Nepříjemné otázky týkající se Romů
Ještě jeden dopis xenofoba
Dobry den pane Culiku a pane Martinku,
netouzim opravdu nijak po zviditelneni sveho jmena v BL v teto souvislosti -
presto bych rad videl Vase odpovedi na nektere me otazky. Snad nejsou prilis
vulgarni (z vaseho pohledu; ja je povazuji za legitimni :-)
Zdravim Vas
Milos Zahradnik
V diskusich o Kosovu, Romech apod. je casto nepojmenovano to, co
je ve skutecnosti nejdulezitejsi a co zduraznuje ve svych prispevcich
pan Teply (v BL pouze on): populacni exploze nekterych etnik.
Reknu to hned na uvod:
Populacni exploze jednoho naroda nesmi mit za dusledek faktickou
genocidu narodu, ktere "neexploduji" ! A zavodit v populacnim prirustku
- jako zpusob "soupereni narodu ci etnickych skupin" je nemene
nebezpecne, nez jsou dalsi formy "politiky vedene jinymi prostredky" !
Je to samozrejme slozite tema, omezim se jen na nekolik otazek a konstatovani.
Prominte, ze micham otazku Kosova s otazkou Cikanu zde, v mem chapani
maji totiz oba tyto problemy velmi mnoho spolecneho
1) Vratme se do relativne demokraticke atmosfery Jugoslavie 60 let.
Jak se tehdy tedy meli Srbove v Kosovu chovat, s myslenkou na budoucnost,
vzhledem k rychle expandujici komunite jejich albanskych spoluobcanu ?
Snazit se dohonit je v porodnosti, 5 - 10 deti na jednu zenu ?
(Takhle to delal, o dve dekady pozdeji, Ceausescu.)
Udelat plan, jak postupne "demokraticky" vyklidit celou tu provincii
behem pulstoleti - a ustoupit tak konkurencni, progresivneji rostouci
komunite ? Vedeli prece, jaky historicky byl vztah Albancu k nim, ze
vzajemne souziti bude i budoucnu tezko mozne. Kdo taky mohl tusit,
jak zmenena bude celosvetove situace za pul stoleti...
Co tedy meli Srbove udelat v predstihu, krome dobrovolneho postupneho
predani moci ? Krome zorganizovani "svobodnych voleb" (nejlepe v okamziku,
kdy o drtive prevaze Albancu uz nebude sebemensich pochyb ? ;-)
Bylo mozno zachranit srbskou komunitu v Kosovu pred zkazou, ktera ji
hrozila do budoucnosti ? Jak ? Vetsim nasilim ? Striktni populacni
politikou (jako v Cine) ? Nebo uz jen postupnym premistenim srbske
komunity do planovite (a humanne, jak to jenom lze...) etnicky
vycistenych oblasti, ucinnym opevnenim mist (infrastruktura,
ekonomicke zdroje, skoly, universita apod.) dulezitych pro budouci
preziti srbske komunity v albanskem mori ? Stahnout se do enklavy
pobliz hranice se Srbskem (a na oplatku vystehovat Albance ze Srbska
jako nebezpecnou nakazu) ? V predstihu zadat o budouci protektorat ?
Koho ? OSN ? NATO ? ;-) Nebo naopak v predstihu varovat soudni dvur
v Haagu o podezreni, ze Zapad se bude snazit napomahat
"samovolnemu" zniceni Jugoslavie ?
Same neprijemne otazky.
Netvrdim, ze znam odpovedi. (Krome odpovedi v situacich, kdy se uz situace
vyhrotila na ostri noze. Je jasne, na ci strane pak jsem ;-)
Zda se mi pouze, ze skryvani neprijemnych otazek (resp. snaha ty otazky
diskreditovat s pouzitim "newspeaku" politicke korektnosti) je z mnoziny
znamych spatnych reseni problemu perspektivne skoro tim nejhorsim.
A plynou z vyvoje v Kosovu nejake zavery pro jine (zatim) minority, jejichz
populacni exploze z nich casem udela (pokud uz misty neudelala) majority ?
Co udelat (zkusme se na to podivat ocima evropskych "decisionmakers",
ti jiste ve "spolecnem dome" s cleny neprizpusobivych minorit doslovne
bydlet nebudou, navic jejich obzor zde je omezen jen na centrum Prahy resp.
dalsich metropoli "stredovychodni Evropy"), aby napriklad budouci
EC vlaky Berlin - Praha - Viden nemusely byt pancerovany a v oblasti
severnich Cech provazeny policejnim kordonem pri prujezdu "zonou" ?
To vite, kdyz mate malou minoritu, "zivici se hlavne kradenim slepic"
(omlouvam se predem JC: neuvadim to jako invektivu, ale jako problem !)
muzete to stale jeste oznacit za puvabny folklor...
Pokud by se ale ta minorita mela stat majoritou, co s tim?
