Zpravodajství televizí patřilo loni kriminalitě
Tisková zpráva o analýze sdružení InnoVatio.cz
Kriminální témata; české mezinárodní vztahy; hospodářský život;
společnost; státní správa. To bylo loni pět nejfrekventovanějších domácích
tematických oblastí Událostí České televize. Vyplývá to z kontinuální
analýzy televizního zpravodajství, kterou v ČR od dubna 1996 provádí
občanské sdružení InnoVatio.
Televizní noviny Novy informovaly
nejvíce o kriminalitě; společenských tématech; "nehodách, katastrofách a
kuriozitách"; státní správě a stranických záležitostech.
Více o
politických stranách informoval Zpravodajský deník Primy, kde se tato
kategorie témat umístila třetí, za zprávami o "kriminalitě" a
"společnosti" a před příspěvky o "mezinárodních vztazích" a "státní
správě".
Naprosto odlišný obsahový profil zůstává charakteristický
pro "Jedenadvacítku" druhého kanálu České televize, kde bylo pořadíkategor
ií témat následující: hospodářská politika; mezinárodní vztahy;
hospodářský život; společnost; kultura.
Po dramatickém nárůstu
zpráv z kategorie "nehody, neštěstí", který byl zaznamenán u ČT1
v prvním pololetí roku 1999, se ve druhém pololetí vrátil podíl této
kategorie na akceptovatelná 2 procenta z celkového počtu příspěvků.
Na Nově ve druhém pololetí byl podíl zpráv z kategorie "nehody,
neštěstí" více než 6 procent.
Mezinárodní vztahy
V roce 1999 se Česká republika stala členem NATO. Samotné
informace o obraně, armádě a Severoatlantickém paktu (ve vztahu k ČR)
se umístily na osmém místě v Událostech, devátém ve Zpravodajském
deníku Primy, desátém v "21" a čtrnáctém v Televizních novinách.
"Cesta ČR směrem k EU není prozatím tak úspěšná jako vstup do
NATO. Podle četnosti zpráv o vztahu ČR k EU soudíme, že české
televize nepovažovaly informace o naší evropské politice za zpravodajsky
příliš důležité," říká šéfredaktor časopisu Media Monitor Marek Prorok.
Kategorie "ČR ve vztahu k EU" byla mezi domácími tématy 13. na ČT2,
16. na Primě, 18. na ČT1 a 22. na Nově. Podíl příspěvků o této tematice ve
většině měsíců nepřekročil 1%, větší zájem vzbudila pouze říjnová
hodnotící zpráva Evropské komise.
Zpravodajství o EU je podobně
vlažné. Více informací přinesl pouze březen (jmenování R. Prodiho šéfem
Evropské komise, berlínský summit), a zejména červen (sankce proti
Coca-Cole) a podzimní bitva hovězí války Francie s Británií.
"Televize tak dlouhodobě představuje spíše dezintegrující prvky," uvedl
předseda InnoVatia Libor Mihalka.
Z Českých mezinárodních vztahů se
nakonec nejvíce vysílalo o našich postojích k jugoslávské krizi, o
česko-slovenských otázkách, o hrozbě víz ze strany Velké Británie a o
české humanitární pomoci.
Zpravodajství o regionech
Zpravodajství o regionech ČR je podle Marka Proroka naprosto
nedostačující, a to jak v televizi veřejné služby, tak i
v soukromých televizích.
Nejvíce se místnímu zpravodajství
věnovaly Televizní noviny (55% ze všech příspěvků o ČR), před Primou
(48%), ČT1 (45%) a ČT2 (24%). Tyto podíly ale ještě nic neříkají o kvalitě
zpráv. Pouze v nejméně regionální "Jedenadvacítce" byla na prvním
místě témata z oblasti hospodářského života. Všechny ostatní relace
informovaly nejvíce o "kriminalitě". Na druhém místě byly
v Televizních novinách zprávy o regionálních nehodách, katastrofách
či kuriozitách. Na Primě i ČT1 byla tato skupina témat třetí.
"Metodika je ošetřena proti chybám typu zařazování zpráv o pozadí
událostí mezi ’kriminální činy'. Kdyby byla například brutální vražda
důvodem zamyšlení nad stavem společnosti na prahu milénia, byl by
příspěvek zařazen do kategorie ’společnost, lidé', nikoli mezi ’kriminální
činy'", konstatoval Marek Prorok. "Vyprovokuje-li série vloupání do
zaparkovaných aut příspěvek o nedostatečném počtu policistů v ulicích,
zapíšeme do databáze téma ’práce policie'. Bude-li stejný fakt příčinou
příspěvku o nehlídaných parkovištích, zapíšeme téma ’parkování' (kategorie
’doprava')."
Politické strany
Výpovědi o
politických stranách a politicích jsou pro potřeby kontinuálních analýz
definovány subjektem (stranou), tematizací, tendencí hodnocení subjektu a
autorem. Kdykoli se v příspěvku změní jakýkoli z těchto čtyř
parametrů, je to signálem pro zápis nové výpovědi.
ČSSD (16%
negativity) a ODS (13%) byly ve všech analyzovaných relacích hodnoceny
procentuálně hůře než US (6%) a KDU-ČSL (5%). Zároveň jim ale patřilo
mnohem více výpovědí než stranám čtyřkoalice zastoupeným v poslanecké
sněmovně (ČSSD - 12.715; ODS - 5.795; US - 2.571; KDU-ČSL - 2.692).
Pokud jde o odlišnosti v hodnocení stran, Události jsou jedinou relací,
kde je ODS hodnocena stejně negativně jako ČSSD (13%). Jinde jsou na tom
občanští demokraté vždy nepatrně lépe než demokraté sociální.
Celkových šestnácti procent negativity dosahuje i KSČM. Komunisté jsou
ale jedinou stranou, u níž jsme na prvním místě informováni o veřejném
mínění. Tento aspekt má dokonce více než dvojnásobný náskok před
následujícím tématem (zahraniční politikou). "Vývoj volebních preferencí
není položkou, o níž bychom měli být informováni nejvíce - ať už se jedná
o kteroukoli stranu. Výsledkem práce televizí, které si činí ambice
informovat úplně a různorodě, by měly být informace o programech a reálné
činnosti stran - o tom, co chtějí fakticky se svěřenou mocí učinit a co
s ní činí," řekl Prorok.
"Věcným" aspektům se nejvíce věnovala
ČT2 (53% výpovědí), před ČT1 (50%), Primou (48%) a Novou (40%). Nejčastěji
zmiňovanými věcnými aspekty byly kromě legislativní činnosti zahraniční
politika, hospodářská a finanční politika a politika vnitřní bezpečnosti a
kriminality.
Analyzované relace:
ČT1 - Události;
ČT2 - "21"; Nova - Televizní noviny; Prima - Zpravodajský deník
Analyzované období: rok 1999
Další
informace:
- www.innovatio.cz (ke stažení detailní analýza
ve formátu PPT)
- 34. číslo časopisu Media Monitor (k
zaslání zdarma)
- innovatio@innovatio.cz
- tel.:
069/6116468 (Marek Prorok/Libor Mihalka)
Často kladené otázky:
- Media Monitor je hlavní projekt
InnoVatia - zabývá se kontinuální analýzou médií, která udávají
tón
- Media Monitor je rovněž název časopisu, který vychází
11x ročně
- v případě citace analýz je nutno uvést
zdroj:
InnoVatio - Media
Monitor (InnoVatio je jedno slovo - s velkým "V" uprostřed)
- InnoVatio je občanské sdružení,
nikoli agentura