Dnešní zkušenosti s CK Fischer: Jako prosebníci někde na úřadě v dobách třeskutého socialismu
K diskusi ke službám cestovní kanceláře Fischer bych také měl co dodat, protože jsme s ní absolovovali v průběhu posledních let již 4 zájezdy a to vždy kombinované - okruh + týdenní pobyt (Kréta, Tunis, Turecko, Maroko). Protože jezdím i s jinými CK, mohu porovnat rozdíly. Musím konstatovat, že náš první zájezd na Krétu byl fantastický a službám a servisu, který tato kancelář poskytovala v r. 1995, není co vytknout - dodnes na to vzpomínám jako na jeden z nejlepších zájezdů. Tunis v r. 1996 byl rovněž velmi pěkný a vše na slušné úrovni - bez připomínek.
Turecko v r. 1997 již bylo o poznání horší - vázla organizace - po příjezdu v dopoledních hodinách jsme byli ponecháni celý den v osamělém hotelu uprostřed města duchů - neobydlených domů v Antalyi, na okruhu byly zařazeny hotely, které nebylo možno ani při nejlepší vůli akceptovat - ale jinak - všechno OK.
Kromě jedné věci. Dělají to všechny cestovky, nevím jestli jako povinnost k hostitelské zemi nebo jinak, ale na každém okruhu absolvujeme povinné návštěvy výroben zlatých šperků, koženého zboží, koberců atd. Zjevně se očekává, že turisté něco koupí, a myslím, že za to mají buď průvodci sami nebo příslušná CK provize. Nevím ale, do jaké míry je potom taková cestovka odpovědná za to, že doporučila svým klientům neseriozního partnera.
Od nás vybral v Turecku - poblíž Effesu jeden takový - údajně státem dotovaný výrobce koberců, dokonce za účasti našeho průvodce, zálohu na objednaný koberec ve výši 200 dolarů a přes veškeré urgence jak v Turecku, tak u firmy Fischer na ten koberec čekáme dodnes.
Doporučený dopis, adresovaný firmě na adresu uvedenou na stvrzence se vrátil zpět, že firma neexistuje, CK Fischer mě po čase sdělila, že ona s tím nemůže nic dělat.
Výlety si u Fischera obvykle nekupuji, protože vím, že jsou dražší. Je podstatně lepší si je koupit přímo na místě u místních společností, totéž se týká i pronájmu auta.
Po těchto zkušenostech jsme s Fischerem dlouho nikam nejeli a raději jsme používali jiné CK. Nechci dělat reklamu, ale vynikající zkušenosti máme s CK IDEAL Tour, ta ovšem jezdí hlavně po Evropě a autobusem a to také vždycky není to pravé. Takže jsme se letos odhodlali a znovu jsme jeli s Fischerem do Maroka.
Pokles v úrovni byl ve srovnání s předchozími zájezdy zjevný. Nejvíce nás ale překvapilo jednání pražského personálu. Připadali jsme si jako prosebníci někde na úřadě v dobách třeskutého socialismu. K zájezdu samotnému bych nerad cokoliv dodával - myslím, že to, jaké mají klienti CK vpomínky na podobné okruhy je obvykle věcí průvodců a toho, jak vystupují.
Ten náš byl perfektní prototyp velitele družstva v době mé základní vojenské služby v libereckých kasárnách a čas od času jsem měl strach, jestli od něj nedostanu za nějaký kázeňský či slovní přestupek 3 dny s dekou po službě. Takže z Maroka mám nejsilnější zážitek především na pana Zeydla, k jehož dobrému tónu patřilo i to, že celému autobusu vyprávěl, jak jsou jeho kolegové v Agadiru neschopní.
I to o něčem svědčí. I to, že po nastěhování do hotelu, kde personál mluví převážně francouzsky. nás průvodce vysype před bránou a ubytování proběhne beze slova - předáním klíčů od pokoje, který je skoro jako jediný v hotelu bez balkonu a do ulice.
Platili jsme ovšem standardní pokoj - ale braňte se, když se s nikým nedomluvíte a s průvodcem se máte sejít až druhý nebo třetí den.
Ani zvyklosti a způsob stravování, resp. hotelový řád - nikde žádná informace, takže jsme personálu byli první den trochu pro smích.
Tím nechci říci, že místní průvodkyně od Fischera nefungovala, ovšem nastupovala zároveň s námi a tak ještě sama nevěděla, čí je.
Zkrátka - mám dojem, že CK Fischer je za svým horizontem, pan Fischer a jeho melody boys mají pocit, že už mají vystaráno a nechávají vše zaběhané rutině. Úroveň CK tím ovšem nutně trpí a pro mne z toho vyplývá jediný závěr - příště již jenom s někým jiným.