Británie: ať žijí zprivatizované železnice!
Velké železniční neštěstí
Železniční neštěstí nedaleko londýnského nádraží Paddington si v úterý vyžádalo 26 mrtvých a více než 150 zraněných, z toho 25 vážně. Během ranní špičky se srazily dva vlaky, plně obsazené cestujícími. Je to nejhorší britské železniční neštěstí za posledních deset let. John Prescott , náměstek premiéra odpovědný za dopravu nařídil veřejné vyšetřování případu. Existuje velký tlak, aby se vyšetřování konalo brzo a aby vyšly brzo najevo důvody havárie.
Vlaky se srazily v 0811 britského letního času (v 0911 českého času), uprostřed ranní dopravní špičky. Místní osobní vlak, skládající se ze dvou vagónů, který provozuje soukromá firma Thames Trains z nádraží Paddington to Bedwynu v hrabství Wiltshire se srazil s rychlíkem společnosti Great Western z Cheltenhamu. Vagóny vykolejily a osobní vlak vybuchl - chytla v něm nafta. Několik lidí uhořelo a hodně jich bylo popáleno. Některým cestujícím se podařilo uniknout bez zranění. Ve vlaku byla také spisovatelka Jilly Cooperová, které se podařilo uniknout oknem: "Viděla jsem jasně oranžový výbuch a myslela jsem, tak to je konec."
O život přišli a vážně zraněni byli cestující z první části osobního vlaku i rychlíku. Oba vlaky byly vybaveny běžným automatickým varovným systémem, ale není jasné, zda byl systém v provozu.
Nese vinu neskrupulózní poprivatizační úsilí po co největších ziscích?
Byla to už druhá srážka vlaků na trati u Paddingtonu, k níž došlo za poslední dva roky. V roce 1997 se srazil nedaleko tohoto místa, v Southallu, rychlík s nákladním vlakem, který přejížděl jeho koleje.
Kritikové poukazují na to, že privatizace železnic, k níž došlo v letech 1996-1997, nese možná vinu za tyto železniční havárie. Prý zřejmě došlo k uvolnění bezpečnostních předpisů. Touto otázkou se bude zabývat i oficiální vládní vyšetřování.
Pokud se nepočítají úmrtí lidí, kteří vstoupí na trať a přejede je vlak, doprava železnicí je však nejbezpečnější formou cestování a předčí dokonce i superbezpečnou dopravu leteckou.
V současnosti právě bylo shodou okolností - teprve nyní - zahájeno veřejné vyšetřování srážky vlaku v Southallu v roce 1997. Vyšlo najevo, že v důsledku snižování stavů pracovníků železniční údržby byla zkrácena doba prohlídky vlaku poté, co bylo hlášeno, že v jeho automatickém varovacím systému je technická závada. V krátkém čase, který byl k dispozici, žádná závada objevena nebyla. Vlak byl uveden do provozu a na trati systém přestal selhal.
Po privatizaci také došlo ke změně pravidel železničního provozu. Do té doby neměly nákladní vlaky povoleno křižovat tratě, po nichž jezdí vysokorychlostní vlaky až rychlostí 200 km/h. Ve snaze zintenzívnit nákladní vlakovou dopravu byl tento předpis v rámci privatizace železnic v roce 1996 zrušen.
Privatizací byla rozčleněna jednotná struktura státních britských železnic na více než 100 samostatných, soukromých firem. Vztahy mezi těmito firmami jsou řízeny obchodními smlouvami. Předpisy sice stále určuje vládní komise pro zdraví a bezpečnost, avšak skutečná bezpečnost železničního provozu závisí na maličkostech, které nelze dost dobře oficiálněkontrolovat.