoce hodnotí rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu z roku 1931, který
zakázal veškerou předběžnou cenzuru tím, že rozhodl, že stát Minesotta
jednal protizákonně, když uzavřel jeden deník, který nevybíravě útočil na
"židovské gangstery". Soudce Nejvyššího soudu Hughes tehdy přesvědčivě
svůj verdikt zdůvodnil slovy, že "práva nejpoctivějších lidí jsou zajištěna
teprve tehdy, jsou-li ochraňována práva i nejodpornějších a nejhnusnějších
osob".