Dvojí ceny jsou oprávněné
(Debatu vyvolal článek Andrewa Stroehleina Diskriminace cizinců v ČR: Jděte do muzea.)
Vážený pane Čulíku,
zdá se, že diskuse o "dvojích cenách" vyvolává značný zájem a proto si
dovoluji poslat BL svou úvahu z října minulého roku, kterou jsem napsal
pro Zpravodaj KAN. Považujete-li to za užitečné, zveřejněte ji.
Dvojí ceny
Pavel Holba ve Zpravodaji KAN č.44
Stalo se módou vyjadřovat své mravní rozhořčení nad tím,
že u nás mnohde existují dvojí ceny - jedny pro zahraniční turisty,
druhé pro české občany. Někteří moralisté to považují za barbarství, za
projev vychytralého čecháčkovství a hodnotí to jako "závažnou
diskriminaci cizinců", "neoprávněné obohacování" a "svéráznou formu
loupežnictví".
Pocit nepřípustnosti dvojích cen pramení zřejmě z toho,
že naše generace vyrostly v prostředí "státních maloobchodních cen" a
pevně regulovaných cen, jejichž svévolné zvyšování ze strany obchodníků
či hostinských bylo potenciálně trestným činem. Socialistický nevolník,
tak jako nesměl svévolně cestovat do zahraničí, nesměl si také vydělat
nad rámec svého tarifního platu a odměn, jejichž výše byla určována
podle pevných pravidel. O tom, kdo smí brát vyšší plat či odměnu však z
velké části rozhodovali kádrováci. A o tom, jak se dají vydělané peníze
použít rozhodoval nedostatečně zásobený maloobchod, jehož pracovníci se
často "neoprávněně obohacovali" tím, že prodávali nedostatkové zboží
vybraným (známým) zákazníkům za cenu s "příplatkem" nebo "protislužbou"
(řezníci, zelináři, úředníci, lékaři).
Tento socialistický model měl původně za úkol vyloučit
možnost kumulace kapitálu u jednotlivců (a rodin), aby bylo vyloučeno
riziko samovolné obnovy kapitalismu skrze podnikatelské aktivity
některých jedinců. Režim toleroval vyšší příjmy jen u některých malých
skupin - například u populárních umělců, a svých nomenklaturních kádrů,
kde bylo riziko podnikatelského využití peněz považováno za minimální.
Zejména v dobách normalizace byla výše příjmů chápána jako odměna za
podíl na moci, za věrnost a loajálnost, a tedy za ochotu obhajovat
nesmyslnou (a často zločinnou) bolševickou politiku, nebo alespoň
nevystupovat proti ní (a mlčet, když mocní někoho likvidují). Mnozí
možná zapomínají, že tehdy panovaly ne dvojí, ale dokonce trojí ceny - v
normálních obchodech, v tuzexu a ve "vládních prodejnách". Dvojí ceny v
dnešní podobě existovaly tehdy v hotelích.
Obecná morálka lidí vychovaných v dobách socialismu cenila
skromného pracovitého zaměstnance, který se nedá od komunistů koupit za
příslib vyššího platu, ale který na druhé straně nemá ambice
osamostatnit se podnikatelsky. Lidé, kteří si i podmínkách socialismu
dovedli vydělat ať dík kolaboraci s mocí nebo dík způsobům, které byly
postižitelné tehdejšími zákony, byli považováni za společenské parazity,
na které my ostatní doplácíme. Právě "předražování" bylo jedním z těchto
nelegálních a "nemorálních" způsobů, které čestný komunista i
nekomunista jako "poctivý" socialistický nevolník odsuzoval (i proto, že
záviděl). Podle marxismu je soukromé vlastnictví krádež a zlodějem byl
tedy každý, kdo chtěl mít příjmy vyšší než ty, které mu přiznal
zaměstnavatel, kterým byl ovšem vždy (přímo či nepřímo) komunistický
stát.
Zavedení tržního hospodářství a restituce majetků znamenaly, že
prakticky ze dne na den ztratila morálka poctivého socialistického
poddaného svou všeobecnou platnost a o jiné morálce jsme věděli jen
málo, protože bolševik úzkostlivě dbal, abychom znali jen morálku
socialistického poddaného. Vlastník a podnikatel má totiž ve společnosti
zásadně odlišnou roli než měl socialistický zaměstnanec, jakým byl
prakticky každý z nás. Prvořadým úkolem podnikatele totiž není "sloužit
pracujícím" či "zvyšovat pracovní výkony" za podmínek podrobně
určovaných vykořisťovatelskou mocí, nýbrž získat podnikáním prostředky
na provoz, údržbu a rozvoj svého podniku. Jen tak naplňuje podnikatel
svou důležitou společenskou roli - přispívá k zaměstnanosti a přispívá
daněmi do státní pokladny. Ctí podnikatele je udržet a rozvíjet svůj
podnik ke spokojenosti svých zákazníků i zaměstnanců. Aby na to měl
podnikatel dost potřebných prostředků, volí vhodnou cenovou politiku,
jejímž cílem je maximalizace výnosů. Výnos je zhruba to, co zbyde z
tržeb odečteme-li náklady. Tržby jsou pak dány jako součin ceny a počtu
zákazníků, přičemž vysoká cena zákazníky odrazuje, zatímco nízká cena
znamená riziko nulových či záporných výnosů.
