Česká televize v roce 2000
a nejblíže následujících letech
Mgr. Dušan
Chmelíček, kandidát na generálního ředitele ČT
Navzdory stereotypním názorům se koncem roku 1999 Česká televize ocitla
nikoli v mimořádně špatném stavu, což je
obecně ustálená mylná představa odborné veřejnosti, ale v značně paradoxní
situaci. Nejméně osm
měsíců setrvávala ve vleklé institucionální krizi, zmítána vnitřními spory,
široce komentovanými
v denním tisku. Na druhou stranu však v téže době neustále posilovala svou
pozici úspěšného
vysílatele, který v dlouhodobém průměru dokázal v II. pololetí 1999
přitáhnout zájem většího počtu
diváků než kdykoli předtím od zavedení elektronického měření sledovanosti v
roce 1997 (a velmi pravděpodobně i celkově
od stabilizace duálního systému televizního vysílání v České republice v
roce 1995). Zároveň si přes všechny široce medializované problémy
udržela a stabilně udržuje ve veřejném mínění pověst vysoce důvěryhodného
zdroje informací a poskytovatele kvalitního zpravodajského
servisu. Do roku 2000 vstupuje Česká televize s mírně přebytkovým
výsledkem hospodaření za rok 1999 a s návrhem vyrovnaného
rozpočtu. Přitom nelze pochybovat její hluboké vnitřní krizi. Jaké jsou
její příčiny, jaká rizika z ní plynou a jaká jsou z ní východiska?
Současný stav České televize a jeho příčiny
I. Producentský systém, jeho výhody a nedostatky
Kořeny negativního vývoje, který kulminoval v listopadu a prosinci
1999, lze spatřovat už v rozsáhlém porušení kontinuity řízení po nástupu
nového vedení v dubnu 1998. Přitom zdaleka nešlo jen o personální změny a
vina nebyla pouze na straně nově příchozího managementu.
Televize veřejné služby s posláním, které je v ust. § 2 zákona č.
483/1991 Sb. , o České televizi, v platném znění, formulováno jen velmi
obecně, se vyvíjela od svého založení v roce 1992 poměrně složitou cestou.
V reakci na důsledně centralistickou strukturu předlistopadové
Československé televize dali České televizi její zakladatelé
otevřenou a plochou organizační strukturu, postavenou na tzv.
producentském systému. Ten v letech 1992 - 1997
nezůstával stejným, ale postupně se měnil na základě zkušeností. Časem
vzrůstala úloha šéfproducentů, klesal počet tvůrčích skupin a až na
některé významné výjimky pokračoval trend k jejich užší specializaci na
pořady jednoho žánru nebo pořady žánrově navzájem blízké. Základní
výhodu tohoto systému představovala vysoká míra vnitřní konkurence a
přenesení důležitých pravomocí a odpovědností na nižší stupeň řízení
- na producenty. Zvolna se vyvíjející producentský systém však měl v
prostředí České televize jednu důležitou a managementem, který
nastoupil v dubnu 1998, nedostatečně reflektovanou vlastnost: byl jen velmi
obecně zakotven v soustavně interních řádů a směrnic.
Pro kooperující a s producenty neformálně komunikující vedení, které
Českou televizi řídilo do dubna 1998, se tento stav mohl jevit jako
výhodný, neboť umožňoval neustálé změny nebo lépe “dolaďování"
producentského systému do podoby, která se v daném okamžiku jevila
jako optimální, aniž by bylo nutné kvůli těmto změnám měnit důležité
interní normy. Nové vedení však v dubnu 1998 zrušilo důležité
komunikační platformy (např. porady producentů), aniž by je nahradilo
jinými. Tím zasáhlo do firemní kultury České televize, do
ustálených zvyklostí, pracovních postupů a rozhodovacích procesů. V tom
okamžiku se absence kvalitních interních norem, regulujících
život instituce, projevila jako zásadní. Konečným důsledkem souběhu těchto
dvou okolností - nedostatku psaných norem a regulativů a zásahu
do zavedených zvyklostí a rutinních postupů - pak byla krize interní
komunikace, která vyvrcholila na podzim 1999. Atmosféra nejistoty a
bezradnosti zejména mezi tvůrčími pracovníky České televize pramenila
především z této situace, kterou nové vedení nedokázalo včas
rozeznat, analyzovat a jíž nedovedlo účinně čelit.
V této souvislosti je nezbytné zmínit ještě jeden podstatný rys této
krize, který vyplývá z charakteru výroby a vysílání televizních pořadů.
Zpravidla existuje relativně velká časová prodleva mezi předložením námětu
a výrobou pořadu; vývoj úspěšného televizního formátu trvá
nejméně šest měsíců, ale často i déle než jeden rok, a to se týká jenom
publicistiky, dokumentu, soutěží a zábavných pořadů. Dramatická
tvorba, která je z dlouhodobého hlediska těžištěm vlastní výroby České
televize, základní nositelkou tradic a jednou z důležitých příčin
samotné existence televize veřejné služby v České republice, vyžaduje ještě
delší čas přípravy, zpravidla dva až tři roky a někdy i déle. Proto se
dosud krize roku 1999 projevila ve vysílání České televize projevila jen
zanedbatelně, jak bylo naznačeno v úvodu. Přinese však své plody
na podzim 2000 a především v průběhu roku 2001. Urychlená obnova
plnohodnotného fungování producentského systému může rozsah
dopadu této krize nepochybně omezit, zda jej však může zcela eliminovat, to
bude možné zjistit až v průběhu přípravy vysílacích schémat na
září 2000 a rok 2001, respektive výrobního úkolu na rok 2001.
II. Řízení programu v producentském systému
Producentský systém v pojetí České televize od roku 1992 až do
současnosti měl podstatnou konstrukční vadu:
nebyl vyvážený. Personálně poddimenzované ředitelství programu nebylo
nikdy schopno pracovat
s dlouhodobým výhledem a konkretizovat obecně formulovanou programovou
strategii, obsaženou např.
ve Statutu České televize z roku 1995. Nemohlo důsledně a detailně
analyzovat vývoj jednotlivých
televizních formátů ani žánrů jako celku a proto ani nemohlo formulovat
dostatečně přesné požadavky,
kladené na producentská centra a televizní studia Brno a Ostrava.
V dosud platném Organizačním řádu je sice zakotvena existence
oddělení Dramaturgie v útvaru Program
(včetně použitelného výčtu činností), ale toto oddělení v praxi nikdy
nevzniklo a nemohlo tedy poskytovat řediteli programu potřebnou
podporu. V důsledku toho vždy převažovala aktivita producentů a
šéfproducentů při předkládání nabídek pořadů pro vysílací schéma, což vedlo
na jednu stranu k četným duplicitám velmi podobných formátů pořadů ve
vysílacím schématu a na druhou stranu se nedařilo pokrývat zjevné
mezery v programové nabídce. Letité přetrvávání tohoto stavu navíc
zapříčinilo časté uvádění nových formátů periodických televizních pořadů
do vysílání, což navenek mohlo působit jako mimořádný výkon. Ve
skutečnosti se však často jednalo o nedotažené, nevyzkoušené a tím k
brzkému zániku předurčené magazíny, diskusní a zábavné pořady atd. Šlo
tedy o často zbytečné tříštění sil, nemluvě o málo efektivním
vynakládání finančních prostředků, které občas působilo kontraproduktivně.
V mnoha případech se pořady evidentně schopné dalšího vývoje
dostaly na obrazovku předčasně, aby poté zanikly pro nezájem publika i z
dalších objektivních důvodů dříve, než je jejich tvůrci mohli na
základě zkušeností vyprofilovat do životaschopné podoby. Rozsáhlý pokus
změnit tento nevyhovující stav, k němuž v průběhu roku 1999
přistoupilo nové vedení, byl nedostatečně připraven a nepříliš věrohodně
prezentován zaměstnancům. Racionální a dobře koncipovaný záměr
změnit nevyhovující stav tak vyšel naprázdno.
III. Nevyhnutelná asymetrie producentského systému -
zpravodajství
Od založení České televize byla v její organizační struktuře zakotvena asymetrie v podobě Redakce zpravodajství a Redakce
sportu. První z těchto útvarů nebylo a není možné změnit na producentské
centrum nebo tvůrčí skupinu. Redakci sportu je možno
organicky začlenit do struktury producentského systému, a to patrně na
úrovni producentského centra. Redakce zpravodajství však tímto
způsobem do organizační struktury zařazena být nemůže. Brání tomu rozsah a
význam zpravodajských pořadů v kontextu celého vysílání
televizní stanice a mnohé další organizační i technické příčiny. Zdánlivě
nelogicky tedy v rámci producentského systému zůstala Redakce
zpravodajství. Navzdory její velké reálné autonomii, která od sloučení
dvou původně oddělených zpravodajských redakcí na počátku roku 1994
neustále sílila, však obě dosavadní vedení České televize její význam
podcenila. Šéfredaktor (na úrovni šéfproducenta)
je sice podřízen přímo generálnímu řediteli, ale v dosavadním systému jej
nic nenutí dále strukturovat
útvar a přenášet odpovědnost za výslednou podobu konkrétních pořadů na
nižší stupeň řízení.
