Vztah zákazník - Český telecom - Telecom je ve výhodě
Vážený pane Čulíku,
mám dvě poznámky k Českému Telecomu.
Chtěl jsem si alespoň rámcově překontrolovat účet od Českého Telecomu a při prohledání obálek s účty z poslední doby jsem našel pouze ceníky hovorů podle minut - tedy ceny za 2, 4, 10 a 15 minut hovoru. Abych mohl zjistit cenu i za jiné délky hovorů, než uvedené, potřeboval jsem rozpis četnosti impulsů.
(Neusmívejte se, jistě víte, že tato služba výpisu hovorů je u Českého Telecomu "nastandardní" tedy placená zvlášť".)
Zavolal jsem tedy na bezplatné informace (0800-123456) a požádal, jestli by mi mohli sdělit e-mailovou adresu Telefonického centra služeb, oblast Jižní Čechy. Bylo mi řečeno, že jednak toto centrum nemá k dispozici e-mail (!) a jednak, že tabulka četnosti impulsů při místním a meziměstském styku neexistuje v elektronické podobě, takže mi ji zašlou normální poštou.
I když slečna na telefonu byla velmi ochotná, slušná i snaživá, brožurka skutečně přišla již 2. den po zavolání, přesto nechápu, že Český Telecom -poskytovatel připojení na Internet - jej sám nevyužívá při styku se svými zákazníky; domnívám se, že je rychlejší, jednodušší i levnější poslat e-mail než klasickou papírovou zásilku (stejná situace byla, když jsem potřeboval povolovací list k modemu; přišel papír klasickou poštou a jako papír také odešel).
Slibované zjednodušené jednání s úřady přes internet i pro účely daňových přiznání a elektronický podpis je tedy zřejmě dlouhodobou vizí.
K připojení na Internet používám normální vnější modem, který mi ale "odešel". Byla sice pěkná bouřka, ale protože u nás má Telecom vedení v zemi, jsem její vliv nepředpokládal.
Zašel jsem tedy ke svému dealerovi a nechal jej opravit a při tom jsem zjistil, že vadných modemů tam byl pěkný štůsek, nejméně 20 kusů. Bylo mi řečeno, že bouřka byla v celém regionu a že vedení Telecomu nejsou jištěna proti přepětí (dodatečně jsem zjistil, že v sousedním domě ve stejné době zuhelnatěla telefonní zásuvka i část pronajatého přístroje).
Ve smouvě o užívání telefonní stanice Telecomu není zmínka, že by podnik ručil za poškození "koncových zařízení připojených k jeho síti", ale v homologačním certifikátu výrobku zvaném "Rozhodnutí o schválení koncového telekomunikačního zařízení k jednotné telekomunikační síti ČR", v Podmínkách pro uživatele, bod U3, je napsáno: "Náklady vzniklé provozovateli telekomunikační sítě v souvislosti s poruchou zařízení (schváleného k připojení) mohou být účastníkovi účtovány."
Čili smlouva po všech stránkách výhodná pro Telecom. Dobré, ne?
Poznámka JČ: Ve Velké Británii se přirozeně nežádá o žádné povolení k zapojení modemu do telefonní sítě. Je to jen buzerace zákazníků: nedovedu si mimochodem představit, že by třeba četní západní podnikatelé, přijíždějící do České republiky a zapojující svůj počítač do české telefonní sítě, předtím žádali Český telecom o svolení. Jak absurdní představa!