Jestliže na trhu existují v principu dva druhy
zákazníků, kteří se odlišují svou představou, co je vysoká cenu, je
zcela racionální a ekonomické poskytovat těm "chudším" určitou slevu,
zejména proto, že provoz dimenzovaný na velký počet zákazníků je
relativně levnější než provoz málokapacitní. Nikdo se nediví tomu, že
děti, studenti, důchodci, invalidi a skupinové výpravy mají v dopravě, v
museích i jinde výrazné slevy - tyto slevy původně nebyly motivovány
"sociálně", ale ekonomicky (i když podnikatelé jistě nikdy neopomínají
příležitost vykládat své slevy jako projev lidumilnosti) - pomáhají
podnikateli snižovat rizika nečekaného snížení poptávky a lépe využívat
kapacitu provozu (a navíc také snižují objem odváděných daní).
Na hradě je průvodce placen bez ohledu na to, zda někdo hrad
navštíví - poskytování slevy dovolí, aby průvodcovskou službu použili i
ti, pro které by normální (ekonomická) cena byla nepřijatelná, a tak se
alespoň částečně uhradí náklady na průvodcův plat. Stejné je to v
dopravě - plat řidiče a spotřeba paliva jsou stejné ať jede na lince
autobus plný nebo prázdný. Proto jsou v dopravě poskytovány slevy
"chudším", ale také těm, kdo jsou pravidelnými zákazníky dopravce (v
západoevropských zemích je předplatní jízdenka v relaci k jízdenkám
jednorázovým často desetkrát levnější). Něco podobného se týká i
restaurací - má-li být využita kapacita kuchyně a personálu, je třeba
mít restauraci plnou a přilákat do ní i ty chudší, kteří by na
"ekonomickou" cenu oběda neměli. Jinak by se mohlo stát, že by
restaurace v snaze snížit náklady nabízela jídla uvařená před týdnem a
propouštěla zaměstnance. Slavná pražská pivnice U Sojků (na Letné),
která přežila protektorát i čtyřicet let komunismu, po restituci držela
jedny (vysoké) ceny, čímž ztratila tuzemskou (domácí) klientelu a
zkrachovala - dnes je z ní prodejna obuvi. V jednom americkém
univerzitním městě nabízejí (snad všechny) restaurace jeden den v týdnu
jídla studentům zcela zadarmo.
Cena je obecně výsledkem kompromisu mezi snahou prodejce
maximalizovat svůj výnos a snahou kupujícího minimalizovat své výdaje.
Kupující je limitován horní hranicí (únosností výdaje), avšak prodejce
je sice limitován dolní hranicí (nulovým výnosem), avšak za zvlášť
nepříznivých okolností usiluje alespoň o minimalizaci ztráty (aby byl
výnos méně záporný). V Orientě, kde má tržní civilizace daleko hlubší
historické kořeny než v Evropě, je obchod na tržišti obřadem, ve kterém
prodávající při smlouvání zkoumá, jakou cenu je kupující ochoten
zaplatit. Prodávající vysloví svou maximalistickou představu ceny a
kupující minimalistickou, a pak oba ze svého "nástřelu" postupně
slevují. Stejné zboží je pak jednomu kupujícímu prodáno i desetkrát dráž
než jinému, a nikdo to za nemorální či dokonce protizákonné nepovažuje.
I v zemích bývalé Jugoslávie se mnozí z nás setkali s tím, že získali
jako Češi některé zboží mnohem levněji, než za kolik se prodávalo jiným
cizincům.
Onen primitivní (předcivilizační) kmenový instinkt -
spravedlnosti stejných žaludků, který pohání naše moralisty ke kritice
dvojích cen, v civilizovaném liberálním tržním prostředí postupně
vyhasne. Jediné, co by mělo ministerstvo financí a nás jako občany
zajímat, je, nakolik praxe dvojích cen snižuje daňové odvody a nakolik
usnadňuje daňové úniky podnikatelských subjektů. Při návštěvě hradů,
zámků, museí a jiných kulturních zařízení, které jsou ve vlastnictví
státu či obcí je otázka jednoduchá - vlastník či pověřený správce může
rozhodnout, kdo je oprávněn získat snížené vstupné - myslím, že
poskytovat slevu domácím či tuzemským návštěvníkům, kteří jsou vlastně
spoluvlastníky státního majetku a z jejich daní je tento majetek
spravován, je legitimní.
Říjen 1998