Důsledky tohoto letitého podceňování úlohy zpravodajství spočívají
zejména v tom, že jednotlivé pořady
(nebo skupiny pořadů, např. Události a Události plus) nemají své stálé
šéfredaktory. Moderátoři významných
zpravodajských relací (např. prestižní “21") působí v týdnech, kdy
nemoderují tento pořad, v jiných relacích jako reportéři. Pokud je však
vazba tvůrců k jednotlivým pořadům takto volná a nikdo z nich neví, zda
příští týden nebude “zaskakovat" v jiném, který by za normálních
okolností pokládal za svou vnitropodnikovou konkurenci, pak nelze očekávat,
že se jednotlivé typy zpravodajských relací budou svým stylem
navzájem výrazně lišit a budou mít svůj nezaměnitelný charakter. Editoři
pořadů navíc slouží v týdenních cyklech a po týdnu se střídají, takže
je velmi obtížné zachovat kontinuitu v řízení agendy jednotlivých typů
zpravodajských relací. Pokud však vnitřní struktura útvaru
zpravodajství není alespoň z části koncipována ve vazbě na jednotlivé typy
zpravodajských relací, pak nelze očekávat zlepšení tohoto stavu a
výraznější vyprofilování konkrétních titulů zpravodajských pořadů.
IV. Archiv
Dalším útvarem, který se významným způsobem podílí na vysílání České
televize a přitom není organickou součástí producentského
systému, je Archiv České televize. V rámci instituce patří mezi mimořádné
útvary, neboť je z hlediska archivního zákona tzv. “archivem
zvláštního významu" v tomto zákoně výslovně jmenovaným a plnícím povinnosti
z tohoto zákona vyplývající. Vedle toho je ovšem archiv
pro Českou televizi také velmi důležitým zdrojem vysílaných pořadů, a tato
role klade na jeho zaměstnance výrazně odlišné požadavky. Tuto
nevyhnutelnou dvojtvářnost současné organizační uspořádání Archivu České
televize řeší jen nedostatečně a de facto provizorně.
V současnosti je vedoucí archivu podřízen řediteli programu; po roce 1992
byl podřízen řediteli výroby a techniky. Toto kolísání mimo jiné
ukazuje, jak neujasněné je dosud postavení archivu v České televizi z
hlediska vrcholového managementu.
Archiv České televize je složitým a vnitřně bohatě členěným útvarem,
což si vynucují technologická
specifika, daná jeho výjimečným charakterem. Ten je předurčen nejen
obrovským objemem
uchovávaných dokumentů a materiálů, ale také mimořádnými nároky na
technické vybavení a obsluhu.
Jsou v něm totiž uloženy především nejrůznější druhy nosičů obrazového a
zvukového záznamu.
Spisový archiv, který je ve většině institucí základem jejich archivní
činnosti, v něm hraje jen
podružnou roli. Je pochopitelné, že oddělení dramaturgie, které slouží
potřebám každodenní praxe televizní stanice, je v takto
organizovaném útvaru navzdory svému faktickému významu jen okrajovou
záležitostí. Bylo by tedy jen logické oddělit tyto dvě funkce
Archivu České televize a ty jeho organizační složky, které plní úlohy
vyplývající z archivního zákona a poslání archivů obecně, začlenit
zpět pod ředitele techniky, který může při respektování potřeb archivu zajistit jeho bezproblémový a rutinní chod. Dosavadní dramaturgie
archivu pak ve skutečnosti vůbec nemusí být jeho součástí, ale může být
tvůrčí skupinou, plnící nezávisle na vlastním chodu archivu úkol
koncepčně připravovat využívání archivních fondů ve vysílání České televize
a výrobu střihových pořadů. Vzhledem ke vztahu této
skupiny k vysílání by jí zároveň měla být svěřena centrální evidence
(nikoli rozhodovací pravomoc!) archivních materiálů, využívaných
aktuálně ve vysílání. Tato evidence, která v rámci programu dosud chybí,
by umožnila předcházet častému duplicitnímu využívání jedněch a
týchž scén (záběrů, dokumentů) v pořadech různých tvůrčích skupin a
producentských center.
Zásady řešení
Výše popsané problémy vyžadují případ od případu různě naléhavé
řešení. Stanovení priorit a posloupnosti jejich řešení je úkolem tohoto
materiálu jako celku a případně jeho dalšího rozpracování. Je však účelné
formulovat základní východiska předem, aby bylo jasné, k čemu
směřují konkrétní kroky, které jsou obsaženy v dalších částech tohoto
dokumentu. Pořadí bodů na této stránce víceméně odpovídá stupni jejich
důležitosti; míra momentální naléhavosti řešení některých konkrétních
problémů je však odlišná. Proto pořadí konkrétních kroků v další části
materiálu neodpovídá beze zbytku pořadí bodů na této stránce. Sleduji
zejména následující cíle:
posílit nezávislost, postavení a prestiž České televize jako instituce
veřejné služby,
stabilizovat personální situaci v České televizi, maximálně motivovat
její tvůrčí pracovníky (a
samozřejmě nejen je, ale i všechny ostatní zaměstnance) a vytvořit
jim v rámci daných možností
optimální pracovní podmínky;
zachovat a rozvinout producentský systém, na němž je založena,
a sladit jej s potřebami moderního
vysílatele veřejné služby;
posílit nezávislost a prohloubit nezbytnou autonomii
zpravodajství České televize, podpořit další vývoj
formátů zpravodajských pořadů směrem k jejich větší vzájemné
odlišnosti a k systematičtějšímu řízení
jejich agendy;
posílit úlohu televizních studií Brno a Ostrava s maximálním
využitím jejich tradicí podložených
specifických přínosů celoplošnému vysílání obou vysílacích okruhů
České televize;
zlepšit systém řízení programu a vytvořit podmínky k jeho
dlouhodobé koncepční práci, která umožní
zachovat kontinuitu české filmové a televizní tvorby především v
oblasti dramatu a dokumentu;
zlepšit spolupráci České televize s nezávislými producenty, což
znamená stanovit jednotná pravidla,
zprůhlednit systém koprodukcí a zadávání zakázek a v nejvyšší možné
míře podpořit volnou a
spravedlivou soutěž mezi nimi;
zkvalitnit systematické využívání archivních fondů České
televize v jejím vysílání a principiálně změnit
přístup k němu ve prospěch jasně definovaných projektů, nesených
zřetelným záměrem a na úkor dosud
běžného hledání výplně málo atraktivních vysílacích časů;
zajistit optimální podmínky pro přípravu vstupu České televize
do éry pozemního digitálního televizního
vysílání;
usilovat o zlepšení způsobu financování České televize jako
mimořádně důležité instituce veřejné služby
v České republice.
Navzdory převládajícímu mínění odborné veřejnosti, ovlivněnému
mnohdy necitlivým stylem personální politiky, kterou v letech 1998 a
1999 praktikovalo nejužší vedení České televize, je nutné pokračovat - byť
s důležitými korekcemi - ve změnách, které přinesl nástup
nového vedení v dubnu 1998. Je totiž zřejmé, že organizační struktura a
systém práce, které se zrodily v letech 1992 - 1997, dosáhly hranice
svých možností. Zakladatelská éra Česká televize přinesla mnohé vynikající
výsledky, ale jedno nikoliv: standardní systém řízení, který
televizi veřejné služby umožní oddělit základní funkce, vyplývající z
jejího poslání daného zákonem, a vstoupit do několikaleté éry velmi
složité koexistence analogového a digitálního vysílání. Česká televize se na tuto etapu svého vývoje musí důkladně připravit, analyzovat
příležitosti a rizika z ní vyplývající, a vstoupit do ní s jasným konceptem
naplňování svého poslání. Ještě předtím však musí také rutinně
fungovat jako významná veřejné instituce České republiky, disponující
veřejnými finančními prostředky. Proto musí být řízena na základě
jasných a přesných psaných pravidel a veškeré rozhodovací procesy v jejím
řízení musejí být zpětně kontrolovatelné. To je conditio sine
qua non, k němuž směřovalo, byť ne vždy šťastným způsobem, vedení České
televize v předchozích dvou letech.
