Publicistika v České televizi opět selhává?
Jezdím v sobotu dopoledne po okolí Glasgowa na kole, po takzvaných cycle paths, cyklistických trasách, vytvořených na někdejších železničních tratích, které byly zrušeny v šedesátých letech. Poslouchám přitom na walkmanu pořady publicistické a zpravodajské stanice BBC Radio 4. Toto rádio je dobré každý den, ale v sobotu dopoledne skutečně exceluje. V pořadu Eurofile vysílá Radio 4 v sobotu reportáže z evropských zemí, ve finančním a peněžním pořadu informuje o nejnovějších změnách ve finančnické oblasti, a varuje, jak tyto změny asi postihnou běžného občana, v pořadu News Quiz komentují ironicky nejvýznačnější komentátoři události minulého týdne, v pořadu Question Time se debatuje o aktuálních otázkách vážně, pak k věci telefonují do studia i členové britské veřejnosti. A tak dále.
Minulou sobotu jsem si v pořadu jménem "Medium Wave" povšiml kritického analytického bloku, který se zabýval pokračující restrukturalizací samotné veřejnoprávní rozhlasové a televizní korporace BBC.
Pod komerčním a tržním tlakem se rozhodlo vedení BBC "zprivatizovat" oddělení "resources", tedy oddělení techniky. Jednotlivé rozhlasové a televizní výrobní štáby si v budoucnosti mají technické služby kupovat od víceméně zcela samostatné soukromé firmy. Nezávislí pozorovatelé, odboráři, a jiní činitelé toto rozhodnutí ostře kritizovali a poukazovali na to, že prý jde o začátek vývoje, který může zanedlouho věstit úplný rozklad rozhlasové a televizní společnosti BBC.
Fascinovalo mě, že rozhlas BBC objektivně, nezávisle a kriticky analyzoval kontroverzní restrukturalizační změny ve vlastním veřejnoprávním podniku, tedy v samotné BBC.
Ke konci pořadu reportér uvedl: "Ke všem těmto zjištěným kontroverzním skutečnostem jsme chtěli pozvat do studia odpovědné vedoucí činitele BBC. Společnost BBC se však k této kritice odmítla vyjádřit."
V České televizi za pár týdnů nastoupí nový generální ředitel Jakub Puchalský. Hodlá podstatněji pozměnit praxi zpravodajství i publicistického vysílání.
Je známo, že dosavadní zpravodajství a publicistika ČT trpí mnohými nedostatky.
Úkolem veřejnoprávní televize je analyzovat i sebe samu. Kdy se dočkáme na obrazovce ČT obdobného analytického pořadu, jaký přineslo minulou sobotu BBC Radio 4?
Proč se televizní publicistika ČT v těchto dnech vůbec nezabývá nedostatky zpravodajství a publicistiky České televize? Proč nezahájí veřejnou diskusi o tom, co bylo v České televizi za vedení Ivo Mathého dobré a co špatné a zejména o tom, co chystá nový generální ředitel Jakub Puchalský a jakým směrem by jeho reformy měly směřovat?
Projekt Jakuba Puchalského byl zveřejněn na internetu, a to na této adrese:
Nejen že by měl být tento projekt v plné verzi k dispozici na internetu, ale teď by se o něm a o dosavadní praxi České televize mělo taky otevřeně začít hovořit v samotných pořadech České televize, která by sama o své společenské roli měla stimulovat veřejnou debatu.
Jan Čulík