Mozart a česká hymna: plagiát v hudbě
Julina vyjádřila před několika dny mínění, že v české hymně Kde domov můj se zřejmě ozývá určitá melodie z Mozarta. JČ
Par poznamek na tema plagiatu a takzvaneho plagiatu v hudbe.
Predevsim Mozart stejne jako i jini skladatele slysi vlastnim vnitrnim
aktivnim sluchem vsechno kolem a pretvareji a vyuzivaji slysene
podle svych zameru. A ty zamery jsou rozhodujici. On totiz samotny tvar-
takzvana podoba melodie - jeji obrys samotny - neni to podstatne, to je
zpravidla fikce, ktera se muze "objevit" v podobe notoveho zapisu.
Podstatne je "co tim chtel basnik rici", takze obrysove velice blizke
"Kocka leze dirou, pes oknem" a vsem dobre zname tema Smetanovy Vltavy je
kazde o necem jinem. Rika se tomu intonovani, muze byt uzit i jiny
termin, ale je snad zretelne, oc tu jde.
V diskusich na tohle tema s nemuzikanty narazim vzdycky na totez:
domnivaji se, ze notovy zapis je totozny, nebo aspon velice blizky tomu,
co chtel basnik rici.
Ale partitura je (a z podstaty veci vyplyva, ze ani
jinak byt nemuze) spis rebusem, v nejlepsim pripade navodem k naslednemu
"ruznocteni" tim ci onim interpretem. To je denni chleba kazdeho
interpreta.
Navic ani znejici zvuk - dejme tomu v koncertnim sale - jeste neni
hudbou - tou se stane az v hlave posluchace, az se stretne s jeho
pozornosti, pripravenosti, emocionalnim naladenim, potrebami (nebo
nesoustredenosti, zarputilosti... ) dusledkem cehoz byva, ze co posluchac
v tomtez sale, to jina hudba - nezasahne-li osud ve forme "socialne
emocionalniho sjednoceni" aspon casti posluchacu - kteri - treba tak
jako v pripade interpetace S. Richtera, proste nepostrehnou ani ty jeho
preklepy i kdyz treba ty skladby sami hrali.... ale to je na jine
povidani. Jen naznacuji, ze veci nejsou tak jednoduche... A u nahravek to
je jeste... ale uz dost.
Terminologicky, to jest hudebne vedecky, tohle moje povidani samozrejme
neni koser - tim by to vypadalo jeste zamotaneji - ale hlavne aby bylo
zrejme, oc tu v zasade jde.
Je velice zajimave, proc se Mozartovy melodie tak ujaly, ba zdomacnely
prave v Cechach - nejspis tim, ze byly typove blizke stredoevropskemu,
a tedy i ceskemu hudebnimu mysleni a vyjadrovani.
Dosavadni muzikovedne
vysledky tomu nasvedcuji, jakoz i tomu, ze Mozart samozrejme nebyl
jediny, kdo z teto bohatstvim hudby i rozsahlosti uzemi dulezite
zasobarny uspesne cerpal.
Ostatne Cechu muzikantu bylo po Evrope te doby
jak naseto a lecktery emigrant vdecil svym uspechum za to "slovansko
melodicke", ktere probleskovalo jeho skladbami. At uz pusobil v Italii ci
Nemecku. Ostatne samotny "folklor" ceskoslovensky a madarsky se prolinal.
A dale: Myslivecek a Mozart - to byli i osobne blizci muzikanti....
No a u kolebky klasicismu byl Mannheim - tedy v zasade Stamic.
Ostatne tusim, ze i v literature a
na jevisti jedna a taz veta muze mit mnoho ruznych vyznamu - nehlede uz
na sirsi kontext - jestli to je detska rikanka ci veticka v
celeovecernim dramatu.
Ze ve vytvarnem umeni - vcetne umelecke
fotografie - takove preintonovani taky existuje, nepochybuju.Pokud jde o tu
fotografii, tam to vim dokonce i z vlastni praxe - prave tak jako v
hudbe.
Jinak - mozna - se tim budu zabyvat v Hudbe a zvuku, jakmile tam
budu mit nekde trochu vic mista. Stejne jsem tam uz nakousl otazku, co
to vlastne je to "skladani hudby". A protoze jsem prakticky muzikant i
teoretik, tak to bude nejspis poradne nudne, nective.... a vubec.
Jinak jsem rad, ze se o vaznou hudbu nekdo u nas mimo hudebni kruhy
zajima. Dokonce i Britskych listech, jejich cetba pusobi, ze obycejny
smrtelnik spis svesi usi neb politicka fraska u nas je uz v ramci
virtualni reality. (Anebo detskeho hriste nedotknutelnych.)
Cimz Vas zvu k navsteve Hudby a zvuku coby redaktor a z nedostatku
financi i jejich jediny autor
na http://pes.eunet.cz/hudba/hudba.htm
Na žádost Jana Čulíka, aby psal Lubomír Fendrych občas pro BL něco o hudbě, LF odpověděl:
Jestli mam neco psat o hudbe - no nevim, jednak datluju Hudbu a
zvuk sam a je to na sedmdesatileteho dedka docela dost, jednak tohle
ctenarstvo Britskych listu - secteli, znali, inteligentni, ale se
zasobou bodlin... a se zajmy jaksi jinymi...
V Hudbe a zvuku se snazim tem, kdoz najednou zacnou citit
v dusi cernou diru, tu diru zaplnit poukazem ze porad tu je jeste vazna
hudba, popular na to nestaci...
Kvuli tomu jsem obnovil
Hudbu a zvuk (casopis okupanti kdysi zarazili), koupil pocitac a naucil
se na nem. I ty recenze vybiram (z toho, co mi firmy laskave daji - neni
toho moc) tak, abych mohl spis doporucovat dobre veci nez poucovat. Oni
to ctenari o mne za ta leta vedi - hlasi se ke mne druha a uz i treti
generace. (Recenzuju ctyricet let - tak 10 titulu mesicne.)
Holt dneska musi hudba pusobit i terapeuticky, jinak se
vsichni zblaznime. Koukam - koukam a porad okolo sebe a v novinach vidim
zuby a lokte a velikanske JA. Kupodivu zdaleka ne u muzikantu - a
vystridalo se jich v me jezevci nore uz vic nez stovka... tech skutecne
dobrych..
Oni musi cvicit, zachazeji s emocemi, maji dost starosti,
proste na intriky je malo casu (ne ze by nebyly vubec, ale neda se to
srovnat s politikou). A ani ne s tim vedeckym prostredim - aspon co ja
znam.
Docela bych byl na vrcholu blaha, kdyby se lidi odjinud - i z
Britskych listu nekdy koukli na tu Hudbu a zvuk - pravda, ma sve
ctenare, ale je vsem otevren.
No, uz radeji dost. Kdyz muziku (nebo mne coz je skoro totez)) bude
neco opravdu moc palit - tak napisu. Ale radeji bych uvital nejake
zvedavce coby ctenare Haz. Pokud budou potrebovat hudbu a trochu
nefolrmalniho mezilidskeho kontaktu pres tu
obrazovku....
Mejte se v C dur (to jest bez krizku)
Lubomír Fendrych