Musí být jasně řečeno, že v instituci, jakou je v České republice
televize veřejné služby, není cesty
zpět před duben 1998 - k neprůhlednému rozhodování na základě ustálených
zvyklostí, k nepřetržitému
sledu neustálých improvizací a k opakovanému rozhodování ad hoc i v těch
nejdůležitějších otázkách. Cesta, kterou předpokládá tento
dokument, je hledáním přijatelného kompromisu mezi zajištěním služby, dobře
přijímané diváky - plátci televizních poplatků, a zabezpečením
optimálního prostředí pro filmové a televizní tvůrce tak, aby mohli
zachovávat významnou tradici, kterou Česká televize díky nim
reprezentovala a dosud reprezentuje. Základním předpokladem k tomu však je
kvalitní kodifikace postupů rozhodování, jasná a zřetelná
strategie, ukotvená ve veřejně přístupných dokumentech, a její naplňování,
které díky těmto dokumentům bude veřejností (a to nejen
odbornou) snadno a přímo kontrolovatelné. K tomu směřují veškeré
následující kroky.
Kroky nezbytné ke konsolidaci poměrů v České televizi v I. pololetí
roku 2000
I. Institucionální opatření
Příprava nového Statutu České televize. Je nezbytná pro
podporu legitimity postavení České televize
jako instituce veřejné služby. Musí především:
a. lépe definovat úkoly televize veřejné služby (v návaznosti
na § 2 zákona č. 483/1991 Sb. o České televizi, v platném znění) tak,
aby jejich plnění bylo kontrolovatelné a prokazatelné;
b. nově stanovit zásady vnitřního členění České televize tak,
aby na tomto základě mohl vzniknout nový Organizační řád, který
by umožnil plnou obnovu základních funkcí České televize při
zachování kontinuity výroby a vysílání;
c. nově stanovit etické principy, závazné pro výrobu a nákup
pořadů, které Česká televize vysílá;
d. nově definovat celkovou strategii České televize, tj.
především pořadí priorit poskytování služeb divákům - plátcům
televizních poplatků;
e. inovovat příslušné části strategie, popisující programové,
technické, personální a finanční aspekty dalšího
rozvoje České televize.
Tento dokument je východiskem pro plnou obnovu rutinního
fungování České televize v roce 2000. Termín (pro předložení
návrhu Statutu České televize ke schválení Radě České televize): 29.
února 2000.
Příprava nového Organizačního řádu České televize. Je
nezbytná pro zajištění úplné obnovy rutinních činností České televize,
směřujících k zajištění dlouhodobé koncepce vysílání, která je
vyjádřena v dokumentech Vysílací schéma a Výrobní úkol.
Musí především:
a. nově popsat rozdělení odpovědností a pravomocí na
jednotlivých stupních řízení s důrazem na fungování producentského systému
a
postavení televizních studií Brno a Ostrava v jeho rámci;
b. přesněji vymezit úkoly jednotlivých organizačních složek
České televize, a to zvláště ve vztahu k přípravě a schvalování
vysílacího schématu a výrobního úkolu (a přesně definovat tyto
dokumenty);
c. odstranit stávající asymetrii v postavení Redakce
zpravodajství České televize, která neodpovídá jejímu významu (tj. zřídit
funkci ředitele zpravodajství a podřídit mu šéfredaktory
jednotlivých zpravodajských pořadů, respektive
typů pořadů).
Na tento dokument musí navazovat příslušné úpravy Podpisového
řádu a Provozního řádu č. 1
Vysílání televizního programu v České televizi. Nedílnou součástí
nového Organizačního řádu musí
být příloha, stanovující obecný harmonogram přípravy a sezónních
úprav vysílacího schématu a
výrobního úkolu a popisující druhy podkladů pro jeho přípravu a
proces jeho schvalování.
Termín (předložení Organizačního řádu včetně příloh ke schválení
kolegiem generálního ředitele České televize): do 31.
března 2000.
Dokument o financování České televize. Aby mohla
Česká televize v následujících letech poskytovat
službu televizním vysíláním v dosavadním rozsahu, zachovávat tradici
české filmové a televizní tvorby, jejíž je
v současnosti dominantní nositelkou, a přizpůsobit se světovým
trendům ve vývoji televizní technologie (tj.
důkladně připravit terestrické digitální vysílání se všemi důsledky,
které pro ni z přechodu na pozemní digitální
vysílání vzniknou), musí získat odpovídající finanční zajištění. To
je v dané legislativní situaci možné pouze zvýšením
televizního poplatku, stanoveného zákonem č. 252/1994 Sb. , o
rozhlasových a televizních poplatcích, v platném znění. Proto
Česká televize musí usilovat o změnu tohoto zákona, k níž prvním
krokem může být dokument, který Rada České televize (nebo
Česká televize přímo) předloží Parlamentu České republiky. Tento
dokument musí obsahovat:
a. podrobný rozbor principů, jimiž se řídí hospodaření České
televize;
b. přehledné shrnutí dosavadního vývoje výše televizních
poplatků a jejich skutečného výnosu;
c. podrobnou informaci o řešení systému televizních poplatků v
ostatních evropských zemích se zvláštním zřetelem na legislativu
zemí Evropské unie a přehledné tabulky výše televizních poplatků v
jednotlivých evropských zemích;
d. podrobný rozbor struktury očekávaného zvýšení nákladů na
výrobu, nákup a vysílání televizních pořadů v nejbližších letech;
e. alternativní návrhy řešení, tj. zavedení automatické
indexace výše televizních poplatků ve vazbě na inflaci, jednorázové zvýšení
poplatků (s přesvědčivou kalkulací) a další možná řešení - z
dokumentu však musí být jasně patrné, že Česká
televize preferuje cestu zvýšení televizního poplatku (a v jejím
rámci zákonem stanovený způsob jeho
automatického navyšování v závislosti na inflaci), protože větší
objem reklamy by mohl vést k vynucenému
preferování komerčních zřetelů v jejím vysílání.
Tento přehledně a atraktivně zpracovaný materiál by měl být
východiskem pro následná jednání o nezbytné inovaci způsobu
financování televize veřejné služby v České republice. Termín (pro
předložení materiálu Radě České televize na vědomí): do
28. dubna 2000.
II. Změny v řízení programu a přípravách vysílacího schématu
Pro ozdravení tvůrčího ovzduší v České televizi je nezbytně nutné co
nejrychleji obnovit vzájemnou důvěru vedení
a tvůrčích pracovníku, tzn. především šéfproducentů, producentů a
dramaturgů tak, aby producentský
systém, na němž je Česká televize založena, mohl opět v plném rozsahu plnit
svou funkci. Nelze
však přehlížet skutečnost, že před dubnem 1998 bylo jeho fungování založeno
na řadě nepsaných
pravidel a zvyklostí, které nahrazovaly potřebné normy a dokumenty, což
přinášelo četné komplikace a
nadměrnou křehkost celého systému, který byl v důsledku téměř bezezbytku
závislý jen a pouze na dobrých osobních
neformálních vztazích. Proto není účelné tento stav obnovit (což ostatně
ani nelze), ale naplnit jeho původní smysl při přesněji a přísněji
kodifikovaných pravidlech jeho fungování. K tomu povedou následující opatření:
Obsazení pozice ředitele programu tak, aby byla zajištěna
kontinuita s vývojem České televize v letech 1995 - 1997, kdy
se po masivním nástupu komerční televize v České republice
stabilizoval duální systém televizního vysílání. Během zmíněných
dvou až tří let Česká televize úspěšně nalezla - po krátkém zaváhání v roce 1994 - svou novou roli a položila pevné a všeobecně
respektované základy legitimity fungování televize veřejné služby v
České republice. Zároveň tehdy poskytovala bezpečnou záruku
zachování tradice hlavních větví české filmové a televizní tvorby a
z velké části naplňovala své poslání nejen v duchu litery zákona,
ale také v intencích úmyslu zákonodárce. Proto by její programová
politika měla v roce 2000 na tuto tradici navázat a dále ji rozvíjet
s ohledem na měnící se vnější podmínky a nové požadavky. Termín: do
16. února 2000, tj. tak, aby již příprava
nevyhnutelných sezónních úprav vysílacího schématu k 1. červenci
2000 a především k 1. září 2000 probíhala ve stabilních
podmínkách a s jasnou perspektivou.
Obnovení porad producentů. Tyto dvouhodinové porady, konané
každých čtrnáct dnů, tvořily do
dubna 1998 páteř neformální komunikace mezi nejužším vedením,
producenty a dramaturgy.
