Náš dluh Africe
Na okraj vrcholné schůzky Evropské unie s činiteli afrických
zemí, která právě probíhá v Egyptě, vyšel v neděli 2. dubna v týdeníku
Observer tento článek Andrewa Marra.
Afričané chtějí od Evropy peníze - odepsání dluhů, hospodářskou
pomoc, investice. Evropa zase chce Afričanům sdělit, že se musejí chovat
víc demokraticky, méně vraždit, a tak dál. Portugalci, kteří nyní zastávají
předsednictví Evropské unie, uvedli hrdě, že bude tato schůzka v Káhiře
historická, bude bodem obratu.
Bodu obratu je skutečně zapotřebí. Shodou okolností se na prvním
bodu obratu také podíleli Portugalci, když kapitál Diogo Cao v roce 1482
dorazil k ústí jedné z největších světových řek a prohlásil s pozoruhodnou
drzostí, kterou posléze napodobovali další Evropané, že bylo "objeveno"
dávno už existující království Kongo. V následujících pěti stoletích
pomohlo proměnit evropské obchodování s otroky, hospodářské
vykořisťování, masakrování, rasismus a budování impérií tento kromě
Antarktidy nejméně rozvinutější kontinent na světě v šířící se katastrofu,
od níž se nyní Evropané odvracejí s nechutí.
Existují ovšem okamžiky euforie a naděje, jako když byl propuštěn
Nelson Mandela a stal se pak prezidentem, ale je jich málo. Zprávy z
Afriky z minulého týdne - šílené řeči Roberta Mugabeho v Zimbabwe o "velmi,
velmi vážném násilí" [kterého je zapotřebí] proti bělošským farmářům v jeho
zemi , děsivý objev téměř 900 mrtvol v Ugandě, to je spíše to, na co jsme
zvyklí.
Obyvatelstvo Západu nyní v podstatě zase považuje Afriku za temný
kontinent, kde všechny inteligentní myšlenky, od tržních reforem až po
marxismus, nutně končí korupcí a násilím. Před příchodem Caa považovala
středověká Evropa Afriku za nepřístupnou oblast, kterou hlídají na severu
nepřátelští Arabové a která je na jihu místem, kde žijí příšery a je tam
nebezpečí, je to kontinent, který dál na jihu vede "mořem par a slizu" ke
konci světa. Dnes, kdy můžeme sledovat televizní kanály BBC World, CNN,
číst Le Monde a jezdit na safari, vědí Evropané o Africe trochu víc, ale
emocionální reakce Evropanů vůči Africe nejsou příliš odlišné od
středověku. Většina lidí se prostě otřese a dívá jinam.
Při nedávné přednášce v Britském společenství národů hovořil
generální tajemník OSN Kofi Annan trpce o "krutém nezájmu Západu" o oběti
afrických válek, válek, které, jak poznamenal, se už skoro nedostanou do
zpráv západních sdělovacích prostředků. Ale tyto války jsou jen částí
celého příběhu. V Africe je hladomor a AIDS - ze 36 milionů lidí, nemocných
AIDS, jich žije 23 milionů v subsaharské Africe - a katastrofy životního
prostředí, nejnověji v Mozambiku, v zemi, kterou předtím označil Economist
Intelligence Unit za nejrychleji se rozvíjející ekonomiku na celém
africkém kontinentě.
Skutečnost je taková, řekl Annan, že "Afrika trpí mnohonásobnými
krizemi - ekologickou, hospodářskou, sociální a politickou. Pitná voda,
lesy a orná půda jsou pod obrovským tlakem. Někteří vedoucí afričtí
politikové si nadále odebírají pro vlastní potřebu miliardy dolarů ze
státních fondů, přesto, že se rozpadají silnice, selhaly systémy
zdravotnictví, děti nemají ani učebnice, ani lavice, ani učitele a telefony
nefungují.
Proč? Proč Afrika a proč ne my? Dalo by se říct, že Evropa,
kontinent, který dal světu Ypres a Treblinku, Gulag a Drážďany, není zrovna
v pevném postavení na to, aby mohl někoho poučovat o násilí či o korupci.
Ale o to nejde. Indie, Čína, mnoho jiných asijských zemí, se připojilo ke
světové ekonomice. Proč ne Afrika?
Ze vzdálenější perspektivy je lehké vysvětlit rozdíl mezi Evropou a
Afrikou. Je to kontrast mezi velmi členitým evropským poloostrovem , který
oživovalo neustálé stěhování národů, kde se pěstovaly užitečné obiloviny a
kde vládla vnitřní konkurence mezi jednotlivými společnostmi, a Afrikou,
která je uzavřenou zemskou masou, , kde se dalo pěstovat jen málo
užitečných místních plodin a kde je menší množství půdy, vhodné pro
zemědělství.
