Chválím pořádně Petra Uhla
Čistému vše čisté aneb agenda Perryho Masona
Nezáviděl jsem nikdy Petru Uhlovi jeho roli "vládního ombudsmana" stejně,
jako jsem nezáviděl nikdy
Miloši Kužvartovi jeho roli otloukánka - ministra pro životní prostředí. Obě
tyto role mají zakódován již ve svém zadání konflikt zájmů.
Konflikt
loajality
ministra vlády a resortní - odborné profesionality. Obě předurčují k
nerovnému
boji Davida proti většině Goliášů zvláště proto, že některá "bojová"
hlasování ve vládě předurčila vznik dílčích "koalic" jednotlivých
ministrů,
majících mnohdy společnou agendu, mnohdy jen nápadně podobné názory
na určitá
témata.
Tak se v české vládě vytvořila silná koalice "anti-NATO"
v okamžiku vynuceného přijímání do Aliance, kvůli které
se přijímala na
vládě i mimořádná opatření (hrozila totiž obstrukcemi při přijímání
"natoidních"
zákonů či stanovisek - kvůli ní se např. čekalo několik hodin
na souhlas se
zahájením bombardování Jugoslávie).
Proti ní stála ovšem silná lobby
"natoidních",
složená povětšinou z ministrů silových (obrana, vnitro, zahraničí)
ministerstev. Vytvořila se i silná koalice
"pro-Temelín" (aneb "anti-Kužvart") složená z průmyslových ministrů
(prosazuje
většinou infrastrukturní investice - stavba koridoru, jaderná elektrárna,
restrukturalizace průmyslu, "velký třesk"). Jako protiváha se vytvořila
koalice
"šetrných liberálů" kolem ministra financí Mertlíka (snažící
se o větší zapojení
zahraničního privátního sektoru do investic státu a vyrovnanější
rozpočet).
Vytvořila se i koalice "e-government", prosazující rozvoj
telekomunikací a
informatizaci vzdělání a všech veřejných služeb (ministr dopravy,
ministr bez portefeje, ministr pro tajné služby,
ministr vnitra, ministr školství).
Všechny tyto dílčí
koalice spolu "obchodují" - podporu za podporu - a předjednávají
nejprůchodnější
verze jednotlivých zákonů a nařízení v "neoficiálních" kabinetních
schůzkách.
Někdy i soupeří a někdy dokonce lobbují i mimo
vládu. Tím lobbingem
myslím např. Kužvartovo zoufalé volání o pomoc do sousedních států
ve věci
mezinárodního posouzení vlivu jaderné elektrárny Temelín na životní
prostředí.
Jak dětinské a malicherné - ale je to realita. Její nepochopení
a odpor vůči
podobným zákulisním praktikám (byť jednobarevné vlády) vždy vyvolá izolaci
"poctivce" a jeho neúspěch.
Jakýkoliv fundamentalismus tak končí dříve,
než
dokáže cokoliv prosadit proti všem. Někteří ministři si dokázali
vybojovat
"flexibilní" pozici, ve které slouží jako jazýček na vahách těch
bojových
hlasování a lobbují tak ve prospěch svých agend jako "bohatá
nevěsta"...
Nezávidím Petru Uhlovi, že si vybral za své hlavní téma ochranu
lidských práv - téma, které podporuje v české společnosti slabé 4 %
občanů. Čtyřprocentní menšiny jsou mnohdy tolerovány, pokud
se nesnaží ze "svého" vidění světa učinit majoritní názor celé
společnosti.
Pokud ano, český establishment dokáže proti nim vygenerovat
emocionálně velmi silnou lobby, která je dokáže i na půdě parlamentu -
demokratickými mechanismy - tvrdě převálcovat.
Koalice lidskoprávní byla
vždy tou nejslabší nejen ve vládě, ale i ve sněmovně. Pokud
se to nikoho z voličů příliš netýká, tak přijímají poslanci
rezoluce "na ochranuy lidských práv" bez problémů.
Pro protikubánskou
či protimorskou - neřkuli pro protibetskou krizi mají pochopení.