Pravidelně se jich účastnili všichni šéfové tvůrčích skupin,
šéfproducenti, šéfredaktoři
redakcí zpravodajství a sportu, ředitel výroby a techniky, ředitel
programu a generální
ředitel. Dále byli stálými účastníky těchto porad vedoucí plánování
a koordinace programu,
vedoucí APA, vedoucí Archivu ČT, vedoucí oddělení public relations a
dramaturg ředitelství programu. Podle předem daného klíče
se jich však postupně zúčastňovali také všichni dramaturgové
tvůrčích skupin, každý nejméně jednou za půl roku. Tyto porady vedle
pravidelného hodnocení vysílání České televize v uplynulých čtrnácti
dnech představovaly také základní platformu
pro neformální veřejnou prezentaci důležitých záměrů vedení. V
tomto smyslu měly tyto porady zcela
mimořádný integrující psychologický vliv a posilovaly u tvůrčích
pracovníků pocit sounáležitosti s institucí a
loajalitu vůči ní. Proto je obnovení této platformy prvním,
nejjednodušším a zároveň zcela jednoznačně
vstřícným krokem k vytvoření fungujícího modelu komunikace uvnitř
České televize. Termín: okamžitě.
Obnovení systému hodnocení vysílaných pořadů. S poradami
producentů souvisel také systém hodnocení vysílaní. Každá tvůrčí
skupina zajišťovala vždy po určité době písemné hodnocení uplynulých
čtrnácti dnů vysílání, a to střídavě buď ČT 1 nebo ČT 2.
Smyslem tohoto opatření bylo, aby se vždy po nějaké době
dramaturgové každé tvůrčí skupiny (každý byl
tímto hodnocením pověřen zhruba jednou za půl roku na týden pro ČT 1
a na týden pro ČT 2; jako autor
veřejně probíraného hodnocení pak musel být na poradě přítomen)
seznámili s kontextem, v němž jsou
vysílány jejich pořady, s celkových charakterem vysílání na obou
okruzích a se srovnatelnými pořady ostatních
tvůrčích skupin. Mimo to existovalo souběžně nezávislé externí
hodnocení, které shrnovalo vývoj pořadů podle
žánrů. Celý systém byl zaměřen na dva hlavní cíle:
a. dosažení co nejlepší znalosti vysílacího schématu a aktuální
podoby vysílaných periodických
pořadů každým dramaturgem a producentem České televize;
b. soustavné monitorování vývoje televizních formátů v rámci
jednotlivých žánrů, odhalování
mezer v programové nabídce a identifikace zastaralých nebo účel
neplnících pořadů.
Znovuzavedení tohoto systému rychle a efektivně zlepší
představu producentů a dramaturgů o vysílání České televize jako celku.
Zároveň vytváří pro ředitele programu (respektive generálního
ředitele) ideální nástroj pro přímé ovlivňování aktuální podoby
programové nabídky České televize. Proto bude vhodné tento systém
hodnocení obnovit a na základě získaných zkušeností
přizpůsobit současným potřebám České televize. Termín: postupně v
průběhu února a března 2000.
Zavedení pravidel přípravy vysílacího schématu. Slabou
stránku producentského systému České televize vždy
představoval a dosud představuje způsob přípravy vysílacího
schématu, na něj navazujícího výrobního úkolu a jejich
sezónních modifikací. Nebyl nikdy popsán v závazné normě a ve
skutečnosti se vždy rok od roku mírně lišil. Tento nedostatek se
projevil v plném rozsahu v letech 1998 a 1999, kdy chyby v interní
komunikaci zpřetrhaly soustavu nepsaných pravidel, jimiž se
proces přípravy těchto dokumentů řídil v předchozích letech. Aby se
tato situace nemohla opakovat, je nezbytné urychleně přijmou
interní směrnici, která tyto procesy upraví. Nejvhodnější zapojení
do soustavy interních pravidel České televize pro ni patrně
představuje forma přílohy k Organizačnímu řádu (viz výše). Znění
této směrnice musí projít důslednou
vnitřní oponenturou v televizních studiích Brno a Ostrava a
producentských centrech. Směrnice musí:
a. definovat vysílací schéma a výrobní úkol jako dokumenty
(včetně doby, na jakou vstupují v platnost);
b. výčtem stanovit podklady pro přípravu vysílacího schématu
(včetně výčtu jejich nezbytných náležitostí) a určit konkrétní
odpovědnost za jejich předložení jednotlivým vedoucím oddělení,
ředitelům studií a šéfproducentům;
c. přesně stanovit postup posuzování námětů pro vysílací schéma
a určit postup a správní termíny pro odpověď ředitelství programu
jejich předkladatelům;
d. kodifikovat mechanismus schvalování vysílacího schématu
odbornými útvary (oddělení plánování a koordinace programu, oddělení
APA) a kolegiem generálního ředitele České televize;
e. výčtem stanovit okolnosti, které mohou vést k mimosezónní
(tj. neplánované) změně vysílacího schématu a výrobního úkolu;
f. obsahovat obecný harmonogram přípravy vysílacího schématu a
výrobního úkolu a jejich sezónních úprav na běžný
kalendářní rok, z něhož bude ředitel programu vycházet při stanovení
konkrétního harmonogramu na konkrétní rok;
g. stanovovat postup pro zapracování předvídatelných událostí,
narušujících platné vysílací schéma (státní a církevní svátky,
mimořádné sportovní události atd. ), do výrobního úkolu.
Takto strukturovaný dokument, závazný pro ředitelství
programu i pro ředitelství výroby (studia, redakce a producentská centra)
představuje důležitou kodifikaci základních prvků “životního rytmu"
České televize jako výrobce a vysílatele televizních pořadů a
skýtá i v případě nedostatečné komunikace všem zúčastněným jasnou
představu o pracovních procesech a jejich vzájemné
návaznosti. Proto je velmi významný. Termín (viz výše): do 31.
března 2000.
Zahájení příprav inovace vysílacího schématu k 1. září 2000.
Mělo by probíhat již podle výše
popsané směrnice; zároveň může přispět k odhalení jejích případných
nedostatků a vést k její
rychlé novelizaci na základě získaných zkušeností. Zahájením
přípravy vysílacího schématu
je v tomto dokumentu míněno stanovení formálních podmínek pro
přijímání námětů
televizních studií Brno a Ostrava a producentských center
ředitelstvím programu a stanovení závazného
harmonogramu dalšího postupu. Termín: březen 2000.
Přijetí pravidel pro spolupráci s nezávislými producenty.
Dosud jsou smluvní vztahy České televize
s nezávislými producenty často řešeny ad hoc a nerespektují v
dostatečné míře skutečnost, že Česká televize touto
formou distribuuje veřejné finanční prostředky mezi nezávislé firmy.
Je nezbytné upravit tento proces závaznými pravidly a prosadit
v jejich rámci jeho naprostou transparentnost. Součástí těchto
pravidel musí být i klauzule o zveřejňování projektů, které pro
Českou televizi vyrábějí nezávislí producenti, a částek, které jim
na ten který projekt Česká televize poskytla. Tyto údaje budou
napříště součástí podkladů pro Výroční zprávu Rady České televize o
činnosti České televize podle ust. § 8, odst. 2, zákona č.
483/1991 Sb. , o České televizi, v platném znění, ale mohou být
zveřejněny odděleně po účetní uzávěrce České televize za
uplynulý kalendářní rok. Termín (pro předložení kolegiu generálního
ředitele České televize ke schválení): do 28. dubna
2000.
Zpracování nabídky námětů pro inovaci vysílacího schématu k
1. září 2000 s jasným stanoviskem ředitele programu k jednotlivým
předloženým námětům. Toto zpracování bude mít formu dokumentu
(dokumentů) a stane se základem pro odbornou diskusi a
konečné rozhodnutí o inovaci vysílacího schématu a příslušné úpravě
výrobního úkolu. Termín (pro předložení dokumentu kolegiu
generálního ředitele České televize k diskusi a ke schválení): do
30. června 2000.
Ustavení expertního týmu pro přípravu pozemního digitálního
vysílání České televize. Pokud technické
parametry a podmínky terestrického digitálního televizního vysílání
jsou dnes vcelku známé, pak jejich důsledky pro Českou
televizi jako výrobce a vysílatele dosud nikdy nebyly prakticky
použitelným způsobem analyzovány. Proto bude účelné sestavit
malý tým z vysoce kvalifikovaných pracovníků klíčových televizních
profesí (z oblasti televizní techniky, produkce a nákupu
pořadů, zpravodajství, řízení programu, personalistiky a public
relations), jehož členové by se - mimo svou hlavní pracovní náplň -
touto analýzou dlouhodobě a systematicky zabývali a výsledky své
práce periodicky předkládali managementu České televize jako
podklady pro kvalifikovaná rozhodnutí v této oblasti. Rámcový
termín (ustavení týmu) květen - červen 2000.
