Zemřela Hedy Lamarrová
Ve středu 19. ledna 2000 zemřela Hedy Lamarrová, která proslula
ve věku 18 let, když hrála pod svým původním jménem jako Hedy Kieslerová v
českém experimentálním filmu Gustava Machatého Extáze (1936) několik minut
nahá. Film je natočen v podstatě podle poetiky němé kinematografie, Machatý
v něm experimentuje s vyjadřováním emocí vizuálními prostředky.
Deník Guardian Lamarrovou charakterizoval jako herečku, kterou
Hollywood inzeroval jako "nejkrásnější ženu na světě", která však ve své
kariéře často učinila katastrofální rozhodnutí. Zemřela nyní na Floridě
zcela osamocena.
Za druhé světové války Lamarrová patentovala techniku vysílání
rozhlasových signálů takovým způsobem, aby je nepřítel nemohl
identifikovat. Podle předem dohodnutého a synchronizovaného časového
rozvrhu se při vysílání signálu rychle měnily rozhlasové frekvence. Ten,
kdo neměl možnost sledovat proměnnou změnu rozhlasových frekvencí, zaslechl
z vysílaného signálu na fixní frekvenci občas jen bezvýznamné pípnutí.
Deník Guardian včera přinesl tento nekrolog, z něhož vybíráme:
Ve čtyřicátých letech byla Hedy Lamarrová, která nyní zemřela ve
věku 86 let, považována za nejkrásnější ženu světa a stala se symbolem
ženské přitažlivosti a romantického kouzla. "Krása jí nahrazovala občasnou
neschopnost hrát," poznamenal King Vidor, který režíroval Lamarrovou v
jednom z jejích nejlepších filmů (Pan H M Pulham) a v jednom z jejích
nejhorších filmů (Soudruh X). "Pravděpodobně nebyla rodilou herečkou, ale
povšimněte si její určité nejistoty, která jí poskytovala jistou dětskou
přitažlivost."
Lamarrová sama zastávala názor: "Každá dívka se může stát symbolem
romantické přitažlivosti: stačí stát nehybně a mít stupidní výraz." I když
Hedy nikdy nevypadala stupidně - měla v očích určitý posměch, zaměřený na
sebe - často nehrála nic jiného než mramorovou manekýnu, jako ve filmu
Dívka z rodiny Ziegfeldů (1941).
Lamarrová se narodila v Rakousku jako Hedwika Eva Maria Kieslerová a
vyrostla v bohaté rodině - tatínek byl ředitelem Vídeňské banky. Začala
vystupovat jako herečka v divadelní společnosti Maxe Reinhardta v Berlíně,
Louis B. Mayer jí změnil jméno na Lamarrovou podle krásky z éry němého
filmu Barbary LaMarrové, protože se obával, že jméno Kiesler zní příliš
podobně jako židovské slangové slovo pro zadek.
V osmnácti letech se octla Lamarrová v ohnisku mezinárodní
kontroverze, když se objevila nahá ve filmu Extáze (1932) českého režiséra
Gustava Machatého (záběry jsou z dnešního hlediska zcela nevinné, pozn.
JČ). Papež Pius XII. film odsoudil, Hitler ho zakázal a nahé scény byly z
většiny amerických a evropských kopií tohoto filmu vystřiženy. Film samotný
je plný lyrické krásy a stylové erotiky a zadek Kieslerové není skoro vůbec
vidět. (Záběry nahé dívky jsou brány z dálky, malá rozlišovací schopnosti
tehdejšího filmového materiálu způsobuje, že je na plátně spíš vidět jen
bílá skvrna.) Manžel Lamarrové, německý zbrojařský magnát Fritz Madl,
kterému bylo nad padesát let, vydal obrovské finanční částky ve snaze
skoupit po celém světě všechny kopie Extáze. Jako jeho dekorativní manželka
hostila Lamarrová v jejich domácnosti Gustava Mahlera, Franze Werfela,
Hitlera i Mussoliniho.
Nakonec se přestrojila za jednu ze svých služebnic a utekla do
Paříže vlakem s dostatečným množství šperků, aby si mohla koupit jízdenku
do New Yorku na lodi Normande, kde se setkala s Louisem B. Meyerem. Než
loď přistála v Americe, měla nové jméno a kontrakt na sedm let - její
počáteční plat byl 500 dolarů týdně. Mayer osobně dohlížel na všechny
podrobnosti jejího přerodu ve filmovou hvězdu, i když nevěděl moc, co si s
ní počít.
