Projekt ekonomického vysílání ČT
Autorka: ing. Jana Bobošíková, Polyconsult,
duben 2000
Současný stav - Ekonomický týdeník, apendix Událostí Plus, Bloomberg
Česká televize v současné době vysílá Ekonomický týdeník, v pondělí v 17,55
na ČT 2. Tento pořad je částí ekonomické veřejnosti ignorován, částí vysmíván. Kladný ohlas jsem nezaznamenala. Pořad je vesměs monotematický, zaměřuje se vytrženě, nikoliv v souvislostech vesměs na domácí, často firemní, události. V drtivé části opomíjí zahraniční ekonomické události, byť mají na tuzemskou ekonomiku stále větší vliv. Výběr informací nenaplňuje veřejnoprávní úlohu ČT (definovanou pro ekonomické vysílání níže) a už vůbec nevyužívá jejího informačního (agentury, výměny, zahraniční zpravodajové) potenciálu. Zpracování informací a grafika ignorují vývoj v oboru a nevyužívají špičkového technického zázemí veřejnoprávní televize. Pořadu zřetelně chybí pevná dramaturgie a jasné stanovení cílové skupiny, kterou chce oslovit.
Ekonomický přívěsek Událostí Plus, vysílaný ve všední dny na ČT 1 v cca 22,10, je zcela anorganicky zařazená změť informací, které mají sice pevnou dramaturgii, ale nenápadité zpracování a hlavně - téměř nulovou vypovídací hodnotu (pokud nejsou určeny jen finančním analytikům a brokerům, ale ti už zmiňované indexy znají ze svých počítačů několik hodin).
Ekonomické zpravodajství agentury Bloomberg je občas je zařazeno on-line v časných ranních hodinách na ČT 2. Jde o standardní ekonomické vysílání v angličtině, s inspirativními, do ČT přenositelnými prvky. Cílová skupina mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní je asi specifická, ale ne moc rozsáhlá.
Nové ekonomické vysílání ČT
Cíl
Vytvořit v rámci veřejné služby respektovaný audiovizuální ekonomický týdeník s perspektivou následného přechodu ke každodennímu samostatnému ekonomickému vysílání. Kvalitní ekonomický týdeník vytvoří zázemí pro následný denní ekonomický servis, který na veřejnoprávní obrazovku bezesporu patří.
Aplikace veřejnoprávnosti jako veřejné služby v ekonomickém pořadu
Veřejnoprávní ekonomické vysílání není nástrojem ani vládní ani parlamentní moci. Veřejnoprávní ekonomické vysílání není ani vysíláním všeho pro všechny. Je to vysílání toho nejdůležitějšího z hlediska definovaného veřejného zájmu (vstup do EU, snižování nezaměstnanosti, zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky, rozvoj informační gramotnosti apod.) pro všechny, kteří se chtějí orientovat v současném globalizujícím se světě. K daným skutečnostem musí přinést všechny relevantní názory, i kontroverzní, a podrobit je kritické analýze. Cílem je ukazovat svět ve správné proporci ke skutečnému významu událostí, a to opět z hlediska veřejného zájmu. Pořad musí usilovat o prezentaci problému z hlediska diváka, ne ze strany zdroje. To vše s vědomím, že veřejnoprávní médium má oproti komerčním největší potenciál nezávislosti, a tím i odpovědnosti.
Ekonomický týdeník ČT
Umístění a frekvence: neděle večer místo zahraniční
"21" , ta ztratila každodenním vysílání Událostí ve světě na ČT 1 opodstatnění existence
Stopáž: 30 minut
Vysílání: z hlediska nákladů i aktuálnosti nejlépe živě
Načasování: začátek vysílání - 3. 9. 2000, následné vytváření předpokladů pro každodenní vysílání (kromě soboty) tak, aby se zavedlo nejpozději do jednoho roku v závislosti na programových změnách ČT
Cílová skupina: pořad je určen především manažerům, podnikatelům, státním úředníkům a všem, kteří se o ekonomiku zajímají
Cíl pořadu: přinášet informace o tom, jaké podmínky k fungování ekonomiky vytváří stát, co se děje ve světové ekonomice a jak toto dění ovlivňuje procesy v ČR, co se děje v ekonomikách sousedů ČR, jak stát hospodaří s penězi daňových poplatníků, jak fungují podniky na veřejném trhu. Informace budou podávány v souvislostech ve srovnávání se zeměmi regionu střední a východní Evropy a EU. Pořad bude zdrojem informací nejen pro diváky, ale také pro ostatní média.
Forma: moderní znělka, předěly a studio, interaktivita s divákem, dokonalá grafika. Zprávy, reportáže, rozhovory. Dikce ostrá, rozhovory asertivní. Podávání informací trojrozměrné - audio, pohyblivé video, titulky.
Moderátor a scénář: moderátorkou a autorkou scénáře je ing. Jana Bobošíková, Polyconsult
Model spolupráce: broadcaster (ČT ) kupuje pořad od producenta (Polyconsult), producent (Polyconsult) objednává výrobu pořadu u ČT
Vzorový bodový scénář:
znělka, headlines
přivítání
ekonomické zprávy z uplynulého týdne - komentované
předěl (sdělný)
problémová reportáž
rozhovor
upoutávka na další témata
problémová reportáž
rozhovor
předěl (sdělný)
problémová reportáž
rozhovor
předěl (obrazový)
očekávané ekonomické události nadcházejícího týdne - komentované
rozloučení
znělka