Základní směry dlouhodobého rozvoje
Po potřebné stabilizaci stavu České televize v oblasti výroby a vysílání a
v personální sféře by televize veřejné služby měla upnout svou
pozornost na postupné naplňování dlouhodobějších cílů, které jí zajistí
odpovídající místo ve veřejném životě České republiky v nejbližších
letech. Tyto záměry lze rozdělit do zásadních oblastí její existence a
působení.
I. Dlouhodobé cíle České televize v institucionální oblasti
Klíčovou otázkou existence České televize je její legislativní
vymezení, dané v současnosti především zákonem č. 468/1991 Sb. , o
provozování rozhlasového a televizního vysílání, v platném znění, zákonem
č. 483/1991 Sb. , o České televizi, v platném znění a zákonem č.
252/1994 Sb. , o rozhlasových a televizních poplatcích, v platném znění. V
minulosti - při zavádění duálního systému terestrického
televizního vysílání v České republice a v řadě dalších případů - přinesly
nedostatky zákona č. 483/1991 Sb. České televizi mnohé
komplikace praktického rázu. Proto při jeho případné novelizaci musí Česká
televize usilovat zejména o:
přesnější definici poslání televize veřejné služby
(Dosavadní formulace ust. § 2 tohoto zákona je
příliš obecná a umožňuje velmi širokou škálu často protichůdných
výkladů. Pro posílení a
jednoznačnější vymezení služeb, které Česká televize veřejnosti
poskytuje, by bylo
zapotřebí upřesnit např. její povinnost “výrobou a vysíláním děl
filmové, dramatické,
dokumentární a animované tvorby udržovat a rozvíjet národní kulturní
dědictví" a dále
přesněji definovat službu, kterou poskytuje i jiným než národnostním
a etnickým menšinám.
Toho lze dosáhnout např. formulací “výrobou a vysíláním speciálních
periodických pořadů
poskytovat službu tělesně, smyslově a duševně postiženým, stejně
jako seniorům a všem
ohroženým skupinám obyvatel, a celkovým charakterem programové
nabídky přispívat
k jejich integraci do většinové společnosti". );
přesnější definici podmínek, za nichž lze odvolat Radu České
televize (Stabilitu České televize jako instituce by nejlépe
podpořil systém, v němž by Rada České televize jako celek nemohla
být během svého funkčního období
odvolána - při zachování současných ustanovení § 6 zákona č.
483/1991 Sb. , který v závažných případech
umožňuje odvolání jednotlivých členů Rady. );
stanovení důvodů, pro které může Rada České televize odvolat generálního ředitele České televize, zákonem (a zároveň
zákonem stanovit postup, jímž bude napříště generální ředitel České
televize Radou České televize jmenován);
přesnější definici úlohy a postavení studií Brno a Ostrava
(respektive dalších studií, zřízených podle ust. § 8, odst. 1, písmeno
d),
zákona č. 483/1991 Sb. );
definici postavení nových služeb, které Česká televize v
současnosti poskytuje nad rámec zákona, ale
v nezbytném souladu s vývojem televizních technologií, a sjednotit
příslušné legislativní normy (zákon
č. 468/1991 Sb. , o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, v platném znění, v ust.
§ 9, odst. 2, písmeno c) např. vysílateli ze zákona, tj. České
televizi, ukládá “opatřit alespoň 25%
vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro sluchově
postižené", ale teletext, který vysílání skrytých titulků
technicky umožňuje, není v ust. § 3 zákona č. 483/1991 Sb. , v
němž jsou výčtem stanoveny služby, jimiž
Česká televize naplňuje své poslání, jako služba, vůbec zmíněn. V
blízké budoucnosti lze předpokládat také
šíření alespoň některých pořadů České televize v digitální podobě
prostřednictvím sítě internet a i tato
veřejně prospěšná a do budoucna nezbytná služba vyžaduje
legislativní ukotvení. ).
V rámci potřebné novely zákona č. 252/1994 Sb. , ve znění
pozdějších předpisů, musí Česká televize usilovat zejména o automatické
navyšování televizních poplatků v ročním intervalu v závislosti na inflaci.
Pokud dosažení tohoto cíle nebude reálné, musí v průběhu roku
2000 usilovat alespoň o takové jednorázové zvýšení televizních poplatků,
které by kompenzovalo inflaci let 1997 - 2000 a vstoupilo
v platnost v průběhu roku 2001.
Současně se snahou o dosažení novelizace výše zmíněných právních
norem musí Česká televize pozorně sledovat i další legislativní
procesy, směřující k regulaci mediálního prostředí České republiky, a včas
a aktivně na ně reagovat. Jde zejména o to, zamezit kontradikci
jednotlivých mediálních zákonů, které by bylo možno využít k vyvíjení
skrytých forem nátlaku na televizi veřejné služby a tím nepřímo
k potlačování její nezávislosti. Taková rizika musí Česká televize do
budoucna pečlivě sledovat, odhalovat a zveřejňovat.
II. Dlouhodobé cíle České televize při výrobě pořadů
Krize České televize kulminující v podzimních měsících 1999
pramenila mimo jiné z chybějícího jasného
záměru nového vedení v oblasti výroby pořadů. Aby se tato situace
neopakovala a aby bylo možno
odstranit nebo alespoň minimalizovat rizika zmíněná v posledním odstavci
kapitoly I. 1. tohoto
dokumentu, je nutné v nejkratším možném termínu závazně stanovit základní
směry rozvoje výroby
pořadů. Konkrétně musí
v oblasti dramatické tvorby usilovat o kontinuitu s tradicí,
založenou kolem ve druhé třetině 90. let. Znamená to soustředit se
především na zpracování významných literárních předloh z české
literatury 20. století tak, aby podle možností tyto adaptace
pokrývaly co nejširší škálu autorů a stylů a dotvářely a
sjednocovaly obraz české moderní kultury zpřístupňovaly její významná díla
maximálnímu počtu diváků všech věkových kategorií. Česká televize
však bude i nadále systematicky vytvářet prostor rovněž pro
experimentální dramatickou tvorbu. Je žádoucí, aby Česká televize v
původní dramatické tvorbě zpracovávala také témata ze života
české společnosti 90. let, a takové zadání tu neustále existuje.
Je však zřejmé, že podobnou úlohu nelze zadat jako časově
limitovaný úkol a očekávat, že bude v daném termínu naplněn
kvalitním dramatickým dílem, napsaným na základě takto znějícího
zadání. Proto v tomto případě bude Česká televize spíše očekávat
podněty ze strany scénáristů a pečlivě je dramaturgicky
posuzovat, než aby trvala na naplnění nereálných očekávání.
Upřednostní kvalitu před neúměrně urychlovanou produkcí, jejíž
opakované využití ve vysílání by nebylo možno zaručit. Konkrétně to bude znamenat:
a. pokračování v tradici podpory českého filmu ze strany České
televize (Česká televize bude v principu
upřednostňovat svou dosavadní strategii koprodukcí. Jejím cílem je
obohatit archiv kvalitními snímky, které bude možno zřetězit do
řad, vázaných buď autorsky, tematicky, nebo prostřednictvím
hereckých osobností, a pomocí takto koncipovaných cyklů posílit
hlavní večerní vysílací časy. Česká televize bude také pokračovat v
podpoře nezávislé filmové produkce, vymykající se výše
formulovaným kritériím, např. filmům s mimořádně závažnou tématikou
typu, jakým byl Marian (1996), ale těžiště její podpory
českému filmu musí zůstat u snímků, které mají naději na významnou
diváckou odezvu a budou schopny úspěšného uplatnění
v reprízách v hlavním vysílacím čase i v letech následujících po
prvním uvedení na obrazovce. );
b. pokračování v tradici výroby původních českých televizních
seriálů (V oblasti seriálové produkce
vychází Česká televize z dlouhé tradice, která v 90. letech získala
významný nový rozměr.