Faktorům, které způsobily, že africký kontinent, na němž se poprvé
objevili lidé, se nestal vedoucí silou při rozvoji lidské civilizace,
historikové dobře rozumějí. Mezi ně patří i prostá smůla - na rozdíl od
Evropy a Asie neměla afrika dostatečné množství velkých divokých zvířat,
jako jsou koně, krávy a prasata, které by bylo možno domestikovat. Jak
napsal Jared Diamond ve své knize Guns, Germs and Steel. "Kdyby byli
afričtí nosorožci a hroši domestikováni a kdyby se na nich jezdilo jako na
koních, nejen že by nakrmili celé armády, ale stali by se nezastavitelnou
kavalérií... Kmeny Bantu na nosorožcích mohly porazit říši římskou. Nikdy k
tomu nedošlo."
Afrika zažila vzestup a pád vlastních impérií, vlastní vnitřní
migrace a náboženské změny, ale přišla o kritická staletí zemědělského a
sociálního pokroku. Tou dobou, kdy se Evropa začala rozvíjet opravdu
rychle, už byla technologická zaostalost Afriky tak velká, že se nutně
musela moderní Afrika stát evropskými humny - plnými podivných,
nedokončených projektů a nyní opuštěnými bývalými vlastníky.
Jeden příklad postačí. Nejhorší událostí posledního desetiletí bylo
genocidní vraždění rwandského národa Tutsi. V roce 1994 jich byl zavražděn
asi milion. Západ zůstal v kruté nečinnosti: mohl intervenovat a nezasáhl,
což vedlo zuřivé begické vojáky, kteří se nesmírně styděli, aby
demonstrativně zničili své barety OSN na protest proti zbabělství svých
pánů. (Nebo, vzhledem k tomu, že za to hlavně mohla Madeleine Albrightová,
své paní.)
Příběhy o zabíjení - o rodinách, které vojáci požádaly, aby se
sesedly dohromady, aby bylo možno na ně hodit granát, a kteeré to tiše
učinily, zdvořilé žádosti, aby si člověk mohl koupit kulku smrti a nemusel
být zavražděn mačetou - připomínají nacistickou Evropu. Ale v případě
Rwandy a mnoho dalšího se od toho distancujeme - tyto masakry, rozhodl
Západ, byly africké, kmenové, neměly nic společného s ideologií a tedy ani
s historií. Neměly žádný smysl.
A určitě ve rwandském případě to není vůbec pravda. Rwandská válka
mezi příslušníky národa Hutu a Tutsi, které mezi sebou žily v míru po
staletí, než do Afriky dorazili Evropané, měla svůj původ ve "vědecké"
belgické "etnické politice", která povyšovala "aristokratické" Tutsi nad
"bestiální" Hutu, podle tehdy nejnovějších evropských rasových teorií. Lze
se o tom informovat v knize od Philipa Gourevitche "We wish to inform you
that tomorrow we will be killed with our families." (Rádi bychom vám
sdělili, že zítra budeme se svými rodinami usmrceni.)
Rwandská genocida nebyla vůbec jedinečně africká, - stejně jako
apartheid, jako nynější krize v Zimbabwe, jako marxistické "experimenty",
které dopadly v sedmdesátých letech tak katastrofálně, - pocházela z
Evropy, zrodila se z belgické politiky a z evropské pseudovědy. Ani nebyly
strašlivé podrobnosti masakrů typicky "africké". Barbarský zvyk
shromažďovat useknuté ruce dodržovali o téměř sto let před tím masoví
vrazi z Konga Leopolda II., v sousedství, kde zahynuly miliony lidí.
Conradovo Srdce temnoty mělo bílou kůži.
Od Kapského města až po Eritretu jsou evropské vize pro příběh
Afriky ústředním tématem. Dokonce i podnebné změny, které vyvolaly povodně
v Mozambiku, byly pravděpodobně vyvolány v Evropě.
Takže proč o tom všem píšu? Protože tak lehce zapomínáme a při tom
děláme další chyby. Říkáme si, že my za to nemůžeme - že to jsou prostě
oni. Je to nevědomé, ahistorické, je to čin vražedného pesimismu. Jak také
řekl Annan nedávno, Afrika je plná zemí, které začínají fungovat,
pohraniční spory jsou řešeny, vlády prohrávají ve volbách a tiše odcházejí
bez násilí. Afrika potřebuje praktickou, neustálou a energickou pomoc z
Evropy - finanční, osobní, ne příliš ctižádostivou - skromný začátek.
Kdysi jsme zabíjeli, protože jsme byli chtiví po majetku a chtěli
jsme realizovat velké vize. Tentokrát hrozí nebezpečí, že budeme zabíjet
nudou. Pan Kurtz z Conradova Srdce temnoty? Ne, není mrtvý. Jen hraje golf
a zahraničněpolitické stránky v novinách nečte.