Záznam jednání Poslanecké sněmovny
4. den schůze
(8. prosince 1995)
(ZKRÁCENO. JČ.)
Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda
PSP J. Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka a 155 poslanců.
Za vládu České
republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády
a ministr zemědělství J. Lux, místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr dopravy V. Budinský, ministr průmyslu a
obchodu V. Dlouhý, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr obrany V. Holáň, ministr spravedlnosti
J. Novák, ministr zdravotnictví J. Stráský,
ministr kultury P. Tigrid.
(Jednání opět
zahájeno v 10.17 hodin.)
XIV.
Návrh poslance
Martina Přibáně a dalších na
vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání
ve znění pozdějších předpisů,
zákon 103/1992 Sb., o Radě České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání
ve znění pozdějších předpisů
a zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi
ve znění pozdějších předpisů
Poslanec Martin Přibáň:
Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
já velice stručně pohovořím
o pozměňovacích návrzích, které
při včerejším projednávání
návrhu novely zákona č. 468/1991 Sb. zazněly
jako komplexní pozměňovací návrh
stálé komise pro sdělovací prostředky,
který je v textu společné zprávy,
přednesl ho pan kolega Ondřej Zemina. Dovoluji si
tento komplexní pozměňovací návrh
velice doporučit. Druhý návrh pana
kolegy Zeminy doporučuji rovněž.
Nyní bych se zastavil u
návrhu pana kolegy Sourala. Návrh pod bodem I doporučuji.
Potom je zde komplexní pozměňovací
návrh pod bodem II, který v tomto celku, jak je
zde navržen, doporučit nemohu. Již se k tomuto
tématu vyjadřovala na včerejším
jednání paní kolegyně Marvanová.
Problém křížení vlastnictví
a kumulace kapitálu v médiích je problém
příliš složitý a jakékoliv
jednoduché řešení by mohlo celou záležitost
jenom zkomplikovat. Současně se domnívám,
že zde platí ono
přísloví, že bychom mohli vylévat
s vaničkou i dítě.
Proč? Protože návrh
hovoří o tom, že nelze přijmout takovou
záležitost, že ten, kdo bude vydávat tisk,
tzn. noviny, že nebude moci získat licenci k televiznímu
a rozhlasovému vysílání. Není
zde vůbec řečeno, o jaký periodický
tisk se jedná. Spadá do toho i odborný tisk,
spadá do toho i místní tisk v obci, současně
se také nerozlišuje, jestli se jedná o lokální
televizní vysílání v obci, jestli
se jedná o lokální rozhlasové vysílání
atd. Z toho důvodu se
domnívám, že tito malí provozovatelé
by na tento způsob řešení jednoznačně
doplatili. Z toho důvodu říkám, že
tento komplexní pozměňovací návrh,
je-li podán vcelku, nemohu podpořit.
Další pozměňovací
návrh pana kolegy Sourala pod bodem III jde proti smyslu
společné zprávy v tom, že předkladatelé
se pokusili nebo navrhují, aby až napříště
všichni provozovatelé rozhlasového vysílání,
a» celoplošní nebo malí provozovatelé,
byli omezováni jen těmi podmínkami, které
si sami v žádosti o licenci vymyslí, které
sami předloží. Týkají se programové
skladby. Další pozměňovací návrh
pana kolegy Sourala pod bodem IV je pozměňovací
návrh, který rovněž řeší
pan kolega Koronthály, a jelikož je v přesnějším
znění návrh kolegy Koronthályho, tak
tento pozměňovací návrh kolegy
Sourala nedoporučuji.
Pozměňovací
návrh kolegy Sourala pod bodem V zvyšuje opět
penzum reklamního času pro Český rozhlas
navrhovaného 0,2%, jak je ve společné zprávě,
na 0,6%. Tento návrh, dámy a pánové,
zásadně nedoporučuji a řeknu zde dva
argumenty, které považuji za důležité.
Prvním argumentem je to, že předkladatelé
se sešli minulý týden s gen. ředitelem
Českého rozhlasu, hovořili s ním o
dopadech této změny na financování
Českého rozhlasu i v souvislosti s tím, že
Český rozhlas získá čistý
zisk z prodeje paláce
na Pankráci 1 mld Kč. I v souvislosti s tím,
že je návrh v komplexním návrhu kolegy
Zeminy odložen až na druhé pololetí roku
1996. To je jeden argument.
Druhý argument je ten,
že se Českému rozhlasu přidělí
dvě další celoplošné frekvence,
dvě další sady kmitočtů, mj.
jedna bude na středních vlnách a jedna na
vlnách dlouhých, a podle dnešního znění
zákona se reklamní čas počítá
ze součtu hodin, který je vysílán
Českým rozhlasem na všech programech. Z toho
důvodu by zvýšení penza reklamy z 0,2
na 0,6 znamenalo vzhledem k tomu, že Český
rozhlas předpokládá vysílat tzv. program
ČRO4, hudební program, program pro mladé
lidi, velice závažné rozkolísání
stability mediálního trhu v Českém
rozhlase a obávám se, že problém, který
vnímáme všichni se stabilitou
mediálního trhu v televizi, v televizním
vysílání, že bychom přenesli
tímto způsobem i do vysílání
rozhlasového. Tolik pozměňovací návrhy
pana kolegy Sourala. Pochopitelně všechny další
návrhy, které se týkají zvyšování
penza reklamy pro Český rozhlas,
mají tuto odpověď, kterou jsem zde před
chvílí zmínil.