Jde o adaptace vynikajících českých literárních děl v nesmírně
širokém rozpětí žánrů od
Přítelkyň v domě smutku přes Konec velkých prázdnin a Zdivočelou
zemi až po Bylo nás
pět nebo Saturnina. Tento trend je nezbytné udržet a dále rozvíjet,
neboť právě v tvorbě
tohoto druhu spočívá jeden důležitých důvodů existence televize
veřejné služby. Nelze však
opomíjet ani divácky nesmírně úspěšné seriály vzniklé přímo pro
televizní zpracování,
jejichž nedávným úspěšným příkladem může být Život na zámku. I v
této oblasti musí
Česká televize zachovat prostor pro experiment, ale podmínkou výroby
seriálů výlučnějšího
charakteru musí být napříště důslednější dramaturgická příprava, aby
neúměrně velké
finanční prostředky napříště nebyly vkládány do děl typu Motel
Anathema. Sitcom jako
formát může doplnit programovou nabídku České televize, ale rozhodně
nebude patřit
k prvořadým prioritám její vlastní produkce. );
c. oživení tradice inscenací (Televizní inscenace jako
programový typ prodělávala v uplynulých
letech hluboký odliv diváckého zájmu. Přitom je ideálním nástrojem
pro zpracování
drobnějších děl evropské a světové dramaturgie, oživených pro
českého diváka vysoce
kvalitním hereckým obsazením a vynikajícím režijním zpracováním.
Pro výrobce a vysílatele
pak má proti filmovému zpracování týchž látek významné výhody
ekonomického rázu. Vedle
proměn televize jako média tkví problém z velké části v podobě
uplatnění inscenací ve vysílání. Proto bude Česká
televize dbát na to, aby opět - ještě výrazněji než v oblasti
filmové tvorby - byla schopna nově vznikající televizní inscenace spolu
s reprízami těch, které vznikly v průběhu 90. let, zřetězit do řad,
vázaných buď autorsky, tematicky, nebo prostřednictvím hereckých
osobností. Pak má reálnou šanci vrátit jim - i při respektování
zákonitostí plnoformátového televizního vysílání přelomu 20. a 21.
století - jejich místo v popředí zájmu diváků. );
d. udržení tradice dramatické tvorby pro děti a mládež (Jde o
klíčový úkol, který zahrnuje prakticky
úplnou škálu druhů dramatické tvorby. Česká televize musí
pokračovat v koprodukcích
výpravných filmových pohádek, kde v minulosti zaznamenala řadu
významných úspěchů, ale
i v hrané seriálové tvorbě. Zde také vzniká patrně největší prostor
pro pokus o úspěšný
český sitcom. ).
v oblasti dokumentu a vzdělávacích pořadů pokračovat v
orientaci na systematické zpracovávání
témat z českých dějin, respektive z těch částí evropských dějin,
které se bezprostředně
dotýkají historického vývoje v Čechách a na Moravě. Velké místo zde
zůstává pro atraktivní
témata regionální historie. Totéž se týká také současného života v
České republice,
dokumentů o umění a v neposlední řadě dosud v dokumentární tvorbě
poněkud opomíjeného přírodního prostředí Čech a
Moravy. V praxi to znamená, že:
a. Významnou tradici dokumentární tvorby, mapující život
současných lidí prostřednictvím zkoumání vývoje
životních podmínek, názorů a postojů různě definovaných sociálních
skupin, jejímiž reprezentanty
jsou např. projekty Jak se žije nebo Ta naše povaha česká musí
veřejnoprávní televize i v nejblíže
následujících letech v té či oné podobě udržovat a rozvíjet.
b. Uchována musí být i tradice osobitých portrétů, zahájená
cykly GEN a GENUS a pokračující např. v záslužném projektu
Ještě jsem tady musí být zachována, byť při možné redukci titulů,
neboť programová nabídka České televize je v této oblasti
roztříštěná a nepřehledná. Důsledná koordinace dramaturgických
plánů jednotlivých tvůrčích skupin je v této oblasti nezbytná, neboť
televize veřejné služby musí respektovat skutečnost, že zaznamenané
výpovědi významných osobností mají velkou historickou
hodnotu. Každé opomenutí pak může zejména v případě příslušníků
nejstarší generace znamenat nenapravitelnou ztrátu nejen pro
Českou televizi, ale pro českou kulturu obecně. Proto je v těchto
případech morální odpovědnost veřejnoprávní televize velmi
vysoká.
c. I nadále budou v programové nabídce hrát podstatnou roli
dokumenty o umění, které vzhledem k vývoji
moderního umění přerůstají svým významem pouhou osvětovou a
popularizační roli a stávají
se často unikátními záznamy jedinečných a neopakovatelných akcí a
představení. Zadání je
zřejmé: mapovat co nejpodrobněji na vysoké profesionální úrovni
uměleckou tvorbu
v Čechách a na Moravě. Mimořádné místo v této nabídce musí patřit
dokumentům o divadle a
hudebním dokumentům, neboť ty zůstávají nenahraditelným svědectvím,
které ani
v budoucnu neztratí svou hodnotu. Musí zůstat zachovány řady
dokumentů typu Artefakta nebo Zblízka. Česká
televize však dosud navzdory několika pokusům nevytváří kvalitní
platformu pro filmovou, divadelní,
literární, hudební a výtvarnou kritiku. Ani Katovna, která má
podobnému pořadu nejblíže, zatím nepředstavuje optimální
formát pořadu tohoto druhu. Je také s podivem, že televize veřejné
služby v České republice dosud nemá speciální periodický pořad
věnovaný problematice médií. Ten je v současnosti velmi potřebný a
pokud by byl kvalitní, dobře by naplnil zákonné poslání
České televize poskytovat “informace pro svobodné vytváření názorů".
Tuto mezeru je třeba kvalitně zaplnit
v nejkratším možném čase.
d. Existuje i další oblast, v nímž má televize veřejné služby v
České republice významný dluh, a to jsou dokumenty
o přírodě. Proto je nevyhnutelné, aby vedle nákupu kvalitních
zahraničních přírodovědných
snímků, která vysílá v mimořádně dobrém výběru, Česká televize
nabídla divákům také
atraktivní cyklus dokumentů o přírodě České republiky se zaměřením
na charakteristické
druhy biotopů, jejich faunu a flóru a podmínky jejich ochrany. O
podobě takového cyklu
(cyklů) jistě proběhnou mnohé odborné diskuse, ale tato “objednávka"
musí být zřejmá a
měla by být naplněna v dobré kvalitě v nejbližších letech.
Z hlediska uplatnění dokumentárních snímků ve vysílacím
schématu bude Česká televize nadále pracovat se standardními
délkami 19, 29 a 59 minut a ve výrobním úkolu je bude preferovat.
Počítá však i s případnou realizací výjimečných projektů
přesahujících běžnou hodinovou stopáž, které uplatní především v
tzv. mimoschématovém vysílání.
v oblasti zábavných pořadů bude Česká televize usilovat vedle
zachování nezdařilejších tradičních formátů také
o vývoj nejméně jednoho nebo dvou nosných formátů nových, které
budou schopné uplatnění především
v sobotním hlavním večerním vysílacím čase. Musí jít o pořady
potenciálním diváckým zájmem srovnatelné
s Kufrem, Videostopem nebo S politiky netančím. Bylo by žádoucí,
kdyby vznikla také obdoba vědomostní
soutěže O poklad Anežky České věnovaná životnímu prostředí a přírodě
Čech a Moravy, ale to závisí na
nabídce televizních studií Brno a Ostrava a producentských center,
respektive na její kvalitě. Mimo to Česká
televize obnoví prostor pro výlučnou zábavu experimentálního
charakteru, ale podmínkou výroby a vysílání
jejích děl bude zřejmá tendence vývoje nových životaschopných typů
pořadů, které zaujmou v druhém
večerním časovém pásmu statisticky významný počet diváků. Do
kategorie zábavných pořadů se v posledních
letech zařadila také zábavná talk-show, bohatě zastoupená v nabídce
komerčních televizí. Česká televize v současnosti má ve své
programové nabídce výrazný a divácky úspěšný formát tohoto typu
pořadu. Bude sice i nadále usilovat o to, mít podobnou
talk-show v druhém večerním pásmu na ČT 1, ale vývoj, výroba a
vysílání tohoto typu pořadů není a ani napříště by neměla být
vysokou prioritou televize veřejné služby.
v oblasti pořadů, určených k bezprostřední službě národnostním,
etnickým a názorovým menšinám, stejně
jako smyslově a tělesně postiženým, seniorům a dalším ohroženým
skupinám obyvatel, bude Česká televize
posilovat zpětnou vazbu a prohlubovat spolupráci s organizacemi,
zastupujícími příslušníky těchto menšin tak,
aby její služba byla co nejúčinnější. Důležité však je, že v celém
profilu svého vysílání, určeného tzv.
většinové společnosti, bude cílevědomě usilovat o přirozenou
integraci těchto skupin do většinové
společnosti, o toleranci většinové společnosti k jejich odlišnosti a
specifickým potřebám. Cílem této aktivity
musí být prolomení dosud velmi silných stereotypů chování
příslušníků většinové společnosti vůči jednolitým
minoritám. Jinými slovy: není záměrem České televize budovat pro
tyto minority jakkoli komfortní “mediální ghetto"
v podobě dalších a dalších speciálních pořadů, vysílaných v
okrajových vysílacích časech, ale uvedení problematiky menšin do
agendy všech zpravodajských, publicistických a dokumentárních pořadů
se zřetelným zacílením na oslovení dětí a mládeže.
v oblasti pořadů pro děti a mládež učinila Česká televize v
uplynulých dvou letech výrazný krok směrem k nezbytné
modernizaci formátů a opuštění málo atraktivních a přežilých
stereotypů v oslovení dětských diváků. V tomto trendu bude
pokračovat i nadále s důrazem na informativní hodnotu pořadů pro
děti, budování speciálního zpravodajství, které by je přijatelnou
formou seznamovalo nejen se zajímavostmi ze života jejich vrstevníků
a kuriozitami z říše zvířat (Zprávičky), ale také se
závažnými problémy globálního i lokálních charakteru a umožňovalo
jim přiměřeným způsobem se podílet na jejich řešení.