Je pak samozrejme hlavne na ni samotne, aby "redefinovala" a podstatne
rozsirila roli, kterou chce ve spolecnosti hrat (az se stane majoritou).
Ma ale vubec nejakou vizi ? (To ti Albanci aspon nejakou tu vizi maji...
nedivim se tedy Srbum, ze proti te vizi bojuji, sec mohou ;-)
Bili za ne tohle udelat nemohou.
Bude vubec ta "vize dosavadni minority" kompatibilni s tim, co chce
dosavadni vetsinova spolecnost ? Nebo se ma prizpusobit hlavne ona ?
Tak, jako se postupne "prizpusobi" najemnici v dome obyvanem "cikany" ?
Kdo muze, utece. Kdo nemuze, zvlci taky, nebo se stahne do ukrytu.
Tim problem mizi, protoze nelze prece minorite vytykat to, co pak
koneckoncu delame i my sami... Problem ale "mizi" jen do chvile, kdy
takovouto "korektni" politiku smete protireakce nove generace politiku...
Radsi nedomyslet v predstihu, jakych... a to mam na mysli zatim jen
ten pripad, ze minorita je stale jeste jen minoritou.
Prepokladejme tedy (otazka pro JC), ze jste jasnovidec a muzete zpetne radit
Josefu Brozovi (Tito) koncem 50 let, jak resit problem Kosova do budoucnosti.
Co byste mu tehdy poradil, aby to fungovalo ? Vice demokracie ? Vice
socialismu ? (Nechci byt zlomyslny, ale M.S.G. na tohle prave pohorel ;-)
(Pritom padesata leta byla doba, kdy Tito mel ambice byt vladcem celeho
Balkanu. Snazil se proto zalibit Albancum vic, nez asi bylo rozumne.)
Co vlastne radite Cikanum a "bilym" ted, krome obecnych frazi ?
Slibil bych JC lahev skotske k sedmdesatinam, "za proziravost", pokud situace
ve mestech jako jsou Levoca, Usti, ... nebude za 20 let (ci mnohem drive)
charakterizovana spickovymi investigativnimi britskymi novinari jako
"uz absolutne neresitelna" pro bile !
V teto polemice nejde o politicky korektni fraze, jde o navrhy reseni
...ktere nas xenofoby treba ani nenapadaji...
Co stat jeste/uz nedela a mel by delat. Co Cikani nedelaji a meli by delat.
Ty navrhy by ale nemely byt prilisnym kycem, jako jsou ruzne predstavy
utulnych (i romskych) hospudek na kazdem rohu (jinak ciste) ulice,
v upravene ceske krajine, kde laska zvitezila nad...
Cetl jsem pred casem dosti otevrene "rasistickou" reportaz v Pravu (na
dvojstrane venovane cestovani). Byla o Jihoafricke republice, "autenticky"
popis soucasneho Johannesburgu mne dost sokoval. Nemel jsem pocit "detske
nemoci" systemu predurceneho pro zarne zitrky a rikal jsem si... tak to uz
snad radsi ten apartheid... (Vim, ze je maximalne neslusne to takhle rikat
protoze Mandela je hrdina, ba - co vice - globalni medialni superstar.)
Trivialni doplnujici poznamkou je, ze ctim ruskou ale i albanskou literaturu,
nemeckou ale i cikanskou hudbu, nemeckou a anglickou racionalitu a zidovsky
smysl pro abstrakci. Jako cesky xenofob provincionalista jsem ted vyjmenoval
ty narody, ktere mi lezi v zaludku nejvice... Doufam, ze jsem na nekoho
nezapomel. Aha. Predstava vietnamske hospudky na kazdem rohu ceske ulice
je naopak docela realna, a me osobne mila :-)
Minuly vikend jsem navstivil "Jahrmarkt" v typickem ceskem malomeste,
odkud pochazim. Cestinu s "vietnamskym prizvukem" po takovychto akcich
muj syn rad napodobuje:-) Mel jsem z te multikulturni akce velmi dobry pocit.
Ani stopy po nejakem rasismu - mezi temi zabednenymi ceskymi xenofoby,
neumejici jiny jazyk nez cesky a nezajimajici se o nic, co presahuje
obzor jejich malomesta... Bavi mne vzdy nakupovat u stanku "Jiri Pham".
Pro uplnost dodavam, ze tam byly i cikanske kramky (se slovenskymi syry
a zeleninou) - ale tech vietnamskych bylo nepomerne vic.
