V Británii pokračuje kontroverze o uprchlících
Vláda nutí společnost Eurotunnel, aby bránila žadatelům o azyl pronikat do tunelu pod kanálem La Manche
Společnost, která provozuje tunel pod kanálem La Manche mezi Británií a Francií, požádala jeden soud ve Francii, aby zrušil uprchlický tábor, který je umístěn nedaleko vstupu do tunelu u francouzského města Calais. Podle společnosti Eurotunnel se prý totiž obyvatelé tohoto tábora neustále snaží proniknout tunelem do Velké Británie. Britská vláda vyvíjí obrovský nátlak na dopravce mezi evropským kontinentem a Británií. Nyní rozhodla, že stejně jako pokutuje letecké společnosti, které dopraví do Británie "neoprávněného žadatele o azyl" částkou 2000 liber za jednu oosobu, bude toutéž částkou pokutovat i autodopravce a samotnou firmu Eurotunnel. - Uprchlický tábor v Calais provozuje Mezinárodní červený kříž a ten konstatoval, že uzavření tamějšího střediska v žádném případě nezabrání žadatelům o azyl, aby se přestali v místě shromažďovat.
V podvečerním zpravodajském pořadu rozhlasové stanice BBC Radio 4 byl včera v 17.40 interviewován v této věci Habib Rahman, činitel Joint Council for the Welfare of Immigrants, Spojené rady pro práva přistěhovalců. Zde je překlad tohoto rozhovoru:
Jedná Eurotunnel správně, když chce přesunout odpovědnost za to, aby se uprchlíci nedostávali do tunelu, na francouzskou vládu?
Habib Rahman: Je zjevné, že ve Francii je to odpovědnost francouzských úřadů. Ale Británie vytvořila mezinárodní policejní jednotky, které realizují britskou imigrační politiku. Například, britské úřady posílají své činitele pro styk s leteckými společnostmi do nejrůznějších částí světa, aby kontrolovali, jací lidé nastupují do letadel, směřujících do Británie, ať už mají legitimní dokumenty nebo ne. Takže se Británie snaží přestat plnit své mezinárodní azylové závazky tím, že zabraňuje lidem, aby se dostali do země a myje si nad jejich osudem ruce, prohlašuje, vytvořili jsme Pevnost Británii a vy sem nesmíte. Důsledkem vládních opatření nyní je, že nutí dopravce, jako je Eurostar a mnoho dalších organizací, aby bránili lidem dostat se do Británie. Měli bychom však otevřít pro lidi do Británie legitimní cestu, ale to se neděje.
Jak by taková cesta do Británie mohla být pro uprchlíky otevřena, aniž by to vyvolalo takovou politickou kontroverzi, jaká tu trvá už delší dobu ohledně lidí, žádajících o azyl?
Ano, vznikne politická kontroverze. Jsme přesvědčeni, že pokroková a demokratická vláda by měla mít odvahu takovéto problémy řešit. Žijeme v novém světovém pořádku. Zejména od pádu berlínské zdi jsme svědky celé řady konfliktů v Evropě. Většina žadatelů o azyl přichází z Evropy, z bývalé Jugoslávie. Dokazuje to, že jestliže za humny vznikne problém, vznikne vlna uprchlíků. Loni přišlo do Británie 70 000 uprchlíků. Jsou daleko chudší země, jako Írán a Pákistán. Tyto země přijaly loni půl druhého milionu až dva miliony uprchlíků. Británie by měla uprchlíkům pomáhat. Měla by být v této věci otevřená. Měla by otevřít legitimní cesty k přístupu a legitimním žadatelům o azyl poskytnout statut uprchlíka.
Mezitím ale budou muset dopravci jako Eurotunnel platit finanční pokuty za to, co vy označujete za chybnou politiku...
Sympatizuji s dopravci, jako je Eurotunnel. Zaprvé, jejich úkolem není realizovat současnou neinteligentní imigrační politiku britské vlády. Právě přímým důsledkem této špatné politiky je, že se dopravní společnosti dostávají do obtíží. A tito dopravci přece nemohou spravovat tuto politiku. Dělají ploty z ostnatého drátu, vydali 3 miliony liber na bezpečnostní opatření jen v oblasti Calais, ale to by přece dopravci neměli být nuceni dělat. To není imigrační služba. Tito dopravci nejsou součástí britské státní správy. Je to politika, kterou prvně realizovala konzervativní vláda a labouristická vláda ji jen posílila. Dokazuje to, že ta politika nefunguje.