Ještě k debatě o rasismu v ČR
Posilam reakci na poznamkupana D. Hertla "Claude Cahn loni popisoval incident s Romy v Lounech zaujatě".
S pozdravem a pranim hodne sil do budoucnosti preje
Petr Klimes
K vasemu nazoru:
1) Souhlasim, ze vykriky Romu typu "Vy svine bily" je rasisticky. Jednou jsem se o tom bavil s jednim Romem (v restauraci:)))) a ten mi na to rekl:"Podivej se, pokud nas naprosta vetsina gadzu nenavidi, divis se tomu, ze to nekteri z nas rvou?". Dale rikal:"V takovychto pripadech by meli opravdu radeji rvat treba 'Vy rasisticky svine'". Coz je nejen presnejsi, ale i pravne nepostizitelne, protoze rasiste nejsou rasa - ikdyz se nekdy nepochopitelne dozvidame, ze utok Romu na neonacisticke skinhedy byl rasovy utok. Priznam se, ze tenkrat jsem ho nechapal, dnes jiz ano.
2) K te policii. Problem je v tom, ze v Policii CR pracuji i rasiste (coz nepopiraji i oficialni mista). Otazka je kdo s tim co dela - netusim zda ji vazne nekdo resi, ale to je jine tema.
Totiz, nektere verze rvacek policistu s Romy se sice hezky ctou jako detektivka, ale s objektivitou maji jen malo spolecneho. Napr. rvacka Romu s dvema policisty v Moravske Trebove. Media tomu venovala spoustu mista pokud slo o policejni verzi (dva policiste byli pry nejdrive slovne a pak i fyzicky v baru) a opet ty sama media tomu venovala jiz mene mista pokud slo o vysledek soudu a uvedeni pripadu na pravou miru. Cela vec totiz byla vyprovokovana dvema policisty v civilu a jejich rasistickym chovanim ("Co tady ty cerny svime maji pit pivo") - proto budme obezretni pri nazorech na tokoveto incidenty. Nabizi se totiz otazka, kdo posuzuje podobne pripady zaujate???
3) I ja, dodavam tuto poznamku k dobrimu informovanm a k
utvoření dalšího pohledu na věc, kterou jsem sledoval.
Petr Klimeš
Pozn JČ: I britská policie je - bohužel - dost rasistická.
K diskusi o rasismu: "inženýrská indukce" je nepřípustná
Dobry den,
z diskuse vedene na BL mam pocit lehkeho zmateni (lepe receno
nevyjasneni pojmu). Jde totiz o toto: O zamenu etnicke skupiny za
socialni skupinu.
Nemyslim si, ze na zaklade genetickeho materialu lze predem hovorit o
vlastnostech daneho cloveka (a "rasismus" ci "etnicismus" povazuji z
toho duvodu za nepodlozeny). Ovsem je nesporne, ze vychova,
prostredi, kde clovek vyrusta, proste socialni interakce, na
zformovani cloveka a jeho vlastnosti maji vliv obrovsky.
Problem ovsem je, ze nektera etnika (jako napr. Romove v prazske
ctvrti X (nechci zbytecne jmenovat), jak je znam), spadaji do stejne
(specificke) socialni skupiny a tato socialni skupina se vyviji dosti
uzavrene - a zkusenost veli o "Romovi z X" nejake apriorni soudy; ty
nejsou spojeny s jeho prislusnosti k etniku, nybrz ke komunite.
Stale jde o predsudek - to je bezesporu. V matematice se nerigorozni
postup, kde po nalezeni vlastnosti Y u prvnich peti prvku prohlasim,
ze vsechny prvky maji vlastnost Y (nebo treba jen to, ze je
pravdepodobne, ze maji vlastnost Y - a nebo to, ze vetsina jich ma
vlastnost Y), nazyva "inzenyrskou indukci" a je samozrejme
nepripustny (3 je prvocislo, 5 taky, 7 taky, 9 chyba mereni, 11
prvocislo, 13 prvocislo - ejhle, vsechna licha cisla jsou
prvocisla!). Podle "selskeho" ("inzenyrskeho") rozumu je tento postup
("zalozeny na zkusenosti") dostatecne navodny.
Ve vyse uvedenem textu jsem se nesnazil napadat Romy ani inzenyry,
slo jen o priklady...