Postavení žen - příspěvek k diskusi pánů Paříka, Vojta, Vagnera a Čulíka
Vazeni panove,
vsichni mate pravdu! Lide, pro ktere je nejdulezitejsi rodina, pokladaji
vse ostatni za mene dulezite a naopak! Neda mi to, abych neilustroval na
zdanlive nesouvisejici, poucne osobni zkusenosti:
Pred lety se na nas obratil italsky vyrobce modnich, rucne sitych
hedvabnych vazanek (kravat), ktery chtel proniknout na americke trhy. Byl
to uz ctvrty pokus. Trikrat zaplatili marketingovym poradenskym sluzbam
mezi ctvrt a pul milionem dolaru, vyrobili podle jejich vyberu zkusebni
serie, uvedly v Americe na trh a prodelali miliony. My jsme byli posledni
sance, nemeli uz, krome milionu dolaru zisku navic, ktere byly jejich
cilem, co ztratit. Kdyz jsem jim rekl, ze nebudem delat klasicky pruzkum
trhu tak jak ho delali kolegove pred nami, ale ze usporadame "volby
penezenkou", nebyli nadseni, ale nezakazali nam to.
Z dvou a pul tisice vzoru jsme vybrali necelych trista, objednali v prvni
fazi petset kusu od kazdeho vzoru, najmuli desitky "podomnich obchodniku",
presvedcili vyrobce, ze je v teto fazi nutne eliminovat "cenovou barieru"
(slo o vazanky, ktere se mely prodavat za sedmdesat americkych dolaru
jedna, kazdy neni ochotny nebo nemuze tolik za vazanku utratit, zjisteni
nejvhodnejsi ceny, cili maximalni castky, kterou je ochoten maximalni pocet
zakazniku za urcity vyrobek zaplatit, je nutne provadet zvlast) a vyslali
agenty (podomni obchodniky) do kancelari podniku a uradu (chodit dum od
domu by nebylo ekonomicke, v kancelarich je snadne zastihnout najednou
vetsi pocet lidi) nabizet vazanky za zavadeci (propagacni) cenu deset
dolaru za jednu.
Sam jsem se prodeje tez zucastnil. Jsem vyznavacem hesla "ruce na" (hands
on) a zjistovani reakci ruznych lidi me bavi a pokladam ho za poucnou
zabavu. V jedne kancelari peclive, podle posledni drahe mody obleceny muz
vzal do ruky jednu z vazanek, ukazal ji vsem pritomnym a opovrzlive
pronesl: "To je strasna vazanka! Nechapu, jak si takovou muze nekdo
koupit". Ve vedlejsi kancelari stejneho podniku, muz ve zrejme stejnem
spolecenskem postaveni, stejne peclive, podle posledni drahe mody obleceny,
vzal tutez vazanku tez do ruky, ukazal ji tez vsem pritomnym a pronesl: "To
je krasna vazanka, dejte mi tri." , vytahl penezenku a zaplatil.
Na zaklade podobnych reakci jsme vybrali a doporucili vyrobci kolekci
vzoru, ktere pote uspesne uvedl na trh, dekoval nam a povazoval nas za
marketingove kouzelniky ac jsme byli pouze marketingovymi praktiky.
Stejne reakce jako u onech dvou panu s vazankami probihaji ve vsech sferach
lidskeho zivota. Pro jednoho cloveka je zivot ve meste utrpenim, pro jineho
je utrpenim zivot na venkove, nekdo se odstehuje do Ameriky a je nadsen,
jiny v teze situaci nemuze zapomenout na puvodni vlast a v Americe si nikdy
nezvykne. Totez pokud jde o diskutovany problem "Ma nebo nema zena mit
vlastni karieru nebo se ma venovat pouze detem a rodine?"
Prosazovat v tomto pripade jako jedine spravny nazor preferujici pouze
jednu z mnoha moznych variant je asi stejne nevhodne jako nutit vsechny
zeny nosit jednu velikost podprsenek. Co je pro jednu zenu idealni situaci
muze byt pro jinou situaci naprosto neprijatelnou nebo alespon neprijemnou.
Je nesporne, ze feminismus osvobodil zeny ve vetsine vyspelych zemi od
ponizujiciho udelu obcanu druhe kategorie. Zvlaste v nekterych
spolecnostech nemely zeny nejen stejne prilezitosti temer ve vsech sferach
spolecenskeho zivota, ale ani v rodine. Neni nutne pouzit k ilustraci
spolecnosti, ktere povazovaly narozeni dcery za hanbu a tolerovaly jejich
vrazdeni. Staci se soustredit na Ameriku az temer do konce dvacateho
stoleti abychom snadno pochopili, proc radikalni feminismus vznikl prave v
teto zemi. Neslo jen o zakazy koureni na verejnosti a omezovani moznosti
vyssiho vzdelani a uplatneni mimo rodinu. Hlavnim problemem byl preziravy
pristup i inteligentnich muzu k zenam, protoze vetsina zen byla
vmanipulovana do pozice pouhych udrzovatelek rodu a domacnosti a stupidni
reklamy americke televize, znazornujici zeny, vazne se bavici o prednostech
jednotlivych cisticich prostredku, toaletnich papiru, plenek, nebo objevne
sdelujicich svetu ktere konservy (nudle, polevky v kostce, kremy, koberce,
zaclony, sampony, projimadla nebo naopak stavidla prujmu ci prasky proti
boleni hlavy) jsou nejlepsi byly (a v mnoha pripadech stale jeste jsou)
pravdivym zobrazenim americke reality. Vyjimky byly (a ve vetsine pripadu
stale jsou) pouze potvrzenim tohoto pravidla. Jde o situaci, ktera se bude
menit nekolik generaci. Zakladni a stredni skolstvi v Americe je dominovano
zenami, ktere se vetsinou nelisi od americkeho stereotypu a na
universitach, kde tento typ zen tez neni bez vlivu, je tezke podstatne
menit jiz pevne ustalene nazory a stereotypy.
Takze tak, jako ekonomicke vykoristovani nekterych spolecenskych skupin
vedlo k zakonitemu hnuti proti tomuto utisku a vzniku idealu socialismu a
komunismu, ktere byly zneuzity lidmi, jimz slo predevsim o jejich mocenske
a politicke zajmy, tak v Americe doslo ke vzniku radikalniho feminismu a
jeho zneuziti zenami, kterym slo a jde o jejich mocenske a politicke zajmy.
Feminismu casto vladne typ zen, ktery vetsinou povazuje muze za nepratele,
protoze je Buh nebo priroda, podle nich nespravedlive, neobdaril(a)
fyzickymi aspekty, ktere by si tez praly mit, at uz jde o fyzickou silu
nebo urcite casti lidske anatomie. Tyto zeny, snazici se napodovat muze
dokonce i oblecenim (zena v kalhotech se ani vzhledem ani pritazlivosti
nelisi od zeny v sukni, ale zena v kalhotech, panskem saku, s kravatou a
panskym kloboukem na hlave je spise karikaturou nez ztelesnenim zenske
pritazlivosti a krasy) je napodobuji predevsim pokud jde o chovani a to je,
myslim, typ zen, s kterym pan Parik nesouhlasi a s jeho nesouhlasem,
myslim, nelze nez souhlasit.
Vratislav Kuška