úterý 14. prosince

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby Rozhovor s Petrem Cibulkou:
  • "V českých firmách působí tisíce a tisíce estébáků," říká Petr Cibulka (Milan Vybulka, Slovo a Zemské noviny) Sdělovací prostředky:
  • Co přinese valná hromada Central European Media Enterprises (CME)? (Petr Bradáč) Česká politika:
  • Politika přes média (Ivan Hoffman) Genetika:
  • Američtí vědci se chystají vytvořit v laboratoři život Umírající Jan Pavel II:
  • Kdo bude příštím papežem? Miloslav Vlk? (Guardian) Reakce:
  • Jak učit v českých školách (Ludvík Vavřina)
  • Česká vláda nebojuje proti korupci (Jan Kameníček)
  • Hnutí Duha: pan Trunec má pravdu, ale jen částečně (Jindra Vavruška) Děti Země:
  • Občané mohou připomínkovat těžbu ve Velkolomu Čertovy schody



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Jak učit v českých školách

    Ludvík Vavřina

    Vazeny pane Culiku

    apalacska prumyslova oblast me opravdu vydesila. Moje dcery se ve skole uci spoustu zbytecnosti a spoustu veci se neuci. Jedna silena ucitelka po nich chtela vyjmenovat ceska knizata pozpatku (to neni vtip!). Cynicky jim rikam, ze je tim skola pripravuje na zivot. V  nem se take budou muset zabyvat volovinami, ktere vymysli jejich nadrizeni a trpelive poslouchat nesmyslne vyklady.

    Vycet tzv.kompetenci v prispevku pana Hausenbase je pekny, ale marne patram v pameti, zda znam nekoho, kdo by tohle vsechno splnoval. Predpokladam tudiz, ze jde o jakesi maximum nebo jakysi ideal, ke kteremu bychom meli smerovat.

    Obrovskym problemem je, jake mnozstvi faktu nas ma skola naucit. Naivni je predstava, ze nas ma jen naucit, kde co hledat. Je to, jako bychom prekladali kazde slovo pomoci slovniku - byla by to strasna drina a jen se stestim by vysledek daval spravny smysl. Mozna neni dulezite vedet, jaka reka proteka Egyptem, ale pokud mame chapat dejiny Egypta a nejen jeho, musime o Nilu neco vedet a tento fakt mit zazity - popremyslet si o nem a ne jen si to nekde najit.

    Utrpny usmev ve mne vyvolalo nedavno reseni "matematickeho" problemu. Proste se z matematiky maturovat nebude. Problem neexistuje, protoze se jim nezabyvame. Vpravde klausovske reseni. Mam ovsem podezreni, ze v civilizaci zalozene na nebyvalych uspesich technologie, se alespon zaklady matematiky u znacne casti populace hodi.

    Skola by mela vest k touze po vědeni. Proste ono "Uc se synu moudrym byti!" Jak to ve stupnujicim se konzumnim viru udelat, to tedy nevim. Ti ,jimz je zajem dan (a neni jich mnoho), ty neni treba nutit, a ti ostatni se venuji radeji pohodlnejsi cinnosti - napr. konzumaci TV programu.

    Ono mysleni boli nekdy vic, nez celodenni prace s krumpacem. Profesor Cyril Hoeschl oznacil velkou cast populace za neprilis inteligentni. Kolik lidi je schopno se kvalitne vzdelat a dale vzdelavat? Je jich asi vic, nez kolik jich produkuje stavajici system. Ale o kolik?.A co s tim?

    Postreh, ze mnoho rodicu deti do skoly odklada, aby je nemelo cely den na krku, ma neco do sebe. Byl jsem svedkem rozcilene hadky ucitelky s jistou pani, ktera tvrdila, ze v dome radi vandalove proto, ze skola spatne deti vychovava. I kdyz se to nezda, zakladem spolecnosti je jeste stale rodina. U neprizpusobivych etnik, ve kterych rodina nechape vyznam vzdelani, to vypada podle toho. Tlak na skolu by mel vychazet z rodiny, ale ne takovy, ze deti bude vychovavat skola misto rodicu, aby ubylo starosti.

    Slysel jsem o tom, jak se pisi ucebnice. Kolektiv autoru svede ostry boj o to, kdo tam nacpe vic ze sve specializace a pak beda zakum a studentum. Dal bych prednost vysokoskolskemu postupu, kdy ucebnici napise renomovany odbornik a pedagog. To si jeste po letech studenti vzpominaji, z koho ze ucebnice se ucili.

    Jedine stesti je, ze mladez je velice odolna a skolu vetsinou prezije bez vaznejsi ujmy na dusevnim zdravi. Po skoku do zivota se drtiva vetsina zahy nauci plavat a ze skoly jim zustanou po letech jen ty vesele vzpominky.

    Ludvík Vavřina

    P.S. V Cecne to zacina byt nechutne. I pro rusky imperialni zaludek. Hrozi desetitisicove civilni ztraty. Zpravy z Kosova mi zas pripominaji, jak se Svejk pokousel spratelit kocku s kanarem. Je zajímavé, jak čeští intelektuálové (Cyril Hoeschl) vědí, že kromě nich jsou všichni ostatní "nepříliš inteligentní"...



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|