Vladimír Železný na Radiu 1
Vazeny pane Culiku,
slibil jsem opsat alespon cast rohovoru s V Zeleznym z
Radia 1 z 24.9.1997. Nema to velkou faktickou hodnotu, ale je to nesmirne (alespon pro
mne) zajimavy pohled do filozofie Novy. Proto jsem take vybral
pasaze, ktere podle mne formuluji nektere zasadnejsi postoje.
Prvni
diskuse o kvalite neni moc zajimava. Rozvaha o sledovanosti nutne k
dosazeni zisku je lepsi, s prihlednutim k v BL zverejnene bilanci z
lonskeho roku (tusim p. Smid, ze ktere lze spocitat, ze jedno
procento rocne znamena pro Novu prijem asi 100 mil. Kc, s vyhradou
linearnosti teto funkce, kolik je z toho asi dividend pro V.
Zelezneho?)
Taktez by se mohlo jednat o pripravu zduvodneni one "cash
negative" bilance, paklize bude vrcholit ucetni ztratovosti Novy a
nulovymi danovymi odvody.
Uvaha o masove kulture na zaver je asi
shrnutim "filozofie konzumni spolecnosti". Krome toho , ze na takove
nazory maji lide pravo, mne k ni nic jednoducheho nenapada.
Poznámka JČ:
Mě na následujícím přepisu částí rozhovoru Vladimíra Železného v Radiu 1, nefascinují ani tak jeho naprosté hlouposti, ale skutečnost, že tyto hlouposti může pan ředitel v České republice bezstarostně vypouštět do vzduchu a nikdo ho nekoriguje. Chybí pořád onen obecný kulturní kontext, v němž by si takto manipulovat veřejnost nedovolil.
To ovšem dělal například premiér Václav Klaus po mnoho let: vykládal zjednodušenosti nebo přímo chyby lidem před kamerou v televizi a nikdo se před tímto velkým ekonomickým odborníkem nezmohl na odpor.
Můj nyní bohužel už zemřelý kolega z Glasgow University Igor Hájek takto jednou v ČR beze slova civěl na Klause v české televizi, když lidem vysvětloval, jak fungují hypotéky na domy a byty. S realitou to mělo velmi málo společného. "Opíjení rohlíkem," charakterizoval to Igor Hájek.
Tak, bohužel, Vladimír Železný to dělá v ČR beztrestně a drze dodnes. Reportér Rádia 1 nebyl připraven. Mám-li někoho interviewovat, musím o daném tématu vědět alespoň tolik, jako on - jinak se o rozhovor vůbec nemusím pokoušet. Je to ztráta času.
Jinak je zajímavé, jak se ve skleníkově uzavřené atmosféře České republiky občas někdo chytí nějaké nedomyšlené ideje a pak ji všichni neustále opakují a navzájem si ji prodávají. Zase - málokdy je ta hloupost korigována konfrontací s vnějškem.
Někdy jsou toho zajímavým odrazem neplodné a často neinformované debaty na Fóru Neviditelného psa. (Viz myšlenka zrušení daní z příjmu a jejího nahrazení daní z přidané hodnoty.)
Přirozeně, že hovor Vladimíra Železného o tom, že "inscenace" jsou věcí sedmdesátých let, je nesmysl. To říká jen proto, že Nova žádné takové pořady nevyrábí, její zisky by byly menší.
Televize BBC i komerční televice ITN v Británii investují každoročně obrovské částky do "inscenací", samostatných televizních filmů, moderních i klasických. Jsou to nejpopulárnější pořady těchto stanic. Loni například byla obrovským hitem sezóny v Británii adaptace BBC (jako televizní seriál) klasického románu Jane Austinové Pride and Prejudice, Pýcha a předsudek.
Tyto "inscenace" se pak velmi výhodně prodávají za velké peníze do zahraničí. Pýchu a předsudek nemohl dosud asi nikdo do ČR koupit, neboť zatím je to asi ještě drahé. Nezapomínejte, že zejména Železný plní vysílací hodiny své stanice především na běžícím pásu vyráběnými staršími na Západě už okoukanými seriály, které je možno zakoupit pro vysílání levně.
Nesmyslné je přirozeně také tvrzení, že Petr Štěpánek z Rady pro rozhlasové a televizní vysílání kritizuje Železného ze závisti.
JČ
Přepis částí rozhovoru s generálním ředitelem televize Nova Vladimírem Železným, který byl vysílán na Rádiu 1 v pořadu ve středu dne 24. září 1997 mezi 20. a 21. hodinou.
