Ozvěny Říma
Ve vloni publikovaném eseji Tom Wolfe shrnul způsobem příznačně
americkým (s typickým komplexem nadřazenosti), jak prý budou
historici jednou psát o Americe těsně před rokem 2000: "Americká
nadřazenost ve všech záležitostech vědy, hospodářství, průmyslu,
politiky, obchodu, lékařství, strojírenství, společenského života,
společenské spravedlnosti a samozřejmě ve vojenských věcech, byla
naprostá a nezpochybnitelná. Dokonce i Evropané, trpějící uraženou
pýchou, shlíželi s úžasem na skvělý příklad, který Spojené státy pro
svět na počátku třetího tisíciletí představovaly."
Už když jsem ten esej četl loni, nedokázal jsem se ubránit pocitu, že
Říman by na počátku prvního tisíciletí napsal skoro totéž.
Bohatému "novému člověku" homini novo hovícímu si ve své vile v
neapolskénm zálivu by jistě připadalo stejně nemyslitelné, že by se
římská říše zhroutila. Latina byla koneckonců všeobecným jazykem.
Vážná vojenská hrozba z východu říše Parthů zmizela. Řím ovládl
světovou ekonomiku. Římská společnost v rozsahu, v jakém bylo možné,
aby ctižádostivý otrok získal pro své děti plnoprávné občanství,
byla otevřená vůči talentovaným lidem mimo ni. Kde se černal na
obzoru jaký mrak? Římané mohli naprosto věřit tvrzení, že dějiny
skončily podobně jako Fukujama.
Když se tedy Wolfova slova zdála poněkud zpupná i v roce 2000, o
kolik více nám taková připadají nyní, po ranách osudu, které stihly
Washington a New York? Dostalo se nám hrůzného a názorného
připomenutí, že žádná civilizace není nikdy v bezpečí, že dějiny
nekončí, že nároky na "nadřazenost ve všech záležitostech" jsou
klamné a že všechny říše musí nakonec zaniknout.
Amerika se samozřejmě nerozloží přes noc jenom proto, že se zřítily
dvě budovy, jakkoli symbolické. Američané podobně jako Římané jsou
nejdůmyslnější, nejvynalézavější a když jde do tuhého
nejukázněnější lidé na světě. Ovšem poprvé od konce studené války nás
přepadá nepříjemný pocit, že budoucnost není tak jistá a neměnná, jak
se kdysi zdálo.
Jak podivné je, že právě Ameriku národ, který převážnou většinou
věří v nejvyšší bytost, tak zaskočí, když jí otřese hrstka lidí,
kteří mučednictví považují za nejvyšší životní cíl.
Nyní se pokusí nad iracionalitou zvítězit racionálními prostředky. Je
zvláštní, že na prahu třetího milénia se racionalitou rozumějí řízené
střely Tomahawk, neviditelný bombardér B1 a útočný vrtulník Apache.
Těžko říci, zda tyto prostředky budou účinnější než hromadné
přibíjení na kříž a pogromy na křesťany ve starověkém Římě. Z
vojenského hlediska Amerika podobně jako Řím využívá ohromné
technické převahy nad svými nepřáteli, ovšem s jedním zásadním
rozdílem. Na rozdíl od Římanů Američané, neboť mají jinou mentalitu,
nejsou tak ochotní podstupovat oběti.
Noční můra, která nyní straší Západ, je mnohem záludnější a má více
hlav. Každá bomba, která dopadne na základny fundamentalistů a na
obyvatele států, kde fundamentalisté působí, pravděpodobně stvoří jen
další mučedníky, další fanatiky, další teroristická zvěrstva.
Není to nakonec právě nesmírný úspěch amerického impéria, jeho
všudypřítomnost, v důsledku čeho je, podobně jako říše římská,
Amerika tak zranitelná? Může Amerika opravdu doufat, že lze být
zároveň všude?
Může skutečně podporovat Izrael, pacifikovat Irák, usmiřovat Írán,
zastrašovat Libyi, vybombardovat Taliban, zjednávat pořádek na
Balkáně, odstrašovat Čínu, aby nenapadla Tchaj-wan, vybudovat
kosmický raketový štít na ochranu před zbloudilými ruskými střelami,
opevnit hranice tak důkladně, aby se neopakovaly hrůzy minulého týdne -
může toto všechno zvládnout a zároveň odvrátit recesi a být nadále
motorem světového hospodářství?
Prezident Bush v úterý v noci prohlásil, že třebaže se zřítily
mrakodrapy, Amerika se nezhroutí. Zřícení Světového obchodního
střediska však dozajista značí konec éry americké hegemonie a počátek
temnějších a nejistějších časů.
O čem se mlčelo, bylo poznání, že Amerika a nikoli Švédsko, Chile,
Kanada či jiná země se stala cílem, protože většina obyvatel
planety Země ji považuje za individualistické, pokrytecké a sobecké
impérium. Jeden můj americký známý se na mě rozkřičel, když jsem mu
to řekl, a připomněl mi, že "ani Evropané by nežili svobodně, kdyby
Američané neprolili krev ve dvou světových válkách, které
nerozpoutali". A pokračoval v tom duchu, jak je zbytek světa
necivilizovaný, jak by věda bez Američanů nic neznamenala, technika
by byla na úrovni padesátých let (nemám ani potuchy, jakým "vědeckým"
postupem k tomuto závěru dospěl), že světovým jazykem by byla, a to
se značným znechucením, francouzština...
Největší chyba velké části obyvatel světa právě nyní spočívá v tom,
že hledají "padouchy" stejně jako v amerických filmech. Nekladou
si zásadní otázku: co jsme udělali, že nás tolik lidí nenávidí?
Například to, že Kuvajt, monarchii, kde ženy nemají téměř žádná
práva a kde demokracii nemají ani ve slovníku, bylo třeba
"zachránit", nikoli však Rwandu. Nebo že je třeba uvalit embargo na
Kubu, protože proti Fidelovi a jeho zlému režimu se musí bojovat,
nikoli však na Čínu a její ještě horší pošlapávání lidských práv.
Anebo že Ariel Šaron může zabíjet stejně jako jeho předchůdci,
Palestinci však ne. Mohli bychom pokračovat dál a dál, lze to však
vyjádřit stručně: strýček Sam pečuje o lidská práva jen těch, z nichž
má nějaký obchodní prospěch. Cynické odmítnutí pomoci lidem, kteří
hromadně umírají v Africe na AIDS, jenom kvůli zájmům farmaceutických
společností, to dobře ilustruje. Ve jménu byznysu je dovoleno skoro
všechno. Na každé dolarové bankovce je napsáno "v Boha věříme", což
je spíše symbolické a zároveň rozporné, když vezmeme vážně učení
jejich oslavovaného Ježíše Krista.
Soustředit se na Araby, jako kdyby to byla zvířata jiného druhu,
lačnící po americké krvi, je obrovská chyba. Kdyby strýček Sam začal
provozovat kapitalismus s lidskou tváří, a ne darwinistický
kapitalismus, řídě se zásadou "lidé, nikoli zisk", možná by nepřátelé
Ameriky nebyli tak početní. Je zlé, že kvůli tomu bylo zmařeno tolik
nevinných lidských životů.