Poznámka JČ: Ad populační exploze určitých etnik. Toto je myslím problém jen v těch společnostech, kde se určitá etnika v jedné společnosti navzájem kulturně i jinak odlišují a vládne mezi nimi nenávist. Přestože je bezpochyby v britské společnosti zejména v méně vzdělaných společenských vrstvách velmi silný rasismus, celospolečenský veřejný konsensus prosazuje a podporuje toleranci vůči lidem jakýchkoliv ras a ve sdělovacích prostředcích vidíte běžně lidi nejrůznější barvy kůže, aniž by to kohokoliv nějak vzrušovalo. Podle jakési statistiky bude prý v Británii asi do deseti let jen asi každý pátý teenager běloch (!! - cituju tuto "šokující" statistiku po paměti). No a CO? Je to úplně jedno, pokud například moderátoři televizních programů pro děti či mládež jsou úplně stejní teenageři jako mladí lidé, kteří mají bílou kůži, mluví úplně stejným anglickým přízvukem a zastávají tytéž hodnoty.
Jsem přesvědčen, že prvním katalyzátorem integrace odlišných etnických skupin do společnosti je právě tolerance a zájem ze strany většinové společnosti. Jak kdosi napsal v minulých dnech v soukromém dopise: představte si, že dáte úkol třeba vykopat strouhu dvěma skupinám padesáti mužů. První z nich budete při tom chválit, případně se k ní chovat s úctou, druhé budete od začátku dávat najevo, že jsou to flákači a podvodníci. Která skupina tu strouhu asi vykope?
Ptejte se PROČ se "většina" (opravdu?) Romů živí kradením slepic. Pamatujete na toho Inda, jemuž se podařilo po povodních na Ostravsku v roce 1997 úplně zcivilizovat tamější romskou komunitu, jen protože měl o ty lidi zájem a nebyl to Čech? (Romové mají vůči Čechům tentýž stereotypně záporný postoj, jaký mají bílí Češi vůči Romům, přece.)
Shodou okolností se o této věci o víkendu diskutovalo v britském rozhlase v zajímavé pravidelném diskusním pořadu, nazvaném The Moral Maze, Morální bludiště. Hovořilo se tam o nenávisti v dnešní společnosti a mimo jiné i o rasové nenávisti. Jejíž podstatou je to, že druhým lidem nedáme "benefit of the doubt" nepočkáme s konečným úsudkem, až jak se zachovají, ale rovnou je předem odsoudíme.
V ČR (a jistě i jinde) je tento apriorně záporný přístup vůči Romům už tak zažitý, že se nelze vůbec divit, že mají Romové taky apriori záporný vztah vůči většinové české společnosti. Tyto stereotypy je nutno bourat a překročit je.
Možná mě budete považovat za přílišného idealistu či optimistu, ale kdyby skutečně došlo k tomu že Romové "ovládnou početně Slovensko", jakmile začnou být většinovým národem, státní struktury budou jejich, nebudou se od nich cítit odcizeni a začnou se vyvíjet jako normální národ - asi tak, jak se často chovají nyní už v emigraci.
Totéž platí o Kosovu: jistě, vládne tam mezi Srby a Albánci nesmiřitelná nenávist. Stane-li se Kosovo homogenní albánskou společností, je snad pravděpodobné, že se budou Albánci dál vraždit mezi sebou? Nemyslím, a možná se časem západním organizacím i tam podaří prosadit trochu tolerance.
Nevěřím, že některé kultury jsou apriori zaostalé a že jejich příslušníci neusilují o to, polepšit si situaci ve světě tvrdou prací. To je přece normální lidský úděl. Tam, kde to menšiny či utlačované většiny dosud nedělají nebo to donedávna nedělaly, domnívám se, že je to důsledkem patologičnosti předchozího jejich nešťastného historického vývoje. Vždyť se tak dá argumentovat i v případě Čechů: jejich neustálé postkomunistické neúspěchy na poli regulace bank, ekonomiky, práva a finančnictví jsou přece důsledkem neblahé historie komunismu - těžko to připisovat jakýmsi apriori vrozeným "záporným vlastnostem" českého etnika. Vždyť je přece zjevné, že i přes veškeré neúspěchy se většina "českého etnika" snaží usilovat o zlepšení situace vlastní energií. To je normální, všelidský postoj, který, jsem přesvědčen, se časem prosadí u jakkoliv utlačovaných či zpatologizovaných etnik, jakmile dosáhnou svobody.
PS.Argument, jak čeští zákazníci milují vietnamské obchodníky narozdíl od "asociálních" Romů, je nesmysl. V ČR je dobře zaznamenaný i protivietnamský rasismus, datuje se do hlubokých osmdesátých let. Tuhle jsem hovořil s kýmsi, kdo měl v Praze černošského známého. Běžně si musí dávat pozor, když se vrací po setmění domů, a raději po setmění nechodí po pražských ulicích vůbec bez doprovodu bělošského společníka. Tím nehájím Británii: zrovna v noci ze soboty na neděli umlátili kdesi u nějakého nočního klubu bělošští skinheadi jednoho ze skupiny černošských mladíků. Čtyři násilníci - tři běloši a jeden černoch - byli ovšem zatčeni a britská policie to vyšetřuje jako vraždu.