Nedílnou součástí tvorby pro děti musí i nadále zůstat produkce
dramatických děl, pro něž platí z dlouhodobého hlediska totéž, co
pro dramatickou tvorbu televize obecně: s výjimkou výpravných
filmových pohádek, o nichž byla řeč výše, musí jít o navzájem
srovnatelná díla, způsobilá k začlenění do řad, určených jedné
věkové kategorii diváků. Účelem tohoto zadání je umožnit ředitelství
programu vytvářet stabilní “okna" dramatické tvorby pro děti v rámci
vysílacího schématu. Nelze obejít ani animovanou tvorbu,
zejména pokračování ve výrobě nových sérií oblíbených titulů
večerníčků s jasným zadáním vyvinout nové, které budou schopny
úspěšně rozšířit nabídku pro nejmenší a prodloužit časový odstup
mezi reprízami chronicky známých českých animovaných seriálů
v tradičním vysílacím čase.
Ve výše uvedeném výčtu a návrhu priorit dalšího rozvoje programové
nabídky České televize chybí mnoho typů pořadů. Jde zejména o
aktuální diskusní a publicistické pořady, magazíny životního stylu,
magazíny na ochranu spotřebitelů, nejrůznější informatoria od kulturních
až po zdravotní osvětu, nebo periodické pořady pro zájmem definované cílové
skupiny diváků (zahrádkáře, motoristy atd. ). Neznamená to, že
by Česká televize chtěla do budoucna od výroby a vysílání těchto pořadů
upustit. Tento dokument se
však přednostně zabývá především těmi oblastmi programové nabídky, které do
velké míry odlišují a
v nejbližší budoucnosti dále budou odlišovat televizi veřejné služby od
komerčních vysílatelů.
III. Dlouhodobé cíle České televize v oblasti zpravodajství
Účelem všech změn v nabídce zpravodajských pořadů České televize je
v zájmu diváků dosažení širší a pestřejší škály zpravodajských
relací, bezpodmínečné uchování nezávislosti novinářské práce a
systematičtější a především kontinuální řízení agendy jednotlivých
zpravodajských, publicistických a diskusních pořadů. V souladu s tímto
cílem a s dlouhodobou manažerskou koncepcí přenosu pravomocí a
odpovědností ve vztahu k jednotlivých pořadům na nižší stupně řízení musí
zpravodajství pokračovat v nastoupených trendech:
posilování nezaměnitelného charakteru jednotlivých titulů
zpravodajských relací;
zvýšení kontinuální osobní odpovědnosti editorů za jednotlivé
relace a lepší průběžné řízení jejich agendy;
zdokonalení zpětné vazby formou lepšího využívání výsledků
nezávislého proporcionálního monitoringu
agendy zpravodajských pořadů, upozorňujícího na případné disproporce
a mezery v této oblasti;
vývoj nových formátů speciálních zpravodajských pořadů z dosud
nedostatečně pokrytých tematických
okruhů (ekonomika, kultura, věda a technika, životní prostředí);
zdokonalování formátů stávajících pořadů investigativní
žurnalistiky a vývoj nových, způsobilých
nahradit ty, které postupně zastarávají;
zdokonalování formátů stávajících diskusních pořadů a vývoj
nových, založených na menším počtu
účastníků a na ostřejším a nezávislejším postoji vůči reprezentantům
politické scény.
Mimo to však pro zpravodajství vzniká jedno speciální zadání, úzce
související s nadcházejícími technologickými změnami. Zpravodajský
okruh bude nepochybně první, který Česká televize nabídne na počátku vývoje
potenciálně multikanálové služby digitálním terestrickým
televizním vysíláním. Proto je nezbytně nutné již v průběhu let 2000 a
2001 začít pracovat na koncepci jeho programového schématu a
zároveň na způsobu jeho technického a logistického zabezpečení. Speciální
projekt k tomuto účelu by měl přinést podrobnou představu o
fungování digitálního zpravodajského kanálu, jeho vztahu k dosud
poskytované nabídce zpravodajských pořadů, vyčíslení personálních,
technických a finančních požadavků, které jeho zřízení přinese, a základní
perspektivu jeho dalšího rozvoje (včetně studie o efektu jeho
vysílání pro české diváky).
IV. Dlouhodobé cíle České televize v oblasti řízení programu
V uplynulých dvou letech došlo v oblasti řízení programu k dvěma
zásadním změnám, které vytvářejí podmínky pro lepší a koncepčnější
uplatnění programové nabídky České televize. První, viditelná i pro
diváky, spočívá v nesrovnatelně účinnějším
pojetí selfpromotion, které mělo značný podíl na nárůstu sledovanosti a
podílu na diváckém zájmu, jaký oba vysílací okruhy České
televize zažívaly v průběhu roku 1999 a zejména v jeho druhé polovině.
Druhá změna zůstala veřejnosti skryta, ale pro řízení programu má
srovnatelný význam: nová koncepce výstupů výzkumu sledovanosti pro přípravu
vysílacích schémat a jejich sezónních změn. Přehlednější a
jasnější uspořádání dat, získaných prostřednictvím sítě peoplemeterů,
rozšířené o názorné grafické zpracování vývoje sledovanosti v průběhu
typických dnů v týdnu v jednotlivých ročních obdobích umožnilo provádět
schematové změny s mnohem menším rizikem a lepší
předvídatelností účinku než kdykoli v minulosti. Také tomuto fenoménu lze
přičíst zlepšení podílu programové nabídky České televize na
zájmu televizních diváků.
Přesto zůstává řízení programu až do současnosti v rámci organizační
struktury České televize v roli, jenž zdaleka neodpovídá jeho
významu pro celou instituci a způsob, kterým ji vnímá veřejnost. Chybějící žánrově členěná dramaturgie, která by zajišťovala účinnou
odbornou zpětnou vazbu producentům pořadů, znevýhodňuje ředitele programu
při jednání s šéfproducenty, řediteli studí a producenty.
Znemožňuje také systematicky analyzovat programovou nabídku ostatních
televizních stanic v České republice a referenčně sledovat vývoj
televizních formátů a programových schémat srovnatelných evropských
televizních stanic. Teprve na základě těchto analýz však lze
kvalifikovaně posuzovat programovou nabídku České televize, identifikovat
její nedostatky a následně formulovat velmi přesné objednávky
producentům, jejichž úkolem pak bude tyto mezery a nedostatky vyplnit.
Ředitelství programu musí počínaje druhým pololetím roku 2000
především:
být zárukou stabilního udržování ročního cyklického “životního
rytmu" výroby a nákupu pořadů v České
televizi a tím skýtat producentům veškeré záruky, potřebné k
zdárnému plnění jejich úkolů;
navázat na dosažený pokrok v oblasti využívání výsledků
výzkumu a dále jej rozvíjet především
v oblasti přípravy týdenních vysílacích plánů a neustálých drobných
úprav vysílacího
schématu, v rámci protiprogramování atd. ;
navázat na dosažený pokrok v oblasti selfpromotion a dále jej
systematicky rozvíjet;
založit malé efektivně pracující oddělení dramaturgie
programu, které bude vytvářet odbornou
protiváhu šéfproducentům a ředitelům televizních studií, posuzovat
předkládanou nabídku
producentských center a televizních studií pro vysílací schéma a
průběžně zajišťovat výše
zmíněnou zpětnou vazbu - toto oddělení by se mělo podílet již na
přípravě vysílacího
schématu na leden 2001 a v plném rozsahu pak na přípravě vysílacího
schématu na září 2001.
