Matení veřejnosti
aneb inventura dluhů se konat nebude?
Martin Kunštek
Nejlepší formou vlády je taková vláda,
která
nejlépe vyhovuje tomu, co lidé chtějí dělat,
nikoliv vláda, která
vyhovuje jejich ideálům.
Jedním z hlavních témat dnešních dní je zadlužení. Především veřejné.
Soukromým se z makropohledu nikdo nezabývá, i když by nebylo až tak od věci,
kdyby (z našich daní placený) Český statistický úřad zveřejňoval kromě
veřejného - fiskálního zadlužení i zadlužení privátního sektoru. Ale nejspíš
chceme příliš. Rok před volbami se zřejmě ani politikům, ani ekonomům moc
nechce diskutovat na téma, nakolik k oživení růstu HDP zaznamenané v
posledním roce přispělo zadlužování domácností a podnikatelské sféry.
Oficiálně se přiznává, že vedle sice zpomalujícího, ale stále ještě
rostoucího exportu a modernizace průmyslové sféry cestou příchodu
zahraničních investic je hlavním tahounem oživení růst spotřebitelské
poptávky. Domácnosti více nakupuji. Z části proto, že musí (jelikož
investice do praček a ledniček mohou sice o pár let odložit, ale jednou je
prostě koupit musí), z části i díky výsledkům oživení ekonomiky. Zde je však
malý háček. Růst spotřeby domácností je větší, než o kolik vzrostly příjmy
domácností! Při neexistenci, nebo nezveřejňování přesných statistických
údajů příslušným úřadem (ČSÚ) a centrální bankou můžeme jen spekulovat,
nakolik je rozdíl mezi zvýšením příjmů domácností - tedy růstem platů - a
zvýšením výdajů domácností kryt na úkor likvidace soukromých úspor a kolik k
růstu prodeje přidaly spotřebitelské úvěry. Zadlužování domácností však je
realitou. Stačí si jen prolistovat webové stránky bankovních ústavů a
zjistíte sami, že objem všech forem úvěrů fyzickým osobám - občanům se za
poslední dva roky vlády ČSSD ztrojnásobil (!). Kromě státu se tedy zadlužují
i občané. Politici pravicových stran ale křičí pouze na dluhy vlády, o dluhy
soukromého sektoru se nezajímá nikdo... Férové by bylo hovořit při diskusích
o zadlužování našich potomků i o tom, jak budou (v případě zpomalení, nebo
zlomení křehkého hospodářského růstu) domácnosti splácet dluhy nejen za
ledničky či pračky, ale zejména za domy a byty, které si rodiny musí
pořizovat - většinou na úvěr - do osobního vlastnictví, protože trh s
nájemním bydlením neexistuje (byl zablokován mj. při nenaplnění Státního
fondu podpory bydlení příslušnou sumou peněz). Férové by bylo hovořit i o
tom, kterak se vinou totálního převisu poptávky nad nabídkou podobá tento
stav šmelině, jak to již v minulosti výstižně nazval Jean-Jacques
Montesquieu...
A tím se již přes malé odbočení dostávám k otázce pravdivosti
zveřejňovaných údajů o veřejném zadlužení. Respektive k jejich
relevantnosti. Konsolidovaný veřejný dluh je statistiky evidován na úrovni
274 miliard Kč. To znamená, že stát, jeho instituce (včetně státních
fondů a všech možných transformačních institucí, dnes sdružených do skupin
Konsolidační banky a Českomoravské záruční a rozvojové banky) a zdravotní
pojišťovna si společně s obcemi museli na své výdaje půjčit 274 miliard
korun českých. Konsolidovaný deficit veřejných rozpočtů činil ke konci
loňského roku něco přes 71 miliard. Jinak řečeno - loni veřejný
sektor utratil o 71 miliard více, než na daních, poplatcích a dalších
nefiskálních příjmech vybral. Zdánlivě hrozivá čísla. Ve srovnání s hrubým
domácím produktem - HDP, čítajícím loni 1433 miliard - však nejde o
žádnou katastrofu. Deficitem veřejných financí ve výši okolo 4% HDP sice ČR
nesplňuje I. maastrichtské konvergenční kriterium pro přístup k
evropské měnové unii, ale jde jen o velmi těsný výsledek. Maastrichtská
smlouva nařizuje zemím, které své platidlo chtějí vyměnit za €uro,
deficienci veřejných výdajů na úrovni 3% HDP, ale při uzavírání této smlouvy
členské země EU nepočítaly se situací transformujících se ekonomik, které na
modernizaci musí mnoho peněz vydat. S jeho plněním mělo značné potíže i
samotné Německo, které ještě za kancléře Kohla navrhlo právě takový limit.
