Kontroluje někdo činnost ministra zdravotnictví?
V českých luzích a hájích vznikl nový oficiální dokument Zpráva o stavu
realizace Programového prohlášení a o činnosti vlády ČR. Fišer
vypočítává sérii vládních úspěchů ve zdravotnickém systému zcela bez
uzardění, přestože se zhusta odvolává na činy, které veřejnosti zůstaly
dokonale utajeny (nikdo neví, že takové činy vůbec nastaly), anebo o nichž
se již občané přesvědčili, že v praxi dopadly poněkud jinak, než jak to vidí
ministr.
Podle Fišera například vláda zajistila přípravu několika zákonů (o
zdravotnickém zařízení aj.) s cílem vytvořit lepší předpoklady pro
poskytování kvalitní zdravotní péče, zlepšení hospodárnosti, odstranění
libovůle a zabezpečení důsledné veřejné kontroly. Jaká je však skutečnost?
Návrh zákona o zdravotnickém zařízení dosud nespatřila nejen širší
veřejnost, ale ani úřední připomínková místa, která mají činnost ministra
oponovat.
Návrh novely zákona o veřejném zdravotním pojištění do poslední
nitky rozcupovala oponentura odborářů a zaměstnavatelů (tzv. tripartita),
mimo jiné z toho důvodu, že tato norma ustupovala od optimální zdravotní
péče a příliš často hovořila o nejlevnějším způsobu léčení nemocných.
Senát
ČR nedávno vyřkl ortel nad návrhem nového zákona o ochraně veřejného zdraví,
neboť legislativci této instituce rozpoznali, že jde o normu protiústavní.
Jaké předpoklady lepšího hospodaření vytvořilo MZ? Bývalý ministr Ivan David
nedávno přihrál nemocnicím téměř miliardu korun na zaplácnutí jejich dluhů.
Nynější ministr B. Fišer pracuje na tom, aby alespoň část nemocnic, zejména
fakulty, získala zhruba 700 milionů Kč navíc (pod rouškou vypořádávání
restitucí s velkou pravděpodobností opět jde o záplatování nezvládnutého
hospodaření). Veřejnost dosud nedostala jediný důkaz o vytváření předpokladů
pro lepší zacházení s veřejnými prostředky, naopak nový ministr kudy chodí,
tudy vypráví o svém pevném úmyslu nalít do zdravotnictví nejméně o dvě
procenta HDP více (netají se svým snem zařídit pro zdravotnická zařízení 10
% HDP).
Jak MZ odstraňuje ze zdravotnického systému libovůli? Veřejnost zatím
dostává spíše signály o tom, že v nemocnicích dochází k podivným personálním
změnám na postech jejich ředitelů. Podmínky vypsání konkursu na ředitele
brněnského Masarykova onkologického ústavu označili někteří poslanci za
protiprávní a Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče poukazuje na další
problematická výběrová řízení.
Jakým způsobem zabezpečuje MZ důslednou veřejnou kontrolu? Ve vládním
dokumentu se Fišer zmiňuje například o ustavení týmu veřejnosti neznámých
jedinců (jsou to Fišerovi bývalí spolužáci?), kteří mají rozhodnout o
zásadních otázkách přeměn ve zdravotnictví před vstupem ČR do Evropské unie.
Jsou v tomto týmu zástupci širší veřejnosti, nebo nejsou?
Bioetická
konvence, kterou má ratifikovat český parlament (ale možná, že k tomu
nakonec nedojde), hovoří o tom, že vláda by měla o všech zásadních změnách v
systému zdravotní péče diskutovat s občany. Ale pan ministr tuto mezinárodní
úmluvu asi ještě nečetl.