Internetoví zaměstnanci v americké utopii vydělávají velké peníze
Pracuje deset hodin denně, vydělává více než 70 000 liber ročně (cca 320 000 Kč měsíčně), nezajímá ho dovolená, tak na ni nikdy nejezdí, obléká se, jak chce, nikdy nebyl šťastnější a hledá jiné zaměstnání. Tato třiatřicetiletá, bělošská, vysokoškolsky vzdělaná bytost je podle prvního rozsáhlejšího průzkumu typickým pracovníkem, který se živí prostřednictvím internetu.
Také je velmi pravděpodobné, že mu zaměstnavatel dovolí, aby si do práce vodil psa, zaměstnavatel se mu stará o čistírnu, nabízí mu zadarmo masáže a poskytuje mu možnost získat v podniku, kde pracuje, vlastní akcie.
Profil tohoto typického internetového zaměstnance vznikl v důsledku průzkumu, který provedl časopis Industry Standard, který vychází pro internetovou komunitu v oblasti San Franciska. Zdá se, že typický internetový zaměstnanec nejenže má plat, který je asi třikrát vyšší než americký průměr, ale ještě k tomu se mu v práci nesmírně líbí.
Ve Spojených státech zaměstnávají internetové firmy nyní 2,5 milionu osob. Proč jsou tito lidé tak spokojení? Jako první důvod udávají "stimulující práci", jak druhý "slušný plat". Respondenti jsou také spokojeni s tím, že mohu pracovat i o víkendech a brát si dlouhé volno jindy. Jen 13 procent těchto zaměstnanců dostává příplatky za přesčasy a 14 procent pracuje v průměrný den déle než 12 hodin denně.
"Za poslední dva roky vyvolává tato utopie pozornost všech amerických finančníků," píše časopis Industry Standard.
Ale nejde jen o peníze. Je to totiž všechno taky zábava. V jakém jiném zaměstnání by mohl univerzitní absolvent přijít do práce až v deset hodin dopoledne v šortkách a v sandálech? A strávit den se svým psem prací na projektech, které vyžadují skutečnou inteligenci, a odejít domů v devět večer s břichem plným jídla zadarmo, několika piv a s velkým platem?
Průměrný plat těchto internetových zaměstnanců vychází na 104 000 dolarů ročně. Vzhledem k tomu, že asi třetině těchto pracovníků je kolem třiceti let a většinou nemají ještě odpovědnost za rodinu, je jasné, že pro nové absolventy univerzit - 88 procent těchto zaměstnanců má vysokoškolské vzdělání - je toto jediné ideální zaměstnání.
Navzdory nedávné vlně příchozích počítačových expertů z Indie a z jiných asijských zemí jsou zaměstnanci v tomto průmyslu převážnou většinou běloši (83 procent) a ze dvou třetin to jsou muži. Průměrný věk je 33,8.
Internetové firmy vědí, že se musí hodně snažit, aby si své nejlepší pracovníky udržely, protože jen 20 procent z nich uvádí, že nehledají nové zaměstnání.
Více než dvě třetiny těchto zaměstnanců se oblékají, jak se jim zachce. 31 procentům z nich poskytuje firma zadarmo čistírnu, asi 15 procentům z nich zadarmo masáže. Ne všem se to líbí, někteří si stěžují, že to, že je "v práci neustálá atmosféra mejdanů", je stejně tak tyranské, jako když se dřív muselo chodit do zaměstnání v obleku a s vázankou.