Západní firmy si mnou ruce nad uvolněnými asijskými trhy a my, chudí jak
kostelní myš, jsme "chváleni" za "principiální" postoj. Všechny tyto regiony
jsou hodně daleko, nejlépe za kteroukoliv louží.
Lustrační zákon
či rasismus a xenofobie v české kotlině narazí
na "zásadní" odpor vždy. V Čechách rasismus? Nikdy. I hajlující skiny
čacká policie uchrání před těmi nebezpečnými LEVICOVÝMI extremisty. Že tím
chránícím je i bývalý terorista Hučín? No a co?
Vzpomínám si, jsk jsem
nedávno zůstal spolu s Ondřejem Neffem a Fedorem Gálem osamocen proti
smečce "liberálů" a fundamentalistických "demokratů", žvanících
o svobodě slova v případě vydávání Ády Hitlerova Mein Kampfu....
Jak typické.
Nezávidím všem,
kteří postavili svou agendu tak křehce jako bývalý ministr spravedlnosti,
který
hnán ideou "slepé" spravedlosti neviděl dál než těsně před sebe.
Odmítal se propojovat do žádoucích koalic, až
skončil nemilován nikým - sám.
Nezávidím ani Petru Uhlovi, který, jsa
"teroristou lidských práv" (cit. J. Beránek, Lidový dům) po celý svůj
bohatý život, snažil se nepodlehnout
snadnosti "koalovacího" vábení a jít za svým cílem i ve vládě,
ve které takto
fundamentalisticky prosazovaná práva menšin nemohla uspět, narážejíce
na zeď
většinového veřejného mínění, popularitu celé vlády a image ČSSD.
"Matiční"
návštěvy komisařů a politiků EU nebyly tou nejlepší zahraniční
propagací České
republiky, stejně tak jako PR agenturou uměle vyvolaná hysterie kolem
památníku
v Letech. Vznikla rovnice Uhl=potíže.
I Petr Uhl měl v té době vzácný
nedostatek citu pro
politické pletichy, neb si za svého spolupracovníka vybral člověka,
který byl z
"druhé" strany placen onou PR agenturou za lobbing proti České republice
- ve prospěch Panevropské unie a některých českých liberálních
politiků.
A
tak nevěda (a nevěříc), že s kukaččím vejcem v vlastním hnízdě,
snažil se Petr
Uhl nést svůj úděl obhájce lidských práv s poctivostí a umanutostí sobě
vlastní.
Nemohl uspět a vleklá mediální válka jej zlomila. Nakonec té agentuře
zaplatili "z vládního" několik miliónů "držhubného" a byl klid.
Petr Uhl pak
nedokázal mediálně razantně prosazovat opravdu potřebný a
kvalitní záměr - dozor Občanských
právních hlídek nad dodržováním zákonnosti českými policisty (chrabrými
bojovníky proti antioglobalizačnímu teroru) při antiglobalistických
demonstracích...
Škoda. Kdyby položil svou hlavu na
špalek a nedopustil v emocionálně rozjitřené době osamocenost
mandátu občanských
hlídek uprostřed mediálního oslavování "našich hrdinných policistů",
nemuselo dojít k mnoha fakticky i mediálně problematickým excesům,
nemusela vypuknout aféra "Ocelářská", nemusel se ministr vnitra Gross
potutelně
usmívat a "významně" mlčet, jsa otázán redaktorem Britských listů
na policejní
provokatéry z Opletalovy ulice 16, nemusel zanechat polský demonstrant
svůj
zub na české policejní úřadovně, nemusela mít Česká republika
z ostudy kabát po
hodnocení mezinárodní organizacepro dodržování lidských práv - Amnesty
International. Nebude muset mít ostudu ještě větší, když významné
kauzy začne prošetřovat Evropská unie či Parlamentní shromáždění Rady
Evropy, případně Soud pro lidská práva ve Štrasburgu.
Nedomnívám se, že významný
článek Petra Uhla v Právu jde "pochválit" jen jednou větou, jak to
učinil Tomáš
Pecina v pátečním vydání Britských listů. Přitom Pecinu chápu. Britské
listy (a TP zvláště) jako téměř
jedinné věnovaly mnoho sil a prostoru konkrétním případům porušování
lidských práv policií
jak v případech MMF, tak v případě Ladronka a dalších.