Prvořadým cílem činnosti ředitelství programu musí být udržení
stabilního podílu obou vysílacích okruhů České televize na zájmu diváků
(share) ve výši, přiměřené vnějším ukazatelům. V současné době tento podíl
činí celkově zhruba 33% (ČT 1 v dlouhodobém průměru
okolo 26%, ČT 2 kolem 7%), ale jeho výše do velké míry závisí také na
úrovni programové nabídky
komerčních vysílatelů. Vývoj na české mediální scéně byl v roce 1999 velmi
dramatický a v roce
2000 patrně nebude o mnoho stabilnější, a proto nelze tento cíl stanovit
číselně. Znamená to však,
že musí nepřetržitě poskytovat pozitivně přijímanou službu statisticky
významnému počtu diváků -
plátců televizních poplatků.
Neméně důležitým cílem však zůstává také takové umístění pořadů,
primárně určených menšinám
volbou či osudem, ve vysílacím schématu, které umožní na minimum snížit
rozpětí mezi skutečným a
potenciálním počtem jejich diváků. Potenciální počet je přitom dán přesně
určenou cílovou skupinou
pořadu. To znamená především vycházet ze znalostí životního rytmu těchto
přesně definovaných cílových skupin při
zařazování pořadů jim určených do vysílacího schématu. V této oblasti může
kvalitativní posun ve využívání výsledků výzkumu České
televizi mimořádně prospět. Do jisté míry je právě zásah těchto
specifických cílových skupin (či lépe řečeno: efektivita služby, kterou jim
Česká televize svým vysíláním poskytuje) jedním z důležitých pilířů
legitimity televize veřejné služby jako takové. Proto ani přes
výsledek, který je často ze statistického hlediska - měřeno populací jako
celkem - zdánlivě zanedbatelný, nemůže Česká televize na tento
přístup rezignovat.
Také ředitelství programu musí v dlouhodobé perspektivě analyzovat
dopady zavedení pozemního digitálního televizního vysílání a zabývat se
jeho náplní. Do konce roku 2000 by proto mělo zpracovat rámcovou studii o
možných cestách rozvoje multikanálového digitálního vysílání
včetně časových horizontů spuštění jednotlivých kanálů a výčtu provozních
nároků, které toto postupné rozšiřování služeb s sebou přinese.
Hospodářské zázemí výroby a vysílání České televize
Na prahu roku 2000 je Česká televize finančně zdravou institucí, efektivně plnící zákonem stanovené poslání.
Je však nutné si uvědomit, že rok 2000 je posledním, kdy při zachování
současné legislativní úpravy
financování bude Česká televize schopna poskytovat své služby divákům v
nezmenšeném rozsahu a při
zachování současného tempa nezbytných technologických změn. Je to dáno
způsobem jejího financování,
jehož základem je výnos televizních poplatků.
Výše televizního poplatku byla naposledy upravena zákonem č.
135/1997 Sb. , jímž byl novelizován
zákon č. 252/1994 Sb. , o rozhlasových a televizních poplatcích. Zvýšení
z 50 Kč na 75 Kč však
v roce 1997 ani zdaleka nekompenzovalo snížení reálných příjmů České
televize z výnosů televizních
poplatků, způsobené v předchozích letech v průměru 10% inflací ročně. Za
současných legislativních
podmínek, při striktně limitovaném rozsahu reklamy, kterou má právo
vysílat, má Česká televize jen
velmi omezený manévrovací prostor, v jehož rámci upravovat rozpočet jako
základní nástroj svého hospodaření. Česká televize tedy
v současnosti může především:
usilovat o navýšení sazby televizního poplatku zákonem v co
nejkratší době tak, aby kompenzoval
důsledky inflace v letech 1997 - 2000 (první krok v jejím postupu
tímto směrem je popsán v kapitole III. 1. tohoto
dokumentu);
usilovat o zavedení pravidelné (např. roční) indexace televizního
poplatku zákonem v závislosti na vývoji
inflace v České republice (momentálně nelze tento cíl pokládat za
reálný);
usilovat o změnu ust. § 5 zákona č. 252/1994 Sb. , o rozhlasových
televizních poplatcích, v platném
znění, stanovujícím způsob platby televizních poplatků (tj.
odstranit faktický monopol České pošty a umožnit
plátcům, aby sami volili způsob, jímž budou televizní poplatek
platit, čímž může České televizi vzniknout při
vybírání poplatků významná úspora);
vyvíjet důsledný tlak na snižování nevýrobních nákladů;
vyvíjet důsledný tlak na snižování nákladů ve všech oblastech výroby
(tento tlak je sice nezbytný, ale nesmí jít na
úkor kvality vyráběných pořadů - v této oblasti je žádoucí nejužší
možná spolupráce s producenty, kteří musí být k úsporám při
výrobě pořadů správně motivováni);
stanovit a důsledně dodržovat jednotnou maximálně úspornou strategii
při veškerých kontraktačních
jednáních (a těžit z výhod, které mohou České televizi poskytnout
dlouhodobé smlouvy
s důvěryhodnými partnery);
stanovit a důsledně dodržovat koncepční personální politiku,
založenou na obecně známých a závazných
pravidlech a kritériích (v této oblasti je nezbytná kvalitní
komunikace s Nezávislou odborovou organizací České televize).
Tvrdá úsporná opatření včetně snižování počtu zaměstnanců Česká televize
uplatňuje neustále nejméně od roku 1995. Pouze v jejich
důsledku byla televize veřejné služby v České republice schopna obstát při
neustálém snižování svých reálných příjmů, aniž by omezila
služby, které poskytuje. Úsporná opatření však nelze prohlubovat
donekonečna. Proto se Česká televize při zachování současného tlaku
na maximální dosažitelné úspory (při zachování rozsahu a kvality
poskytovaných služeb a nezbytné modernizaci technologií) v nejbližších
letech soustředí především na posilování příjmové stránky svého rozpočtu.
Jakýkoli jiný postup by byl neprozíravý a krátkozraký ve chvíli,
kdy se Česká republika musí stejně jako ostatní evropské země intenzivně
připravovat na zavedení pozemního digitálního vysílání, respektive
na mnohaletý souběh analogového a digitálního televizního vysílání veřejné
služby. Zároveň musí Česká televize pečlivě dbát, aby její
financování bylo důsledně odděleno od státního rozpočtu, neboť její dobře
zajištěné, dobře kontrolovatelné a zároveň na okamžité vůli nositelů
zákonodárné a výkonné moci nezávislé financování je jednou z hlavních záruk
její nezávislosti jako média veřejné služby.
Závěr
Česká televize hraje v mediálním prostředí České republiky velmi významnou
roli. Je mimořádnásvým
charakterem: představuje v podstatě jedinou záruku zachování sektoru české
filmové a televizní tvorby,
a to jak v oblasti dramatu, tak dokumentu a animovaných snímků.
Zprostředkovává televizním divákům
špičková díla světového i českého filmu, široce informuje o vědě a kultuře,
nabízí obraz přírody, jak jej zachytili přední světoví
dokumentaristé. Je také mimořádně důležitým zdrojem informací z
politického a ekonomického dění, které denně poskytuje miliónům diváků.
To je však jen jedna strana mince.
Druhou stranu téže mince představuje její závislost na omezeném
počtu špičkových odborníků v mnoha profesích, na talentu a produktivitě
scénáristů, dokonalém citu a odhadu dramaturgů, perfektní práci herců a
režisérů, na vysokém nasazení a dokonalé profesionalitě reportérů,
širokém rozhledu editorů a týmové práci všech, kteří vytvářejí televizní
zpravodajství. Shrnuto a podtrženo: alfou a omegou činnosti České
televize je dokonalá souhra vysoce kvalifikovaných a dobře motivovaných
zaměstnanců a externích spolupracovníků.
Smyslem tohoto dokumentu bylo formulovat základní cíle, o jejichž
uskutečnění by měla v nejbližších letech usilovat, a navrhnout cesty
k jejich dosažení. To je však možné jedině za předpokladu, že její vedení
bude respektovat zásadní skutečnost: největší kapitál České televize
nespočívá v jejím movitém a nemovitém majetku, finančních rezervách,
vysílacích právech a ochranných známkách, ale v lidech, kteří spolu
vytvářejí její jedinečnou tvář. Na této premise je celý text založen a z
jejího akceptování musí vycházet také realizace veškerých kroků v něm
navržených.
V Praze dne 17. ledna 2000
Mgr. Dušan Chmelíček