Špatný příklad
Když si Václav Havel za přítomnosti televizních kamer sedal do zbrusu nové Fabie, měl zřejmě oprávněně pocit, že dělá dobrý skutek ve prospěch českého exportu.
Ředitel automobilky se netajil názorem, že je to pro nový vůz reklama.
V dobrém rozmaru ovšem prezidenta vlastně udal, když bezelstně řekl, co viděl na tachometru.
Poslanec za ODS Petr Koháček nelenil a vyzval prezidenta k omluvě, kterou by zmírnil dopad špatného příkladu, který dal ostatním účastníkům silničního provozu.
Pozorného poslance (a jistě i příkladného řidiče) možná uklidnilo, že prezident nevyloučil, že jel rychleji než je předepsáno, a ač o to není žádán, je ochoten zaplatit pokutu.
Nabízí se ovšem ještě elegantnější řešení, jak napravit politický dopad indiskrece ředitele Kulhánka.
Od opětovného zahájení výroby počátkem září opět sjíždějí z výrobní linky Brněnského Zetoru traktory.
Pro český export a pro zaměstnanost v regionu je to bezesporu stejně důležité jako prezentace Fabie.
Nové stroje míří do patnácti zemí světa a jistá reklama by jim také prospěla.
Některý z nových strojů by představitelé Zetoru měli urychleně přistavit v Lánech. Možnost, že by se prezident řítil traktorem rychlostí sto šedesát kilometrů v hodině je málo pravděpodobná.
Spíše si bude muset dát pozor, aby si nevysloužil napomenutí poslance Koháčka za to, že účastníkům silničního provozu dává špatný příklad jízdy pomalé.
Tomu lze ovšem dobře předejít tím, že si prezident traktor vyzkouší na poli.
Tam určitě nebude poslanci Koháčkovi a dalším politikům překážet.
Systémově čisté by pak bylo, kdyby komise stran spojených opoziční smlouvou ošetřila chování prezidenta za volantem v návrhu ústavních změn.
Nejlépe pro jistotu zvlášť pro Fabie a zvlášť pro Zetory.
Vysílá se ve čtvrtek 23. září ráno.
Poznámka JČ: Výrobce auta Fabia je sice situován v České republice a dává práci mnoha subdodavatelům, je to však firma německá, nikoliv česká, či, jak často píší pražští novináři "naše". Když jsem se v přehledu zpráv v Britských listech pozastavil nad tím, že Havel dělal soukromé firmě reklamu (jak výhodně a lehce využívá ve svůj prospěch automobilka Volkswagen setrvačné české hrdosti nad firmou Škoda, která už dávno není "naše" - tedy českého nacionalismu!) a jel nepřiměřenou rychlostí, napsal mi jeden čtenář, že jezdit neomezenou rychlostí (na dálnici) je základní lidské právo. Odepsal jsem, že jakkoliv to může být příjemné, je bezpečně prokázána přímá úměrnost mezi rychlostí automobilu a počtem mrtvých na silnicích - a ten je v ČR procentuálně asi šestkrát vyšší než v západních zemích. Takže zabiju-li rychlou jízdou své spoluobčany, trochu tím možná omezuji jejich lidská práva... Nebo ne?
PS. Zajímavý článek na toto téma otiskly včera také Lidové noviny.