Podporuji Miroslava Jandoru a jeho akce na slavkovském bojišti
K těmto připomínkám mě vede několikaletá zkušenost člověka, který výročí bitvy u Slavkova spolu s ostatními organizuje i to, že jsem navštívil mnoho podobných míst i akcí od Anglie po Korsiku.
Památková zóna Slavkovského bojiště byla vyhlášena před osmi lety z iniciativy okresních úřadů Brno-venkov a Vyškov. Obce ji přijaly s vědomím, že přinese některá omezení při stavební činnosti. Protože na území bývalého slavkovského bojiště žiji , nepřipadá mi, že by ho někdo ovládal. Naopak. Obce a města se sloučily do obecně prospěšné společnosti Mohyla míru - Austerlitz se sídlem ve Šlapanicích. Cílem je zastupování území vůči tuzemským i zahraničním partnerům a rozhodování o dění a propagaci historické oblasti o ploše asi 120 km čtverečních. Pravidelné porady, otevřené informování, společný postup s okresními úřady při prezentaci navenek. To jsou aktivity, ke kterým patří i podíl na organizaci vzpomínkových akcí, letos doplněných propagačním pochodem a ukázkami ve Vyškově a v Rousínově.
Za celou dobu nepamatuji připomínky k činnosti České televize nebo firmy Davay.
Počty účastníků odpovídají našim finančním možnostem a nedosahují účasti např. u Waterloo či letos při 200 let bitvy u Marenga. Není to dle mého názoru žádná megalomanská akce.
Uvažovaný nový supermarket na k.ú. Jiříkovice je iniciativou hodonínské firmy IRO a výstavbu v územním plánu této obce schválilo řádně zvolené obecní zastupitelstvo. Zde také vznikla iniciativa pro podporu stavby jako protiváha pro zamítavý postoj ze strany Československé napoleonské společnosti se sídlem v Brně.
S panem Jandorou a firmou Davay jsem přišel do styku poprvé na počátku devadesátých let. Firma m.j. roce 1993 přispěla polovinou částky na realizaci pamětní desky "Obětem bitvy tří císařů", umístěné na návsi ve Tvarožné. Před dvěma lety se firma po dohodě s Unií uniformovaných jednotek a obcí Tvarožná opětovně zapojila do organizování vzpomínkových akcí na základě projektu Austerlitz 2005, který vypracoval pan Jandora v koordinaci s ostatními organizátory.
Firma přinesla do tehdejších sporů profesionální přístup, jistotu zabezpečení pro aktivní účastníky i pro četné návštěvníky. Davay zajistila sponzory, bez nichž není podobná akce možná. Nevím, jaký je to pro firmu obchod. Myslím si, že pan Jandora byl v počátcích těchto aktivit v mínusu a dodnes tomu tak asi je. Zaměstnanci firmy jsou v různé intenzitě průběžně vázáni organizačním, administrativním, finančním a propagačním zajištěním uvedené akce, na níž se k nám sjíždějí lidé z celé Evropy a které přesvědčujeme, že v republice není jenom Praha. Dokazujeme, že umíme to co v Anglii, Belgii, Itálii, Francii, Německu a jinde. Propagace území a dění v něm na internetu a v médiích jsou velmi důležité, ne-li podstatné. Čerpají z nich zájemci o historii i cestovní kanceláře.Je zapotřebí více takových firem. Z jejich konání profitují na zámku ve Slavkově, na Mohyle míru, Staré poště, majitelé hotelů, restaurací a výrobci upomínkových předmětů.
Chci věřit, že názory pana Maděry, prezentované trochu chaoticky s velkou dávkou invektiv jsou zapříčiněny dočasným neúspěchem, s nímž je nutné v každém lidském konání počítat. Nabízím mu informace, které mu zjevně chybí.
Přeji úspěch všem firmám působícím na Slavkovském bojišti tedy i firmě Davay. Vždyť ani pan Oldřich Maděra nechce stavět větrnou elektrárnu jen proto, aby ušetřil hnědé uhlí.