Ad: Nejsem rasista, ale...
Dovolil bych si poznamenat, ze v uvedenem clanku byla ponekud dogmaticky
smichana lez s pravdou. Z hlediska politickeho a castecne i spolecenskeho
je rasismus, tak jak ho p.Stroehlein popsal, skutecnosti. Z hlediska
ciste biologickeho vsak jsou rasy opravdu jine. Nemusi se nam to libit, ale je to tak.
Samotna rozdilna pigmentace, tvar licnich kosti, vyska, vaha, pomer koncetin, tvar
a barva vlasu atd. jsou samozrejme z hlediska spolecenskeho nevyznamne,
nicmene - jsou odlisne. Take pomer tzv. rychlych a pomalych vlaken
ve svalech je u negroidni rasy vyrazne ve prospech rychlych - oproti
rase euroasijske. Muzete namitat, ze to je dano desitkami tisic let
pobytu v horke oblasti, ale nicmene prave v tom je ona odlisnost.
Bylo by nesmyslne tvrdit, ze lide ze Smichova jsou odlisni od lidi
z Kosir, nicmene, odlisne geograficke zony vskutku utvareji lidskou populaci
jinak a to nejenom telesne, ale pozmenuji i jeji psychicke dispozice.
V Americe se velice prou o tom, zda program na podporu vzdelani
u barevneho obyvatelstva mel nejaky smysl, ci zda to byl pouze projev
pozitivni selekce - tedy svym zpusobem jen rasismus naruby. Procento
vzdelanych cernochu je zde i po rozsahlych zasazich statu nizsi nez
vzdelanych belochu a nema to nic spolecneho s diskriminaci. Zpusob uvazovani
a take zivotniho cileni, ktery my, jako bila rasa, preferujeme, totiz neni
totozny s jejich zpusobem uvazovani a jejich cilem. Je zde stejny problem
jako z merenim IQ - nemeri se totiz skutecna inteligence, ale schopnost
zhostit se testu inteligence.
Vsechna tri tvrzeni p.Stroehleina jsou chybna a ucelova. Mentalita, tedy zpusob
mysleni, je skutecne neco, co ma sve ponekud odlisne koordinaty
u ruznych ras i etnik, nebot behem sveho vyvoje prodelaly diky prostredi
odlisne zkusenosti. Odlisna kvalita vnimani rytmu je take skutecnost, dana
ruznym rasam (proc by se potom hovorilo treba o latinskoamericke hudbe?
o etnicke hudbe vubec? je snad proto treba etnickou hudbu oznacit visackou
rasismus?) A konecne i *prirozeny hudebni talent* je sporne tvrzeni. Co v nem
totiz napadate? Pouziti slova talent ci slov prirozeny a hudebni? Ale talent
je vrozeny, jiny ani byt nemuze. Muzeme diskutovat, zde jde o vyhodu individualni
ci zda ji muze byt nadana vetsi spolecenska ci etnicka skupina (ale tam
jsme opet u etnicke hudby). Slova prirozeny a hudebni jsou ale rovnez etnicky determinovana. Anebo vy snad znate nejakou hudbu Eskymaku?
Neco jineho by bylo tvrdit, ze Eskymaci NEJSOU SCHOPNI vnimat hudbu.
Ano, to by jiste bylo rasisticke tvrzeni, pokud byste k tomu nemel
dostatecny podkladovy material (napr. ze jim chybi v mozku centrum
pro rytmus ci jejich sluchove ustroji ma omezenou rozlisovaci skalu).
Ve vasich prikladech jim vsak nic neupirate, naopak. Vyzvedavate
schopnosti, ktere jim diky zvlastni strukture jejich vyvojoveho
biotopu byly umozneny rozvinout jinak, nez jinde.
Doba, po niz jsou kultury, rasy a etnika smiseny a to i kulturne
(nejenom napr. obchodne) je zatim prilis kratka na to, abychom mohli
hovorit o asimilaci a vzajemnem vlivu, ktery by byl kodovan i do
nasich genetickych struktur. Zatim se proto musime spokojit s tim,
ze cernosi jsou opravdu lepsimi bezci nez belosi a belosi lepsimi
vzperaci nez altajska vetev. Hispanska kultura ma pak obecne mnohem
lepsi predpoklady pro tanec nez ja nevim, treba Slovane.
Myslim, ze vhodnejsi by bylo proto tvrdit, ze vetou: *Nejsem rasista, ale...*
je skryty rasismus pouze vyzavorkovan. Obava pred jinakosti kulturne
a soucasne vzhledove odlisne skupiny trva, je vsak skryta a ventilovana pouze
vytvarenim jasne demarkacni cary mezi *nami* a *jimi*.
Toto vse prosim berte nikoli jako obranu rasismu, ale jako nesouhlas
s ucelove postavenou argumentaci.