Ještě upřesnění k CK Fischer
Dobrý večer paní (slečno?) Lipoldová,
v úvodu bych Vám rád poděkoval za cenné připomínky a upřesnění mého článku,
včetně opravení mého překlepu za který se stydím od té doby, co byl můj
příspěvek na stránkách BL uveřejněn.
Z Vašich připomínek je vidět, že jsem v některých místech formuloval svůj
článek poněkud nepřesně. Je to patrně moje chyba, takže bych některé věci
rád vyjasnil a Váš příspěvek doplnil.
1. Nevím o tom, zda existuje časopis porovnávající letecké společnosti. V
ČR určitě ne. Nicméně existují na Internetu mnohé stránky, které se věnují
tomuto tématu, srovnávají kvalitu služeb, místo na nohy, váhu zavazadel,
která je v ceně letenky, výhody při nalétání určitého počtu kilometrů a
podobně. Pokud by byl zájem, mohu dodat několik Internetových odkazů.
2. Pochopitelně, že speciální prostory na letišti nemá pouze BA. Pokud
vím, ve svém příspěvku jsem napsal "například British Airways". Z pohledu
průměrného českého cestovatele jsou určeny skutečně pouze pro majitele
letenek vyšších tříd než turistické, protože nutný počet nalétaných
kilometrů je HODNĚ veliký (v podstatě lze říct, že se vztahuje pouze na
lidi, kteří mají cestování v náplni práce nebo na lidi, kteří cestují hodně
často například mezi pracovištěm v USA a domovem v ČR). Kromě toho stojí za
zmínku, že většina leteckých společností započítává do nalétaných kilometrů
pouze letenky koupené přímo a nikoli prostřednictvím cestovních kanceláří.
3. Omlouvám se, že jsem ve výčtu zemí opoměl uvést Kanadu a Japonsko (a
taky Jihoafrickou republiku, Izrael nebo Spojené Arabské Emiráty). Myslel
jsem to tak, že existuje rozdíl mezi hotelem se čtyřmi hvězdičkami v
rozvinutých zemích a v rozvojových zemích. Platí to i v Evropě, to máte
pravdu. Tři hvězdičky v Mnichově jsou něco jiného než tři hvězdičky v
Jevíčku pod Orebem.
Nicméně cestovatel, který jede na dovolenou do vzdálené země by si měl
nastudovat základní fakta o zemi do které cestuje. Při mé návštěvě
Dominikánské republiky se několik českých turistů v hotelu rozčilovalo, že
voda z kohoutku je silně chlorovaná a v hotelu poměrně pravidelně vypadává
proud (na krátkou dobu, než naskočil nouzový agregát). Velmi se divili,
když jsem jim sdělil, že taková situace je prostě v celé zemi a žádný hotel
s tím nic nenadělá, pokud nemá vlastní elektrárnu a vlastní vodu z
dovezených zásob. Možná by na to měla CK Fischer upozorňovat...
4. Rozhodně jsem nezamýšlel, aby moje rady vypadaly jako "panské". Byla to
pouze reakce na stížnosti lidí, kteří se mnohdy snaží pořídit co
nejlacinější dovolenou a potom se cítí ošizeni, když jim není poskytnut
komfort na úrovni vlastního domova. Ale takhle to přece nefunguje a každá
služba má svojí cenu. Pokud chci procestovat levně Kubu, koupím si za
20.000 (nebo levněji) letenku do Havany a spím v soukromí u Kubánců (ne v
oficiálních "casa particulares"). Musím se ovšem smířit s tím, že se mohu
také mýt v sudu s vodou. Pokud chci slušný komfort, ale žádný zázrak,
koupím si zájezd na Kubu s CK Fischer do Varadera. Pokud chci něco lepšího,
koupím si letenku vyšší třídy do Havany a ubytuji se třeba v Melia Cohiba
(jeden z nejdražších hotelů na Kubě, komfort srovnatelný se třemi
hvězdičkami v Brně za 240 dolarů za noc). Podobným způsobem lze poznávat
snad každou zemi. Mě osobně je nejbližší ten, který jsem popsal jako první.
Ale neočekávám za svoje peníze zázraky.
5. Mimochodem, CK Fischer se před třemi nebo čtyřmi lety pokoušela nabízet
v ČR dovolenou, která je na běžné úrovni dovolené střední vrstvy v Kanadě
nebo USA. Jednalo se o dovolenou v řetězci "All-inclusive" hotelů
společnosti Sandal's na ostrovech Jamaica, Santa Lucia a podobně.
Ačkoli ze
sedmi variant ubytování nabízela CK Fischer pouze tři nejlacinější varianty
( a to ještě levněji, než to stojí když si to člověk koupí přímo od
Sandal's), zájem byl v podstatě nulový. Ono je složité prodávat slušnou
dovolenou, když její cena připadá potencionálním zákazníkům "neslušná".
6. Nejsem nijak spojen s CK Fischer ani se žádnou jinou CK nebo leteckou
společností. Jenom rád a hodně cestuji a mohu tak trochu srovnávat.
Zdraví
Pavel Kořenský