Je pro
Tomáše Pecinu
těžké vcítit se do role člověka, který svému mandátu snažil dostát
se ctí a
denně musel volit, zda odejít poražen či prosadit alespoň dílčí
vítězství. "Už slyším, jak Pecina namítá: Ale vždyť si to vybral
dobrovolně!
Zase má pravdu, ale jen napůl... To je rozdíl mezi
svobodným novinářem (který není existenčně závislý na svém šéfredaktorovi) a politikem, který je
závislý na svém znovuzvolení pod křídly své strany (a musí respektovat její
názor, program a další reálie své situace).
I o tom
je politika a politik, který uteče po prvním neúspěchu, nemá
v politice co
dělat.
Jak tvrdil Gorbačov, politika je umění možného. Petr Uhl vytrval
do konce i za cenu kompromisu, i za cenu přijetí řady
porážek. Prosadil ale model fungování a vnímání úřadu ombudsmana jako
nebyrokratické
struktury pro lidi a jejich problémy, kterou ani "právnicky-papírový" styl
Motejlův nedokáže změnit.
Anna
Šabatová dnes ponese břemeno těch méně právních, a o to více lidských
starostí, které budou chtít občané svěřit úřadu "posledního odvolání".
Gardnerovské (Erle Stanley Gardner, autor postavy Perry Masona a ideje
"soudu posledního odvolání") úloze neujde. Má pro to kvalifikaci mj. z
Centra sociální pomoci.
Nedomnívám
se, na rozdíl od Tomáše Peciny, že by si článek Petra Uhla
nezasloužil víc, než
jednu větu.
Je v něm snaha člověka se nevzdat, je v něm ta
umanutost, podle
které poznávám "svobodného" Petra Uhla, podle které poznávám, že Uhlův
boj o
lidská práva v České republice už nyní nesváže jakákoliv loajalita
a jakýkoliv zákaz
vlády.
Petr Uhl je zase po letech tím Petrem Uhlem, kterého znám
a který mi byl přes dílčí
názorové rozdíly sympatický. Tím krotkým vládním byrokratem bude dnes Jan
Jařab,
tím bojovníkem s hlavou hrdě vztyčenou proti všem bude Petr Uhl. A tak
to
má asi být. A tak je to asi správné. Protože popírání policejního
násilí opravdu
škodí. A vnitro na svou sebeočistu teprve čeká.
Popírání policejního násilí škodí
Petr Uhl, PRÁVO, 15.3.2001
Nejen ředitel Inspekce ministra vnitra
Mikuláš Tomin, ale i mluvčí ministerstva se ohradila vůči kritice
ústředí
světově známé Amnesty International (AI). Ta kritizuje jak některé činy
policie
při zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky loni
v září v Praze,
tak i jejich následné, dosud neskončené šetření. Podle AI není ani
rychlé, ani
nestranné a nezávislé. ve svých závěrech má AI, kterou dosud
zpochybňovaly jen
diktátorské režimy, v zásadě pravdu. Jak pokud jde o protiprávní
policejní
zákroky, tak o následné šetření, je situace dokonce ještě horší, než to
líčí AI.
Nutno ale uznat, že se oba jevy - policejní zvůle i následný
šetřící postup -
projevují v menší míře než v 90. letech. z čeho čerpá vnitro
odvahu zapírat nos
mezi očima? z relativní podpory veřejnosti. Sympatie obyvatelstva
získala přitom
policie profesionální chybou, za niž nebyli viníci potrestáni, nýbrž naopak
provokativně veřejně odměněni. Velení policejního zásahu nechalo desítky
minut
útočit agresivní demonstranty kamením na špatně vystrojené
a vyzbrojené
policisty, statečně bránící přístup ke kongresovému paláci. Útok přitom
byl
závažnou trestnou činností, jen náhodou nebyl žádný policista zabit.