VŽ - Vladimír Železný, M - moderátor
VŽ: Tady se televize jaksi zabudovala, zakopala někde v představě 70 let. Taková televize, která dělá inscenace. To je přece taková typická původní tvorba. Omyl. Televize se mezitím vyvíjela a pododbně jako v jiných oborech, kde totalitní režim vlastně zakonzervoval stav z šedesátých let tím, že byl úplně nehnutý, nehybný, tak televize se také vyvíjela. Inscenace zmizely. Vzpomínám si, že jedna úřednice v době, kdy nám udělovali licenční podmínky, nebo kdy se s námi dohadovali, jaké licenční podmínky jsme schopni příjmout, protože .. tak říkala" a nemohla by tam být podmínka, že byste v pondělí dělali ty inscenace".. já říkám inscenace už na světě nikdo nedělá.. "ty pondělky Bratislavské nebo ty sobotní inscenace, to vám byla taková krása.." Byla to krása 70. let. Dnes není. 42 procent našeho vysílání je původní televizní tvorba, nezapomínejte na to. Tabu je původní televizní tvorba, Na vlastní oči je původní televizní tvorba, Občanské judo je původní televizní tvorba, a velmi náročná.
M: Právě na to jsem se chtěl zeptat, jestli tu původní televizní tvorbu považujete za kvalitní. To slůvko tam bylo.
VŽ: Nesporně. Já nevím že by tam bylo, nevzpomínám si, že by tam nutně bylo "kvalitní", ale kdo stanovuje kvalitu? Hlavně mi řekněte toho arbitra, nebo ten úřad, kam příjdete , nebo tu zkušebnu, státní, kam příjdete s televizním pořadem a řeknete prosím sdělte nám, je to kvalitní tvorba nebo to není kvalitní tvorba? Víte, zapomíná se na to, že televize a zejména komerční televize je masové, masový prostředek, je to masový prostředek zábavy, je to komerční televize a je to masová kultura. To že my to nedodržujeme a jedeme výš, než vlastně bychom měli, že tam máme publicistiku a máme ji mnohem lepší, než ji má Česká televize nebo než ji má Prima, o tom svědčí úspěch divácký. A vidíte, zase, teď jste se zatvářil zvláštním způsobem. Divácký úspěch přece nerozhoduje o kvalitě, mi řeknete, to bude teď vše příští otázka. Nikoliv. Rozhoduje. Televize je totiž pro diváka, ať chceme nebo nechceme. Tak drahé médium jako je televize musí být pro širokého diváka. Jinak prostě nebude.
VŽ: Víte celý strach z Novy není strach o peníze, není strach z média, není strach z média nebo z něčeho. Je to strach z politického nebo jiného vlivu. Máte-li.. , my jsme ve velmi nepříjemné situaci. Jsme-li televize, která má takovýto drtivý vliv, pak samozřejmě existuje, a řekl bych dokonce oprávněná obava, aby takto důsažné médium nebylo zneužito pro velmi úzký partikulární stranický nebo skupinový zájem. My víme o tomto nebezpečí, to je strašlivé nebezpečí, a děláme všechno pro to , aby se nikdy nemohlo stát, že by ta televize sklouzla do této polohy. To je totiž pravá příčina všech problémů.
To všechno ostatní, to jsou Štěpánkové, to jsou závisti, to jsou .. to není podstatné. Podstatný je důsažný vliv tohoto média a obava, aby tento vliv nebyl zneužit. A ta garance je jenom v nás, nikde jinde.
M:....Mně jde o to , zda si uvědomujete, jaký vliv máte na svoje diváky.
VŽ: Ale jak, a jak.
M:.. protože je skutečně vysoké procento lidí, kteří vám důvěřují. To jsme se mohli přesvědčit při povodních, když jste v podstatě vyhlásili sbírku, veřejnou sbírku společně s Telekomem, kolik lidí na to reagovalo. A v tu chvíli jsem si já jako řadový divák obou televizních stanic nebo všech tří..
VŽ:.. řekne příště vyjdou do ulic a abychom chrastili klíči..
M:.. ne, ne není pravda. Uvědomil jsem si, jakou vy máte vlastně v rukou moc, a jak snadno by se dala v určitých případech zneužít.
VŽ: Moment, moment, moment. Používejte prosím správná slova. Nebyly tu komiks nebyly tu hrací automaty, nebyla tu masová kultura. Teď tu je. On vám unikne. On vám na to neskočí. Vy mu dáte vyšší typ programu a on vás okamžitě opustí. Opustí -li vás divák, opustí vás klient a inzertní agentura... Co můžete udělat, že se můžete pokusit mu to nabídnout, v dobré víře, a můžete mu to vysvětlit, že je to dobré. V dobré víře, že to veme. Pokud to neveme, je to jeho právo volby a vy bohužel jste v situaci, že už tu volbu nesmíte opakovat.