Literární noviny č 3/2000:
Týden ve světě
Jan Čulík
Konec televize, jak jsme ji znali? Ve srovnání se zralými prostředky
komunikace - s malířstvím, s dramatem, dokonce i s tiskem, který existuje
500 let, je televize pouhé nemluvně: jako významný společenský jev existuje
sotva padesát let. A tato televizní éra, poukazují mnozí odborníci, nyní
nenávratně končí. Budoucím historikům se bude zdát podivné, píše
Christopher Dunkley, televizní kritik listu Financial Times, jak
nereprezentativní byla v prvním půlstoletí své existence televize ve
srovnání s tím, čím se pak stala. Nadchází éra digitálního televizního
vysílání . Televize přestane být jen několika málo celostátními okruhy,
jejichž počet byl omezen nedostatkem vysílacích frekvencí, a přechází do
éry digitální hojnosti desítek až stovek televizních stanic v každé zemi.
Televize poskytovala národním společenstvím v minulých desetiletích
sdílenou zkušenost: všichni se dívali na tytéž pořady. Brzo bude alespoň
teoreticky televize schopna nabízet divákům milion nejrůznějších zážitků,
podle individuálního vkusu. Zřejmě se stane nástrojem sociální
stratifikace, neboť lidé už nikdy nebudou mít společnou televizní
zkušenost.
Na sklonku léta minulého roku byla udělena v ČR licence pro provoz
digitálního televizního vysílání firmě Czech DVB Group, která však chce
hrát spíše roli nynějších radiokomunikací: poskytovat vysílatelům televizní
okruhy, nikoliv vytvářet televizní pořady. O tom, že by se ČT, Nova či
Prima připravovaly na digitální vysílání, není příliš slyšet. TV Nova v
nynější formě zanedlouho ztratí svou finanční hodnotu: jak uvedl jeden
zahraniční komentátor na okraj sporu Železný-CME: Nova provozuje jen
bezperspektivně archaické analogové vysílání.
Poskytovat pořady na mnoha dalších televizních okruzích vyžaduje velké
investice: projekt digitálního televizního vysílání např. v Británii už
několik let rozvíjejí největší broadcasteři, BBC, ITV i Sky TV a aktivně
ho podporuje i vláda. V ČR je rentabilita desítek či stovek domácích
digitálních kanálů pochybná, je tedy pravděpodobné, že televizní vysílání
ovládnou zahraniční investoři. Bude digitální televize schopna udržet
kvalitu? Vysílatelé budou mít k dispozici velké množství okruhů, ale
nebudou mít peníze je naplnit kvalitními pořady. Proto vyžaduje
veřejnoprávní BBC v Británii zvýšení koncesionářského poplatku pro
uživatele digitální televize o čtvrtinu, aby mohla financovat množství
kvalitních nových tematických televizních okruhů. Budoucnost je ovšem
nejistá, protože vývoj informační technologie směřuje ke konvergenci
televize, telefonů a počítačů. Zanedlouho budeme mít doma, případně na
zápěstí jednotný telekomunikační terminál, na němž budeme moci sledovat
desítky či stovky televizních okruhů, jehož prostřednictvím budeme
nakupovat či brouzdat po internetu.
Jak poznáváme něco, co jsme ještě nikdy neviděli a pro co nemáme ve své
zkušenosti precedens? Jak víme, že pes je pes a ne klobouk? Touto otázkou
se zabývá italský semiotik a spisovatel Umberto Eco ve své nové knize Kant
and the Platypus (Kant a ptakopysk, nakladatelství Harcourt Brace, 1999,
464 stran, 28 amerických dolarů). Jak by si Kant poradil s podivným
zvířetem ptakopyskem, vzhledem k tomu, že na základě seznamu
charakteristických rysů přežvýkavců stál bezradně nad velbloudem? Pokusy
identifikovat neznámé jevy (jako třeba španělské jezdce na koni, které
jihoameričtí Aztékové původně považovali také za podivné zvíře) nám
pomáhají odhalit deduktivní a induktivní procesy, jejichž prostřednictvím
identifikujeme známé skutečnosti. Ale autorovo téma je širší: vědci se přou
o to, zda studovat způsob, jak zjistit, že určitý výrok ("tohle je pes") je
pravdivý, anebo zda studovat, jak to činí semiotika, způsob, jímž úspěšně
sdělujeme jiným, že je předmětem našeho pozorování pes. Jinými slovy, jde o
zákony pravdy nebo o zákony komunikace? V dnešní době považují filozofové
za naléhavější zkoumat relativnost pravdy než její absolutní vlastnosti,
zejména vzhledem k tomu, že víra v absolutní pravdu vedla v právě uplynulém
století k rozsáhlému vraždění, konstatuje v této souvislosti Carey
Harrison v San Francisco Chronicle. Filozofie proto projevuje nyní hlavně
zájem o způsoby, jak komunikujeme a přesvědčujeme, a veškeré pravdy se
považují za relativní. Ecova nová kniha rozumně ustupuje od tohoto postoje:
kniha skromně uznává, že určité všeobecné pravdy jsou přece jen dány.
Neměli bychom předpokládat, že žijeme v berkeleyovském vesmíru, kde je
všechno jen naší subjektivní projekcí. Měsíc na obloze skutečně existuje,
tvrdí Eco a dodává, že v jeho existenci věří stejně jako v existenci všeho
ostatního, včetně vlastního těla.