Pachatelé
násilných činů spravedlnosti unikli, policie si zato vyrovnávala účty s
jinými
lidmi - rozbíječi výloh, pokojnými demonstranty, nebo dokonce s těmi, kdo
neměli
s pražským zasedáním vůbec nic společného. Vnitro pak vlastní chyby pod
palácem
využilo, média a po nich i mnozí občané schválili nějakou tu ránu
proti
zadrženým, zvláště když se ukázalo, že to byli většinou cizinci.
Nutno
spravedlivě dodat, že policejní násilí v ulicích, až
na zmiňovaný případ
nedostatečné ochrany policistů, bylo většinou přiměřené, také díky Občanským
právním hlídkám, iniciativě studentů, kteří sledovali průběh střetů.
na
služebnách však přítomni nebyli, tam se pak někteří policisté
na zadržených
odreagovávali za své týrané a ponížené kolegy. Výsledky OPH ostatně
ukazují, že
se lidé u nás stávají z obyvatel občany, prokazují občanskou suverenitu
a právní
vědomí. Zdá se také, že policejní prezident Jiří Kolář uvážlivě
zvládá neblahé
dědictví vnitra a policie 90. let. Mikuláš Tomin sice dokázal za dva
roky s
dobrými výsledky rozvinout boj Inspekce proti korupci, spojení policistů s
pachateli zločinných spolčení a jejich jiné majetkové trestné činnosti,
ale o
tom, že potírání protiprávního chování policistů vůči (údajným)
delikventům je
snad ještě důležitější, ho bylo nutno teprve přesvědčit. Inspekce však stále
argumentuje tím, že nejsou stížnosti či trestní oznámení. Jsme
v Evropě, ne v
USA, a platí tu zásada legality a oficiality, státní orgány musejí
samy jednat,
bez jakéhokoliv podnětu. Poškození cizinci nebyli, až na výjimky, k
chování
policistů vyslechnuti. Ale hlavně - celé šetření policejní zvůle (která může
být
vždy trestným činem) bylo rozdrobeno: Inspekce šetří jen část, dalšími věcmi
se
zabývají (a nikdo nedokáže podat právní vysvětlení proč) oddělení stížností
a
kontroly policejního prezidia, a dokonce ikontrolní útvar pražské
správy. Chybí
přehled, panuje nechuť věci dotáhnout. Při tlaku zvenčí se něco uzná,
tu
přestupek, jindy i trestný čin s neznámým pachatelem. Vnitro zásadní
obrat k
postihu protiprávního jednání policistů teprve čeká. Zpráva AI vytýká ČR,
že
nerespektuje doporučení Výboru pro zabránění mučení z roku 1997, ač
se k tomu
přijetím příslušné smlouvy Rady Evropy zavázala. Doporučení, týkající
se i
zadržování na policii, vyslovil výbor po cestě do ČR
v roce 1997. Česká vláda
tehdy slíbila nápravu. Také proto přijala v roce 1999 věcný záměr
nového zákona
o Policii ČR. Za Václava Grulicha se na tom seriózně pracovalo. Návrh
paragrafového znění ale nový ministr Stanislav Gross z vlády stáhl
a pak si
nechal celý úkol od vlády zrušit! Nový policejní zákon je prý nepotřebný.
Resortní kontrola a náprava (a Inspekce ministra vnitra součástí
resortu je)
nestačí, nemůže být objektivní, zkušenosti ukazují, že kontrol musí být
více.
Vládní Rada pro lidská práva bude ještě tento měsíc projednávat možnosti
komplexního dozoru nad místy, kde jsou zadržováni lidé - také
v policejních
celách nebo na odděleních. Občanské a smíšené, občansko-státní
typy kontroly by
měly být posíleny. Nejen že to pomůže zadržovaným a zlepší to
českou reputaci v
cizině a usnadní vstup do EU, ale také to napomůže dalšímu
občanskému zrání
české společnosti. Policejní zvůle je zlá, avšak i v demokratických
státech
obvyklá. Co nelze tolerovat je nevyšetření a nepotrestání této zvůle,
nebo
dokonce její popírání. a tu se obávám, že ministerstvo
vnitra, jehož ministr je
náchylný spatřovat v oprávněné kritice mezinárodní spiknutí, není
na tento
postoj dosud připraveno.