Plnění tohoto limitu stálo celý "€uroland" nemalý podíl růstu HDP. I přesto
ČR zatím stále ještě bohatě splňuje II. kritérium, které je
neméně důležité - a to je míra veřejného zadlužení do 60% HDP. Se splněním
druhé podmínky přitom měly velké obtíže i země jako Belgie nebo
Nizozemí.
Podstatně horší čísla nás teprve čekají v podobě skrytého deficitu. A
ty bohužel čekají stále ještě na zveřejnění. Ani po 10 letech transformace
ještě nevíme, v jakém stavu se naše ekonomika nachází. Komplexní seznam
a cena investic, které je nutné vynaložit, aby naše silnice, železnice a
další infrastruktura svým stavem odpovídala alespoň našim (když už ne
evropským) normám, nebyla zveřejněna. Ani deset let po listopadu 1989
nevíme, kolik peněz potřebujeme, aby se po silnicích dalo slušně jezdit, aby
školy nepadaly žákům na hlavy, nebo aby lékaři mohli pacienty léčit v
nemocnicích s potřebným vybavením. Nejenže nevíme, kolik peněz jsme jako
veřejnost ušetřili na výdajích veřejných rozpočtů (tím, že náš stát řádně
neudržoval a nerekonstruoval - což s postupujícím časem bude stát více),
natož abychom se dozvěděli, kolik budememe potřebovat peněz na to, abychom
úrovní a kvalitou dohnali EU, kam podle politiků směřujeme. Směřujeme?
Poslední konsolidovaný údaj pochází z "disidentské" dílny prof. Kadlece z
Vysoké školy ekonomické. Jeho skupina vyčíslila, že do roku 1985
socialistické Československo zanedbalo výdaje na údržbu a modernizace v
rozsahu 5 bilionů tehdejších Kčs. Od té doby žádný komplexní údaj znám
není, přestože většina vládních ekonomů všech polistopadových vlád prošla
Prognostickým ústavem. Ten však byl zrušen, a žádná náhrada za něj není.
Dnešní premiér a bývalý prognostik ing. Miloš Zeman (ČSSD) sice
do vlády chtěl předložit zákon o strategickém plánování, který by
počítal se zřízením vládního Institutu strategických studií, jež by takové
údaje zpracovával a zveřejňoval. Jenže premiér byl vládou "ukecán", že by to
stejně neprošlo Parlamentem...
Takže ani občané, ale (což je horší) ani vláda či státní úředníci nevědí,
jaký je stav věcí, které mají spravovat. Tuší, ale nevědí. Sice Parlamentu a
prostřednictvím médií i národu vláda předkládá zprávu o stavu ČR - kde však
bere údaje, je otázka. Na pováženou pak je, jak vlastně určuje svoji
hospodářskou politiku, když ani nezná základní údaje, ani kolik na zlepšení
vlastně potřebuje. Někdo snad možná ví, ale nezveřejní. Pak je ale na místě,
aby jednotlivá ministerstva před dalším projednáváním rozpočtu vyložila
karty na stůl a řekla: Stav ekonomiky se má tak a tak, na uvedení věcí do
řádného stavu potřebujeme celkem tolik a tolik, a z toho tolik letos a kolik
v dalších letech. Jinak si nelze než myslet, že politikové s veřejnými
statky hrají podivnou formu hazardní hry, nebo v ní přímo švindlují. Stav
veřejných statků celkem výmluvně vypovídá o tom, že "péče řádného
hospodáře" (definice obchodního zákoníku - pozn. red.) jim není věnována
a stav veřejných výstupů vlády naznačuje, že se tím ani nikdo nechce
"zdržovat".
