Nehodovost v Británii a v České republice
Václav Pinkava
Co nasleduje, bych doporucil do diskuse BL panu Culikovi - vcetne Vasi 'pocetni
ulohy' nize.
Ohledne pomeru autonehod, uloha jak jste ji zadal (nehodovost v Glasgow) neni
exaktne resitelna, nebot schazi udaje kolik ma Glasgow mil silnic (cili podil
daneho useku na celku), a dale schazi hustota aut na danou vzdalenost minimalne
ve sledovanou dobu. Nicmene, dovolim si odhad, ohledne zmineneho useku silnice,
byt pro Glasgow netypicky a 'v dopravni spicce', predpokladam. V tom pripade
se muze jednat o dobu a hustotu aut kdy je nehodovost vyssi (finalni odhad tedy
v neprospech Glasgow).
Rekneme, ze prumerna nosna kapacita mili dlouheho jizdniho pruhu je 100 aut v
dany okamzik, odhaduji-li na zaklade delky aut a odstupu odpovidajicimu
prumerne rychlosti pri 50mph (80kph). Pak plati, ze usekem projede 400 aut za
minutu (soucet vsech 4 pruhu). Takze za 40 minut kolem Vas projede 16000 aut.
Za rok sledovani (*200 dnu) to dela 3,2 miliony aut x 1,6 km neboli 5,12m
vozokilometru (statisticky nosny udaj, viz nize). Pokud jste svedkem 3-4
bouracek za rok (3.5?), vychazi to na 0,68 bouracek na kazdy milion
vozokilometru. Hnodopich by zde podotkl, ze kdyz uz se blizite konci trasy,
unikne Vam nehoda nekde na zacatku tras, a zaokrouhlil bych tedy na 0,7...
A ted to zkusme srovnat s nejakou objektivni realitou v CR :
Zajimave odkazy naleznete na vyhledavacim portalu http://www.seznam.cz zadanim
hesla 'nehodovost'
napriklad http://www.mvcr.cz/doprava/nehody/1999/brezen99.html.
Na strance
http://www.udi-praha.cz/Besip/Neho98.htm
je zajimavy oficialni pomer nehodovosti v Praze - 8,3 pripadu na milion ujetych
vozokilometru (1998), neboli zhruba 12x tolik co v Glasgow, dle meho odhadu
vyse.
Bylo by skutecne zajimave pokusit si napocitat kolik aut kolem Vas projede za
tech 40 minut..., muj odhad znamena ze jednim jizdnim pruhem vas mine 8 aut za 5
vterin rychlosti 50mph. Je tu vsak i moznost ze tam stoji naslapana auta (jedno
auto na 5m), ktere se sotva plazi.
Pak by se jich vsak na usek 1,6 km dlouhy o
ctyr pruzich veslo 1280 a k dosazeni 16000 za 40 minut by stacilo, aby se za 40
minut vystridaly v useku 12.5x. To jest 18,5x urazily jednu mili za hodinu,
neboli rychlost 18,5 mph. Kolona aut pri teto rychlosti nam tedy vyjde
nastejno. Glasgow neznam podrobne, ale tyto predpoklady povazuji od sveho stolu
za rozumne.
Nutno podotknout, ze udaje z Glasgow asi odpovidaji rizikovemu obdobi s hustym
provozem, a celorocni pomerna nehodovost na ujetou vzdalenost bude dejme tomu
polovicni proti te Vami sledovane. Takze i kdyby tech aut jezdilo tolik, jak
odhaduji, kdyz prochazite kolem, ne vic, porad nam vyjde zajimavy pomer - az do
tak 'nepravdepodobnych' 25x vice autonehod v CR nez v Britanii.
Asi bude kombinace ceskeho piva v ceskych palicich a zahranicni volanty
vceskych rukou nebezpecnejsi nez pro severany Scotch, byt pozivana v mnozstvi
vetsim nez malem...
S pozdravem
Vaclav Pinkava
Josef Fronek napsal:
Mimochodem, Vy mate exaktne orientovanou mysl. Ja jsem jednim z mala
troglodytu, kterym se podarilo vyhnout automobilove civilizaci -
nemam auto a ani ridicsky prukaz. Ani jsem se ho nikdy nepokousel
ziskat. Misto benzinu konzumuji radeji vino. Na oboji se mi
nedostava. Do prace chodim uz asi 20 let pesky po terasach kolem
glasgowske Great Western Road (ctyrprouda silnice) - jde asi o jednu
mili - kazdy rok jsem pri tom shledl v prumeru asi 3-4 autonehody -
nejmene jednou za posledni dva roky slo o smrtelny uraz. Cestu vidim
v prumeru denne asi 40 minut petkrat za tyden. Kolik to asi hodi
nehod v celem Glasgow za rok?
S hulvaty a blbci se setkate vsude.
Josef Fronek
Poznámka JČ: Jezdím v Británii automobilem přes dvanáct let, s výjimkou Prahy je tam daleko větší provoz než na českých silnicích, a to včetně českých dálnic. Z mé zkušenosti jako řidič v ČR i v Británii mohu svědčit, že většina řidičů se chová ohleduplně: vpouští například druhá auta do jiného jízdního pruhu, zbytečně na okolní auta netroubí. Vyskytly se ovšem v tisku široce publikované případy tzv. "road rage", kdy rozčílený řidič fyzicky zaútočil na řidiče jiného auta, který se mu nelíbil, a v některých případech došlo i k vraždě. V České republice jsem měl při ježdění po českých silnicích v letech 1996-97 velmi špatnou zkušenost, čeští řidiči jezdili veli agresivně. V létě roku 1998 jsem byl v ČR vlastním automobilem, volvem s britskou značkou, a řidiči na českých silnicích se ke mně chovali velmi slušně. V minulých měsících a o minulém víkendu jsem jezdil po českém venkově a v Praze s automobilem s českou značkou, situace nebyla tak špatná jako v letech 1996-1997, avšak agresivní řidiči se vyskytli. Dost často někteří řidiči v Praze jezdili tentokrát nepřiměřenou rychlostí, nerespektovali rychlostní omezení, dělali také takzvané "myšky". - Great Western Road v Glasgow má každým směrem jen dva proudy a je to silnice ve městě, tedy platí rychlostní omezení 50 km/h. Takže asi proud projíždějících aut nebude tak obrovský, jak ho charakterizuje Václav Pinkava. - Celkově lze říci, že britská vláda organizuje proti automobilům téměř teror. Ve městech jsou v rozsáhlých oblastech na mnoha silnicích jinobarevným asfaltem označené jízdní pruhy jen pro autobusy, taxíky a jízdní kola, na mnoha místech jsou přes ulici zpomalovací bariéry (tzv. "sleeping policemen"), některé městské výpadovky jsou pro provoz autoobilů uzavřeny, aby se omezilo množství automobilů jedoucích do centra (Victoria Road v jižní části Glasgowa), vedlejší ulice jsou odděleny od ulic hlavních vysokými cihlovými přejížděcími bariérami, na mnoha místech ve městech i na dálnicích jsou rozmístěny automatické fotoaparáty, které fotografují automobily porušující předepsanou rychlost, mnohá města uvažují o zavedení vysokých poplatků za vjezd do center.