Smetana: K mýtu "národního skladatele"
Dovoluji si Vam zaslat komentar, doufam neprilis polemicky (neni to ucel), 
k clanku pana Storcka o Smetanovi. Je to spise muj zajiste subjektivni 
pohled na Smetanu.
Srdecne pozdravuje
A.Z.
K mýtu "národního skladatele"
Ales Zeman
Se zajmem jsem si precetl pojednani Christophera Storcka (BL, 12. 11) o 
Bedrichu Smetanovi. Je to solidne sepsana prace, pan Storck na tomto tematu 
pracuje jiz nejaky patek (viz delsi verze na jeho webove strance) a je to 
videt. Ja se k takoveto odbornosti priznat nemohu, protoze se toliko 
povazuji za amaterskeho ctitele operni hudby. A z teto perspektivy se mi 
jevi Smetana zcela jinak nezli panu Storckovi.
Mytus znamena jak v nemcine, tak i v cestine baj, povest, legendu, 
vypraveni z davnoveku, ktere muze, ale vetsinou neni pravdive. V clanku je 
Smetanuv "mytus" popsan nasledovne (v ceskem prekladu pana Peciny): 
"Uspechem nekolika svych del v zahranici rovnez podstatne prispel k 
mezinarodnimu uznani existence ceskeho naroda. Bez ohledu na to, ze 
Smetanova role pri "zalozeni ceske hudby" byla v prve rade poznamenana jeho 
usilim o profesionalni uspech a socialni zajisteni, ceska politika ho 
akceptovala a jeho priznivci z nej ucinili narodni symbol". Pokud se tyka 
snahy o profesionalni uspech a socialni zajisteni, necini totez kazdy 
neprilis majetny umelec? To, ze bylo Smetanovo dilo pouzito a snad i 
zneuzito pro politicke cile je tez mozne, ale se Smetanovou hudbou to ma 
malo spolecneho.
Cesky muzikolog Jan P. Kucera vydal knihu o Richardu Wagnerovi "Drama 
zrozene hudbou" (nakl. Paseka 1995). Nikde tam neprobira Wagneruv mytus 
"narodniho skladatele", i kdyz zrovna u Wagnera by to nebylo tezke. Je tam 
na zacatku knihy citat z G.W. F. Hegela, sepsany v hegelovsky 
idealisticko-panteisticke terminologii, ktery vsak myslim plati jak pro 
Wagnera, tak i pro Smetanu, pri vsi ruznosti jejich charakteru. V ceskem 
prekladu odstavec z Hegelovy "Prednasky o filozofii dejin" zni takto:
"Jsou velci svetodejni lide, kteri se chopi vyssiho obecna a ucini je svym 
cilem, uskutecnujici cil odpovidajici vyssimu pojmu ducha. Podivame-li se 
na osud techto svetodejnych jedincu, vidime, ze meli stesti byt jednateli 
ucelu, jenz je stupnem pokroku svetoveho ducha. Ale oni sami, jakozto 
subjekty lisici se od sve substance, nebyli, jak se obecne toho slova 
uziva, stastni. Ani nechteli byt stastni, nybrz dosahnout sveho cile. A 
cile dosahli jen namahavou praci. S tak velkym cilem nabyli smelosti ujmout 
se ho proti nazorum vetsiny. Nezvolili stesti, nybrz namahu, boj, praci pro 
svuj cil. Kdyz cile dosahli, nestali se stastnymi. Cim jsou, je prave 
jejich skutek: tento jejich patos, vasen, tvorila jejich celou prirozenost, 
jejich charakter."
O cem se pan Storck zminuje pro me zcela okrajove a nedostatecne je 
Smetanova hudba a jeji vztah k celoevropske hudbe jeho doby. Toto bude 
jiste zamerne a tak mu to nevytykam. Ale coby zajemce o operni tvorbu toto 
v jeho pojednani postradam. Osobne je mi vcelku vedlejsi, zda tato tvorba 
pochazi od "narodniho skladatele" ci nikoliv, zda je smetanovska ci 
wagnerovska, zda je produktem "zaostaleho" naroda ci nikolv. V predchozi 
vete pouzil pan Storck v nemcine termin "opozdeny" narod, coz je v teto 
souvislosti zrejme dost nestastne prevzeti znameho titulu knihy nemeckeho 
filozofa Helmuta Plessnera "Opozdeny narod" (Die verspaetete Nation). Ale 
to je toliko nepodstatny detail.
