úterý 28. listopadu

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Komentovaný přehled zpráv Odkazy:
  • Výběr nejzajímavějších článků z  poslední doby Dokument: Jak policie ČR vyřizuje stížnosti:
  • "K policejní brutalitě nedošlo, protože to obvinění policisté popřeli a postiženému nebyl poškozen kosterní skelet" (Oddělení stížnosti a kontroly Policie ČR)
  • Vojtěch Javorský: Inspekci ministra vnitra ČR: "Stěžuji si na policejní brutalitu proti své osobě" Pár právních poznámek:
  • Jak se budou asi vyšetřovat stížnosti proti policejní brutalitě (Jiří Kopal, OPH) Stížnosti podané k Ústavnímu soudu ČR:
  • Ústavní stížnost ing. Ondřeje Čapka: "Byl jsem bezdůvodně zadržován a ponižován"
  • Ústavní stížnost profesora Byeongju Jeonga: Stal jsem se terčem policejní brutality
  • Ústavní stížnost Tomáše Pergla: Byl jsem policií neoprávněně perlustrován jako člen Občanské právní hlídky Státní správa ČR:
  • Policie ČR dosud nevysvětlila, proč byli někteří novináři při zasedání MMF považování za "nežádoucí" (Štěpán Kotrba) Neviditelný pes o ekologických diverzantech:
  • Brouk Pytlík a klimatické změny (Ladislav Nedbal) Česká politika:
  • Podraz soudružky Rognerové (Petr Jánský) Postkomunismus:
  • Krize v NDR (Milan Krejčiřík) Reakce:
  • Smog v Praze způsobují především automobily a špatná městská politika (Jiří Šoler)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Smog v Praze způsobují především automobily

    Jiří Šoler

    Vazeny pane Zahradniku,

    Ve Vasem komentari publikovanem v  Britskych listech mate pravdu, ze klimaticke podminky v Cechach jsou ovlivneny zejmena jejich polohou a obecne geografickymi podminkami. Totez plati o Praze umistene prevazne v hlubokem udoli Vltavy, kde se drzi inverzni tezky vzduch a kam spatne pronika vitr. Presto to k vytvoreni smogu nestaci - odnekud je nutno pridat ony toxicke latky, ktere prispivaji ke skodlivosti exhalaci. A  prispevek cinnosti lidi je tu zasadni.

    Navic nelze ignorovat antropogenni vliv lidi na lokalni klima, i kdyz asi neni dominantni. V prostredi zamorenem napr. oxidy siry a dusiku se snaze vytvari tezka mlha, kterou potom nesnadno vitr z udoli vycisti. A tim skodlivym faktorem smogu pro lidi neni sama mlha, ale zejmena obsazene toxicke slozky.

    Pokud nektere mesto jako Praha ma z hlediska klimatu nestastnou polohu, musi k otazce znecistovani ovzdusi venovat zvysenou pozornost. K tomu urcite neprispiva fakticka podpora automobilove dopravy, dokonce i tranzitni, stredem mesta. Bohuzel, v soucasnosti Praha takovymi resenimi primo oplyva - vezmete si treba Severojizni magistralu, Strahovsky tunel a navazujici pristupove klomunikace (ve výstavbe!), dalnicni spojku pres Barandovsky most apod.

    Pritom vetsina velkych mest v Evrope pochopila, ze zakladem je vylouceni automobilove dopravy ve stredu mesta a jeji vytesneni mimo nej, zejmena vystavbou vnejsi okruzni dalnice, pripadne vedenim dalkovych komunikaci mimo mesta a jejich aglomerace. Resil to tak treba Londyn, Moskva, Pariz, rozestavene okruhy ma dnes kazde vetsi mesto. I v Praze existuji projekty vnejsiho okruhu, pocinaje tzv. Masarykovym okruhem koncem 30 let, bohuzel nic z toho se nerealizovalo a vse se nadale odklada.

    Prestoze napr. na mistnim zastupitelstvu Praha - Zbraslav jsme se vyjadrovali k projektu okruhu jiz nekdy v roce 1992. Situace je stejne kuriozni, jako historie dalnicniho objezdu Plzne, kde je dostavena dalnice z  Prahy na zapad pred i za mestem, ale na vedeni objezdu mesta se politici nemohou dohodnout, proto kamiony stale jezdi stredem Plzne. Nejhorsi na tom je, ze na blokovani dalnicniho objezdu jak v Praze tak v Plzni se vyzname podepsaly i tzv. "ekologicke iniciativy", ktere haji fundamentalisticke predstavy temer likvidace automobilove dopravy na ukor realnych reseni, ktera jsou schopna situaci vyrazne pomoci. Misto toho, aby prosazovaly takove vedeni obchvatu, ktere prinasi maximalni uzitek a minimalni skody krajine a prostredi, jednoduse situaci zablokuji a na nestesti obcanu stavi sve politicke ambice.

    Za geograficke faktory ovlivnujici nase prostredi samozrejme politici nemohou, ale za radu nesmyslnych staveb, ktere neustale pokracuji (tunel pod Mrazovkou apod.) a zablokovani skutecnych reseni (objezdni komunikace) mohou vsechny politicke systemy, vcetne komunistu ci Klausovych technokratu soucasnosti.

    Stejne malo udelali politici pro realizaci Prahy jako mesta pro lidi, ne pro auta. Dnes kopirujeme spatne vzory ze zapadu, aniz bychom byli s to akceptovat jejich spatne zkusenosti - misto preskoceni etapy plne automobilizace mesta a snahy realizovat trendy "mesta pro lidi" v duchu, ktery na zapade vitezi az po serii spatnych zkusenosti, opakujeme jejich chyby. A tzv."ekologicke iniciativy" svym fundamentalismem misto toho, aby k  reseni prispivaly, reseni spise blokuji.


    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|