Vynikající úroveň Bohumila Klepetka se znovu projevila, tentokrát v rozhovoru ve včerejších Nedělních novinách. Napomohly i vysoce inteligentní, přemýšlivé, erudované otázky reportéra, který Klepetka interviewoval. Citujeme: >
Co by se mělo na Událostech zlepšit, zdokonalit?
Bohumil Klepetko: Nechci o tom mluvit veřejně. Do značné míry jsou to vnitroredakční záležitosti nebo strategické úvahy, které by nebylo dobré teď vytrubovat do světa. Co mohu prozradit? Například , že od září se mohou diváci těšit na moderní, přitažlivou grafickou podobu předpovědi počasí. Jan Zákopčaník a jeho kolegové na tom usilovně pracují.
Mezi klenoty novinářské práce, které by snad měly vejít do učebnic, patří i jiné, namátkou vybrané formulace z tohoto pozoruhodného rozhovoru:
Moderátor Bohumil Klepetko. Vyzařuje z něho klid a rozvaha. Možná i díky němu jsou Události na ČT 1 jedním z nejsledovanějších pořadů této stanice...
A ty analytické otázky, týkající se Klepetkovy novinářské profese, když už je tedy šéfem zpravodajství ČT:
Dětství jste prožil v Roudnici nad Labem, dodnes tam žijete. Máte tam svá oblíbená místa?
(...)
Od procházek podél Labe se odvíjí vaše touha z mládí plavit se na lodích?
V mládí jste hrál hokej. Co vám tento sport dal? (...)
Schopnost českých novinářů manipulovat veřejnost vytvářením falešných mýtů "osobností", předkládat jim místo kvality nekvalitu a tvářit se, že je to nejlepší, co je k dispozici, je stejně tak pozoruhodná jak schopnost české veřejnosti tuto manipulaci dychtivě a nekriticky přijímat.
V Praze jsem v minulých dnech hovořil s jedním úspěšným nakladatelem a ředitelem významného knihkupectví. Ukazoval mi, jak přetiskl jednu jazykovou příručku, která vyšla v prvním vydání v druhé polovině osmdesátých let. Měl ji v knihkupectví na regále taky v prodeji, výtisky v původní celoplátěné vazbě. Prodávala se za čtyřicet korun. Hned vedle této knížky měl na polici její nové vydání, v laminátové omyvatelné barevné vazbě, tentýž autor, tentýž titul, kdo vzal obě publikace z regálu do ruky, musel vidět, že jsou to knihy zcela totožné, i co do počtu stránek - nové vydání je fotokopie starého. Nové vydání se prodává za cca sto padesát korun. A co byste řekl, ptal se mě nakladatel, že lidé kupují? Původní vydání za čtyřicet korun zůstává ležet - jeho fotokopie za 150 korun jde na dračku... I když se mohou lidé přímo v obchodě přesvědčit, co vlastně kupují, nečiní to. (JČ)