Pro me rozhodujicim kriteriem je jen a jen, zdali je hudebni dilo, jak 
samostatne tak i celozivotni, kvalitni ci nikoliv. A zde nemam nejmensich 
pochyb, ze Smetana nebyl toliko "narodni skladatel", ale skladatel 
svetoveho formatu. S touto vetou by pan Storck zrejme souhlasil, kdyz je 
pro neho Smetana "prvnim ceskym skladatelem mezinarodniho vyznamu". Muzeme 
se prit, zda toto tvrzeni je historicky presne, kdyz uvazime jmena 
predchozich generaci jako Stamic, Myslivecek, Benda, Tuma a Zelenka, kteri 
sice byli puvodem Cesi, ale mistem jejich pusobeni byla mesta jako Pariz, 
Milan, Viden nebo Mannheim.
Hodnotit Smetanovo dilo na zaklade spisu Otakara Hostinskeho a zejmena 
Zdenka Nejedleho, spise nez primym rozborem hudebnich del, mi pripada 
problematicke. Jak znamo, Nejedly dotahl svoji neblahou karieru v ceske 
kulture az na ministra skolstvi komunistickeho Ceskoslovenska a obdrzel od 
nekomunistickych studentu prezdivku "rudy dedek". Nejedly byl nekritickym a 
ideologickym vykladacem Smetanovy hudby.na ukor hudby Dvorakovy. O 
Nejedleho rozvlekle biografii o Smetanovi pry mel prof. Josef Pekar jednou 
v zertu prohlasit, ze jsou to skvele "Dejiny ceskeho pivovarnictvi". Tez 
nevim, zda byla tato studie vubec dokoncena, neb Nejedly maloktery spis 
dokoncil. Asi nejtrefnejsi zhodnoceni Nejedleho coby opevovatele Smetany a 
zaroven hubitele ceske kultury obsahuji "Pameti" Vaclava Cerneho.
V anglictine existuje znamenita monografie o Smetanovi a to kniha britskeho 
muzikologa Briana Largeho: "Smetana", Praeger Publishers, New York, London, 
1970. V teto knize je velmi detailne a odborne zarazen do dejin evropske 
hudby a ctenar se z teto knihy systematicky dozvi (na 473 stranach) o 
Smetanove hudbe, vcetne charakteristik jeho 8 dokoncenych a jedne 
nedokoncene opery.
Poslechem a studiem Smetanovy hudby lze dospet k zaveru, ze Smetana byl 
jedinecne talentovany skladatel a teprve pote "narodni symbol", "ustredni 
propagandisticky nastroj", "narodni skladatel" atd. Tentyz nazor mam na 
hudbu Verdiho, Wagnera, Griega ci Chopina, abych se drzel prikladu 
uvedenych panem Storckem. Nacionalismus u techto umelcu pochopitelne 
existuje, ale v tomto druhu nacionalismu nevidim nic spatneho. Jiz byla rec 
o tom, ze muze byt zneuzit pozdejsimi pochybnymi interprety. Spojeni 
Smetanovy hudby se ziskanim ceske (ceskoslovenske) samostatnosti (posledni 
odstavec clanku p. Storcka) snad nevyzaduje komentare.
Zastavme se kratce u te snad nejnacionalnejsi Smetanovy opery "Libuse". 
Smetana ji povazoval za mimoradnou ceremonialni operu slozenou pouze pro 
slavnostni prilezitosti, jakymi jsou statni svatky. Tak je i v soucasnosti 
tato opera na ceskych scenach uvadena. Autor libreta "Libuse" Jan Wenzig 
byl puvodem Nemec, coz mu nebranilo napsat libreto na nacionalni ceske 
tema, jakoz i sepsat libreto pro ceskou dejinnou operu "Dalibor".
