Deník Super: "Železný zapůjčil do Salzburku pozoruhodná díla: je velkým znalcem kubismu"
"Do Salcburku se na NAŠE MALÍŘE sjela kulturní honorace"
Václav Klaus a Milan Knížák v Salzburku představili obrazy, které posléze zkonfiskoval rakouský soud
Deník Super: "Václav Klaus představil české kubisty"
Igor Pírek, deník Super, 21. 7. 2001
(Tento článek, který byl doplněn o velkou fotografii Václava Klause před jedním z obrazů, byl jedním ze dvou, které inspirovaly Tomáše Pecinu k textu Optimistické letní variace, protože je napsán přesně v tom totalitním, manipulativním PR stylu, jaký se zabydluje v České republice stále častěji: novináři zamlčují klíčové informace. Pírek vytváří dojem, jako by neexistovala jiná strana než ODS a vychvaluje Železného kulturní mecenášství do nebes, zamlčuje, že byl Železný mezinárodně odsouzen k povinnosti vrátit téměř 30 milionů dolarů. Soudní konfiskace Železného obrazů v Salzburku, které tam byly odeslány v rámci Pírkem a Klausem tolik vychvalovaného "kulturního počinu", musí být skutečně tvrdým pádem na zem. Leda že by si pánové Klaus a Pírek vymysleli nějakou jinou interpretaci: obrazy třeba Železnému v Salcburku zkonfiskovali "cizáci", kteří "České republice nepřejí". :) Nebo ne? PR lhaní mnohdy vypadá ve světle skutečnosti, která se občas prodere do české virtuální reality, vytvářené úplatnými médii, docela směšně. JČ)
(Salcburk) Předseda poslanecké sněmovny ČR Václav Klaus při zahájení výstavy Český kubismus 1912-16 v rakouském Salzburku vyslovil politování nad skutečností, že v novinách jsou česko-rakouské vztahy prezentovány zejména v problematice Temelína a také Benešových dekretů.
Přitom skutečnost je odlišná, dvoustranné vztahy jsou nesrovnatelně bohatší a hlubší, což potvrzuje i tato výstava.
Představuje totiž reprezentativní výběr z nejlepších děl devíti zástupců tohoto směru, počínaje Václavem Špálou přes Otakara Kubína, Bohumila Kubištu až po Josefa Čapka.
Václav Klaus rovněž upozornil, že již začátkem minulého století probíhala v Evropě "myšlenková globalizace", když směr, který se objevil v Paříži, dosáhl o čtyři roky později ohromného rozvoje právě u nás.
Ředitel Národní galerie v Praze Milan Knížák hovořil o osobitosti českého kubismu, který nekopíroval francouzskou školu a rozvinul se také do oblasti designu, architektury či módy.
Mezi vystavenými plátny jich celá řada pochází ze soukromých sbírek, když například řadu pozoruhodných děl zapůjčila nadace Zlatá husa Vladimíra Železného. Železný, který je velkým znalcem a obdivovatelem právě kubismu, si před vernisáží celou expozici prohlédl s velkým zájmem.
Poznámka TP: Škoda, že selhalo načasování a rakouský soud nařídil zajištění obrazů až nyní: stát se to přímo na vernisáži, mohl být nezapomenutelný umělecký zážitek Klause s Knížákem okořeněn ještě větší blamáží a ostudou (a že je ta, kterou si pořídili takhle, náramná...).