Stínový ministr zdravotnictví za ODS: Místo sanitky stačí často taxík
Ve včerejším telefonickém rozhovoru mi připomněl Jindřich Ginter, reportér deníku Právo, že Britské listy kdysi dávno (25. března 1997) převzaly z deníku Slovo pozoruhodný Ginterův rozhovor s Miroslavem Mackem, nynějším stínovým ministrem zdravotnictví za ODS. Rozhovor byl zveřejněn v bloku materiálu se zdravotnickou tematikou, v březnu 1997 ještě nebyl v BL možno odkazovat na jednotlivé články, proto rozhovor dnes zveřejňujeme znovu. Ano, je velmi aktuální, poskytuje vhled do myšlení čelného představitele, stínového ministra ODS s odpovědností za zdravotnickou problematiku. Asi by došlo docela ke katastrofě, kdyby se ze stínového ministra zdravotnictví stal skutečný ministr. (Totéž platí i v jiných případech, určitě v případě pozoruhodného stínového ministra za ODS Jana Zahradila.)
Tajemník ministra zdravotnictví Miroslav Macek (ODS): Místo sanitky stačí často
taxík
Slovo, 20.3. 1997
Ministerstvo zdravotnictví chce zatížit pacienta přímými platbami. Ve kterých oblastech?
Ve stomatologii. Nadpoloviční část zubařské péče by si pacient hradil ze svého, například dospělý člověk ošetření
běžného kazu. Navrhuje se hospitalizační taxa u neakutní péče plus poplatky za nemocniční třídy. Zde se rozliší vybavení
pokojů. Za nadstandardní službu lze považovat i provedení banální operace panem profesorem. Připravujeme poplatek za
službu lékařské pomoci. Jestliže se jedná o vašeho ošetřujícího lékaře, tak by se neplatil. Bez úhrady by zůstaly také
akutní případy, kdy občana odváží rychlá záchranka. Zdravotnickou sanitní přepravu si pacient uhradí v hotovosti vyjma
akutních převozů a mimo indikované výjezdy, jež provádí sama nemocnice v rámci plateb za diagnózu.
Bude-li pacient odcházet z nemocnice do domácího léčení, sanitku si zaplatí?
Jestliže opouštíte nemocnici, předpokládám, že vás propouští ve stavu, kdy už snesete odvoz třeba taxíkem.
A pojede-li nemocný člověk na specializované vyšetření do velké nemocnice a předepíše to lékař?
Proč by nemohl využít taxíka? V čem se liší sanitka od taxíku?
Vybavením, například má kyslíkový přístroj, a posádkou, která je schopna poskytnout první
pomoc?
Neříkejte. Vždyť řidič ten kyslíkový přístroj nepoužije, když je potřeba. Má převozová sanitka lékaře? Ne. Pokud v
sanitce sedí lékař, jedná se o rychlou sanitku a ta se hradí z pojištění.
Když pojede třeba astmatik na vyšetření taxíkem a dostane záchvat, je ve vážném ohrožení života.
Ale u převozové sanitky má větší šanci na včasnou pomoc?
A jak mu pomůže řidič v sanitce, přestože má sebou kyslíkovou láhev? Jestliže je sanitka s řidičem jakkoliv vybavená,
tak mu nepomůže o nic lépe než taxikář.
Z toho, co říkáte, vyplývá, že jsou převozové sanitky úplně zbytečné, proč tedy vůbec jezdí? Proč
schvaluje jejich vybavení odborná komise atd.?
Samozřejmě, jsou zbytečné. Proto by se neměly z pojištění platit, s výjimkou akutní dopravní služby. Před každou
nemocnicí jsou stanoviště taxíků, ne stanoviště se sanitkami.
A kde vezme občan s nízkým příjmem na taxíka?
Buď to na něho má, nebo ne. Pak je to otázka sociálních kompenzací. Ovšem za předpokladu, že nemá děti, které nemají
auto či příbuzné ani sousedy, kteří ho odvezou. Stát je zde úplně až na posledním místě.
Když nemohoucí člověk nemá peníze ani ochotné sousedy ani děti a potřebuje na pravidelná
vyšetření - co má dělat?
Záleží, jestli opravdu na toho taxíka nemá. Z čeho usuzujete, že nemá? Znám ve světě systémy, kdy vás sestra ošetří
doma.
A co když pacient jezdí třikrát týdně na dialýzu či na jiné specializované ošetření? Potřebuje přece
sanitku.
Dovedu si představit diagnózy, u nichž se hradí přeprava, ale na druhé straně existují sanitní přepravy připomínající
taxíka. V koncepci píšeme, že z pojištění mohou být hrazené přepravy u některých diagnóz. Rozhodují o tom zdravotní
pojišťovny.
Připravují se další doplatky?
Pokud pacient obejde praktického lékaře a jde bez doporučení ke specialistovi, platí kromě akutních stavů ošetření v
hotovosti.
Jak by se mělo, při zavedení těchto poplatků, snížit pojistné?
Snížení pojistného vychází kolem dvou procent. Je to první propočet.
Pozná občan, že spoluúčast přinesla žádaný ekonomický efekt? Kdy má očekávat snížení
pojistného?
Mělo by se to nastartovat současně - spoluúčast i snížení pojistného.
Jindřich GINTER