Mam vyhrady k tvrzeni:"...Smetana se az do roku 1861 nicim neproslavil...". 
 Jako by v umeni zalezelo na tom, kdy se stane umelec slavny! V roce 1861 
mel jiz Smetana za sebou pobyt ve svedskem  Goeteborgu a zkomponoval velke 
mnozstvi komornich, orchestralnich a klavirnich skladeb. Mimochodem Smetana 
byl schopen hrat na housle Haydnova kvarteta ve veku 4 let a o dva roky 
pozdeji se objevil na jakemsi podiu jako solovy hrac na piano. Neni to 
dulezite, ale dokresluje to Smetanuv hudebni talent od utleho detstvi.
Pan Storck pise: " "Prodana nevesta" zprostredkovala prazskym 
intelektualum, hledajicim sve koreny, romanticke pojeti zivota na venkove, 
kde podle jejich nazoru mohla ceska svebytnost v nezkreslene podobe prezit 
celych tri sta let trvajici obdobi narodniho "temna" ". Kde je v komickem a 
lidovem Sabinove libretu ukryta nejaka zminka o narodnim utisku ci dobe 
temna, kde tam najdete nejakou vlasteneckou ideologii? Nehlede na paradox, 
ze udajne nacionalisticky libretista Sabina byl pozdeji odhalen jako agent 
rakouske policie.
Podobne v "Me vlasti" neni vubec zminka o bitve u Lipan, ktera byla 
vybojovana mezi dvema proudy ceskeho husitstvi na rozdil od predchozich 
bitev v nichz husite bojovali proti prevazne nemeckym krizackym vojskum. 
Cela kompozice "Tabora" je zalozena na husitskem choralu "Kdoz jste Bozi 
bojovnici", ne na liceni bitvy u Lipan.
Zkratka, pro me existuje Smetana predevsim jako skvely hudebni skladatel, 
ktery me potesi svymi krasnymi melodiemi zrovna tak jako genialni Carl 
Maria von Weber napr. svym znamym loveckym chorem: "Was gleicht wohl auf 
Erden dem Jaeger Vergnuegen? Wem spricht der Becher des Lebens so reich?" 
Neni bez zajimavosti, ze Smetana s "Carostrelcem" ("Der Freischuetz") 
zahajil v roce 1866 svuj urad kapelnika v Prozatimnim divadle v Praze. Ano, 
Smetana byl narocny hudebni kritik a ne vse se mu libilo. Jeho repertoir 
Prozatimniho divadla mi pripada zajimavejsi nez ten, ktery v soucasne dobe 
nabizeji mnohe operni sceny.
Tazi se na zaver meho komentare o Smetanovi a jeho hudbe, co asi pan Storck 
chtel svym akademicky serioznim a poctivym pojednanim o mytu "narodniho 
skladatele" Smetany sdelit? Ze byl "o spolecensky vzestup usilujici 
kulturni malomestak", jak jsem se k memu nemalemu prekvapeni docetl.? Ze 
mel Smetana profesionalni ambice a starosti o zivobyti? Takovych ceskych a 
jinych umelcu bylo habadej! Maloktery z nich vsak dokazal to, co prave 
tento nesmirne pilny a tvrdosijny umelec. Kdyz Smetana v roce 1884 v 
prazskych Katerinkach, hluchy a sileny, zemrel (patrne na syfilis), napsal 
Franz List Karlu Navratilovi: "Ve spechu Vam musim sdelit, ze smrt Smetany 
me hluboce zasahla. Byl to vskutku genius!"
P.S. Zaver Libusina proroctvi (Obraz V, Jiri z Podebrad), ktere zustalo v 
prekladu pana Peciny neprelozeno, zni v cestine (Josef Wenzig a Ervin 
Spindler) nasledovne:
Co dal? To mlha oku zahaluje
a mnoho skryva zkalenemu zraku,
tajemstvi hrozna - prokleti! -
Vsak necht se stane cokoli,
to citim v nejhlubsi svych nader hloubi:
(s nadsenim a s nejvetsi vrelosti)
Muj drahy narod cesky neskona,
on pekla hruzy slavne prekona!