Proč si novináři z MfD neověřují informace?
Mrzí mne, když redaktoři (či redaktorky) velkých deníků si nedokáží v
chvatu dne ověřit jim podsunuté informace, se kterými pak operují jako s
fakty. Někteří jiní zase z odpovědi vyjmou jen jednu či dvě věty a
obsah tak zkreslí. Tím je poškozena nejen pověst dotyčného listu a
dotyčného redaktora, ale i etika novinářské práce.
V současné době lze pomocí prostředků dostupných kdekomu s úspěchem
napodobit dokument o čemkoliv. Proto je seriózní si jakékoliv informace
komplexně ověřit přímo u údajného zdroje či při případné publikaci
neověřených či neověřitelných informací toto uvést.
Každý žurnalista by
měl být (tak trochu) analytik a měl by se ptát, komu co slouží, jaké
jsou souvislosti jemu podsouvaných informací. Aby náhodou nenaletěl.
Protože do médií se nedostává jen účelová propaganda, ale i stejně
účelová kontrapropaganda... Účinek je stejný.
Vzhledam k tomu, že se v posledních dnech vyskytl i další případ účelové
manipulace - se jmény členů komise (k tomu dopis šéfredaktorovi
MfD), považujeme toto za unfair postup ze strany několika žurnalistů.
V rozvoji a liberalizaci českého telekomunikačního trhu i rozvoji
informačních technologií vidíme jednu z velkých možností i příležitostí
pro budoucí českou ekonomiku.
V současné době dochází k formulování řady strategických programových
dokumentů a na ně navazujících zákonů. (Státní telekomunikační politika,
zákon o telekomunikacích, zákon o elektronickém podpisu, zákon o ochraně
údajů...).
Řadě jednotlivců se může nelíbit koncepce veřejně dostupné a
státem garantované informovanosti tak, jak byla například už částečně
realizována v internetové verzi ARES - registru podnikajících osob,
registru ukradených automobilů, či v budoucnu zveřejněných údajích o
nemovitostech a pozemcích, normách ČN i EN.
Odborná pracovní skupina ČSSD pro telekomunikace a informatiku napomáhá
všem těmto snahám a chce dosáhnout toho, aby se informační technologie
staly samozřejmostí při styku občana a státu, aby veškeré veřejné
informace státu byly všeobecně dostupné a aby občan přitom nemusel
platit dvakrát za totéž.
Jednou ve formě daní za pořízení informace
státem a podruhé tehdy, když bude chtít tyto informace kvalifikovaně
použít.
Dotýkáme se touto snahou nejen ekonomických zájmů privátních firem,
které dnes na státních informacích vydělávají, dotýkáme se i zájmů těch
osob, které nechtějí, aby kdokoliv věděl o jejich aktivitách a dosavadní
chaos a obtížná dostupnost informací jim vyhovovala.
Metody, které mohou tito lidé používat, jsou různé...
Prosím proto své kolegy novináře, aby si poznamenali do svých adresářů
e-maily, kontaktní adresy a telefony na mne i J. Kofránka pro případné
ověření dalších možných dezinformací, které se mohou v budoucnu
vyskytnout.
Nevidím jediný důvod z naší strany se bránit jakékoliv
verifikaci údajů či poskytnutí podrobností, bude li to možné.
Budu jen
rád, pokud budeme moci přispět k objektivní informovanosti o činnostech,
které se komise opravdu týkají a které komise opravdu řeší.
Děkuji všem za moudrost a pochopení.
Štěpán Kotrba
člen odborné pracovní skupiny ČSSD pro telekomunikace a informatiku
člen Syndikátu novinářů
šéfredaktor
nezávislého měsíčníku pro politiku
Pražský Demokrat
kotrba@oasanet.cz
MUDr. Jiří Kofránek, CSc.
předseda odborné pracovní skupiny ČSSD pro telekomunikace a informatiku
kofranek@cesnet.cz