Mayer ji půjčil Walteru Wangerovi, tak jako první hrála ve filmu
Alžír (1938). Dalším exotickým filmem byla Dáma v tropech (1939), což byl
po dvou letech kontraktu její první film u společnosti MGM. Filmbyl
neúspěšný.
Film Beru si tuto ženu (1940) se Spencerem Tracym a s Lamarrovou se
vyráběl dva roky: do té doby byl ironiky přejmenován na Znovu si beru tuto
ženu. Třikrát se u filmu změnil režisér a množství záběrů bylo odmítnuto.
Tento film o manželské krizi diváky příliš nezaujal a Mayer začínal o
Lamarrovou ztrácet zájem.
Nejlépe hrála Lamarrová Dolores Ramirezovou ve filmu Tortilla Flat
(1942). Kdyby býval film byl úspěchem, MGM by jistě našlo pro ni lepší
role. Původně se s ní počítalo pro slavný film Gaslight (1944), ale studio
nemělo v Lamarrovou důvěru a dalo roli Ingrid Bergmanové, která za ni
získala Oskara. Proto Lamarrová v roce 1945 opustila MGM a založila vlastní
výrobní společnost, v níž hrála v "osudovou svůdkyni" v celé řadě nudných
televizních seriálů .
Už byla téměř úplně odepsána, když si ji vybral Cecil B de Mille,
aby zahrála nejosudovější svůdkyni ve filmu na biblická témata Samson a
Dalila (1949). Film byl největším kasovním úspěchem její kariéry a zdálo
se, že se její kariéra obnoví. De Mille ji nabídl roli v dalším filmu, ale
odmítla, protože se jí režisér zdál příliš autokratický. Pak už natočila
jen několik málo filmů, ale odchod do ústraní neznamenal, že opustila
palcové titulky novin. Byla zatčena za krádeže v obchodě v roce 1966 a pak
znovu v roce 1991, kdy v drogerii na Floridě údajně odcizila kosmetické
zboží v hodnotě 25 dolarů. Byla v obou případech shledána nevinnou. Začala
se soudit o hlouposti, například s najatými autory (ghost writers) svého
provokativního životopisu a také s Mel Brooksem, že použil bez jejího
svolení její jméno v Blazing Saddles, kde vystupuje osoba jménem Hedley
Lamarr, jíž jde na nervy, že jí všichni říkají Hedy Lamar. Nevyhrála
soudními spory nic a musela prodávat svůj majetek, aby se uživila.
Byla šestkrát vdaná: například jejím čtvrtým manželem byl texaský
ropný milionář W. Howard Lee. Nakonec si vzala vlastního rozvodového
právníka.
Teprve nedávno vyšel najevo jeden další rys jejího života. Během
druhé světové války Lamarrová spolu s hudebním skladatelem Georgem
Antheilem vynalezla systém, jak zakódovat vysílání signálů prostřednictvím
proměnných rozhlasových frekvencí. Vynález byl patentován, ale armáda
usoudila, že je systém příliš složitý na praktické využití. Nicméně ho
přesto armáda využila, a to až v roce 1957 a poprvé byl prakticky užit v
době kubánské krize v roce 1962. Až do poloviny osmdesátých let byl tento
systém přísně utajován jako vysoce důvěrný obranný vojenský mechanismus.
Posléze byl využíván komerčně, zejména telekomunikačními společnostmi k
tomu, aby nebylo možno odposlouchávat mobilní telefony.
Její syn Anthony Loder vysvětlil: "Má matka byla neobyčejně
inteligentní žena, vždycky byla plná nových nápadů. Byla známa jen jako
hezká ženská, ale nyní je uznávána, že vynalezla brilantní vědeckou
záležitost, i když na tom nikdy nevydělala ani cent."
Vědcům, kteří opožděně její vynález uznali, vzkázala Lamarrová: "Jsem ráda,
že jsem vynález nevymyslela nadarmo." Občas, jako stařena, která žila na
Floridě, když mluvila s lidmi, říkala jim poslední dobou: "Věřili byste,
že jsem kdysi bývala slavnou filmovou hvězdou? Je to skutečně pravda!"