Ale teprve tehdy, až budeme znát stav ekonomiky státu a potřebu peněz na
uvedení věcí do stavu, jaký nařizují normy EU, můžeme pravdivě a otevřeně
diskutovat o zadlužení. Do té doby jsou diskuse jen planým
žvaněním a matením veřejnosti. Věrohodnou formulaci další hospodářské
politiky nám politikové budou moci předložit teprve, až budou sami znát a
zveřejní CELOU PRAVDU o stavu naší ekonomiky. Do té doby jsou veškeré jejich
diskuse o fiskální politice jen mlhavými a více méně nepodloženými
ideologickými frázemi. Bude to bolet, ale jiná a přitom k národu upřímná
cesta není. Fakt, že současná rozpočtová politika je dlouhodobě neudržitelná
i při růstu HDP je zjevný už z toho, že veřejná kasa hospodaří trvale se
schodkem. Dokud však nebudeme znát celou pravdu o výdajových potřebách
veřejné kasy, tak nemůžeme relevantně diskutovat, jak nastavit rozpočtovou a
potažmo i daňovou politiku. Stejně jako kterákoliv domácnost mohla odkládat
dobu koupě nové ledničky nebo opravu střechy rodinného domku jen po nějakou
dobu, a dříve nebo později tento výdaj musí uskutečnit, tak se ani stát nebo
samospráva nevyhne opravám silnic, škol, nemocnic a dalším investicím.
Čím později, tím dráž - což jistě potvrdí každý, kdo nechal do svého domu
zatékat byť jen o rok déle. Čím dříve bude veřejnost vědět pravdu, tím
dříve se snad národ dočká prací na skutečném zlepšení situace. Každý rok, o
který takové práce započnou dříve, vyjde levněji, než když náš stát necháme
chátrat. Najde se ale ve společnosti potřebný konsensus k výdajům z kapes
každého občana?
Pro pravdu není žádná doba špatná, jak někdy tvrdí politikové, pro které
je správa věcí veřejných jen způsobem obživy a nikoli službou veřejnosti. Ke
zveřejnění pravdivých údajů však není vhodnější doby, než v roce před
volbami. Proto, aby se občan ve volbách mohl odpovědně rozhodnout, jakou
politiku si pro další léta zvolí. Chápu sice, že pro některé politiky
(hodlající se ucházet o další poslanecký či vládní mandát) taková pravda
nemusí být zrovna příjemná. Zvláště proto, že řada z nich pro nezhoršování
(když už ne zlepšování) stavu nic nedělala, pokud rovnou netolerovala či
neumožňovala zhoršování situace. Nejen zanedbáváním investic, ale i
legislativním umožněním krádeží, tunelování a podvodů. Zveřejnění inventury
dluhů by však mohl a měl iniciovat alespoň politik, který deklaroval, že
vypršením svého nynějšího premiérského mandátu v české politice končí. Už
proto, že se jako prognostik nebál zveřejnit pravdu o stavu ekonomiky v době
před listopadem 1989, kdy za to hrozilo i trestní stíhání. Co vy na to
Miloši Zemane? Budete držet ústa a "basu" s ostatními? Necháte ostatní
politiky všech "demokratických" stran dále balamutit veřejnost lživými a
zkreslenými údaji, nebo nám (občanům a voličům) dáte šanci vědět celou
pravdu a nic než pravdu, abychom mohli (jako voliči) odpovědně
rozhodovat?
Autor je ekonomický publicista.