Zmiňoval jsem se o návrhu
kolegy pana Koronthályho, který navrhuje vypustit
ten článek návrhu zákona, který
hovoří o tom, že členové Rady
pro rozhlasové a televizní vysílání
musí pracovat v tomto orgánu naplno. Předkladatelé
k tomuto pozměňovacímu návrhu nemají
žádné zásadní stanovisko a nepovažují
ho za tak závažný, aby se k němu jakkoliv
vyjadřovali.
Pozměňovací
návrh pana kolegy Seifera, který neznamená
nic jiného než zredukovat celý zákon
pouze na tu část, která se týká
přidělení druhého programu České
televizi, považují předkladatelé za
naprosto nepřijatelný už jen z toho důvodu,
že celý návrh tvoří celek a že
jestliže se na jedné straně hovoří
o podmínkách, o liberalizaci na soukromém
trhu, na druhé straně
se hovoří o podmínkách pro provozování
veřejnoprávní televize.
Návrh pana kolegy Řezníčka
patří do těch návrhů, které
se týkají změn reklamního času
a platí pro něj to, co jsem říkal
před chvílí.
Souhlasím s návrhem pana poslance Jana Deckera,
už jen z toho důvodu, že je skutečně
obtížně definovatelné, jaký je
rozdíl mezi trestným činem a úmyslným
trestným činem, pro případ tady tohoto
zákona.
Návrh pana poslance Koháčka,
který řeší problém přidělení
druhého programu České televizi, opět
stejným způsobem, jako byl řešen až
dosud, v žádném případě
podpořit nemohu, protože se domnívám,
že sněmovna svým rozhodnutím už
udělá na dlouhou dobu tečku za tímto
problémem.
Návrh pana poslance Ladislava
Nedorosta nedoporučuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu kolegovi Přibáňovi a prosím společného
zpravodaje, aby se ujal slova a přednesl závěrečné
slovo zpravodaje.
Poslanec Vladimír Koronthály: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, v podstatě mi velmi ušetřil
práci pan kolega Přibáň, poněvadž
řekl v podstatě vše, co bych byl případně
obecně říkal já.
Domnívám se, že
nejlépe bude, když přistoupíme přímo
k hlasování o pozměňovacích
návrzích, z nichž ke každému budu
stručně říkat stanovisko zpravodaje
a popřípadě resumovat stanovisko předkladatele,
pokud by nebylo jasné.
(...)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Dámy a pánové, počet přítomných
vidím optimističtěji, než jak mi to
signalizuje počet zaregistrovaných. Prosím
tedy ty, kteří přišli do jednací
síně, aby se ještě zaregistrovali a
přistoupíme k závěrečnému
hlasování. Přednesu vám návrh
usnesení:
"Poslanecká sněmovna
schvaluje návrh poslanců Martina Přibáně
a dalších na vydání zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
468/1991 Sb., o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, ve znění
pozdějších předpisů, zákon
č. 103/1992 Sb., o Radě ČR pro rozhlasové
a televizní vysílání,
ve znění pozdějších předpisů
a zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi,
ve znění pozdějších předpisů,
podle sněmovního tisku 1821, ve znění
společné zprávy výborů podle
sněmovního tisku 1957 včetně schválených
pozměňovacích návrhů."
Kdo je pro přijetí
tohoto návrhu, a» zvedne ruku a stiskne tlačítko
v 80. hlasování naší schůze.
Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen
poměrem hlasů 127 pro, 6 proti.
Děkuji vám, děkuji
zpravodaji a děkuji zástupci navrhovatelů.
Pan kolega Zemina se hlásí o slovo.
Poslanec Ondřej Zemina:
Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážený pane místopředsedo vlády,
dovolte mi, abych jménem stálé komise Poslanecké
sněmovny pro sdělovací prostředky
navrhl v tuto chvíli zařazení dvou nových
velmi krátkých bodů. Jeden bod se jmenuje
"Návrh na změnu statutu Rady ČR pro
rozhlasové a televizní vysílání"
a druhý bod by se jmenoval "Návrh na změnu
výše odměn členům Rady České
televize, členům Rady Českého rozhlasu
a členům Rady ČTK ".
Všechny tyto návrhy byly projednány
v komisi pro sdělovací prostředky. V podstatě
se jedná o to, abychom upravili statut Rady pro rozhlasové
a televizní vysílání, tak jak vyžaduje
doba a abychom členům příslušných
rad zvýšili jejich odměny za jejich činnost,
protože naposled se tak
stalo v roce 1992 a od té doby se přece jen cenová
hladina v České republice změnila. Děkuji.