K článku Stevena Saxonberga "Znovu o nesnášenlivých českých studentech
neboli o potřebě společenské vědy"
Podle názoru Stevena Saxonberga (BL, 1.12.1998) "v ČR vládne zmatek
ohledně toho, co jsou vlastně sociální vědy, co znamená politologie". Mezi
důkazy uvádí svůj článek "Existuje v ČR nějaká konservativní strana? Pouze
KSČM" (BL, 4.9. 1998), respektive reakci člověka, který údajně tvrdí, že
"Není důležité hovořit o tom, jak společnost funguje. Je jenom důležité
hovořit o řešeních aktuálních problémů".
Protože Steven Saxonberg opominul uvést zdroj, dělám to za něj. Jde o můj
článek, který vyšel v Britských listech 10.9. 1998.
Napsal jsem v něm, že některé Saxonbergovy konstrukce (viz jeho článek v
Britských listech , 4.9. 1998) jsou pochybné, některé nesmyslné a že jeho
článek je svým způsobem pasé, protože nemá v podstatě žádnou vazbu na to,
co se děje v současném světě. Vstoupil jsem tak (s neomaleností sobě
vlastní) do diskuse, kterou Steven Saxonberg chtěl vyvolat.
Nejsa politologem, nemohu se vyjádřit k tomu, do jaké míry jde v případě
zmíněného Saxonbergova článku o vědu. Podle mého názoru mohl pojmout svoji
studii české politické scény dvojím způsobem. První z možností byla
předložit čtenáři pohled na historii politických stran v letech 1989-1998 a
pokusit se vysvětlit jaké důvody vedly k vytvoření systému, který je pro
svou dogmatičnost v moderním světě prakticky nepoužitelný. Druhou
možností bylo zaměřit se víc na budoucnost a na analýzu toho, jak se
existující politický systém bude muset změnit, aby v Česká republika v
budoucnosti obstála.
Nemám absolutně nic proti vědeckému zkoumání toho, jak společnost funguje,
natož proti použití výsledků takového zkoumání v praxi. Saxonbergův článek
byl ovšem, alespoň podle mého názoru, jen neúplným obrazem toho, proč česká
společnost nefunguje a neobsahoval nic, co by se mělo (v politické sféře)
změnit, aby tomu bylo naopak.
Právě proto jsem napsal: "Svět zjevně vstoupil do nového období, v němž je
daleko důležitější definovat problémy a analyzovat možnosti jejich řešení,
než sledovat, co by měla ta která strana teoreticky udělat kvůli
přívlastkům ve svém názvu." Pro zpestření slovníku jsem si vymyslel
termín golemizace světa a pokračoval: "Rozebírat jak se (teoreticky) liší
sociální liberálové od sociálních nebo křesťanských demokratů je v
golemizovaném světě absurdní. Psát je třeba o problémech, které evidentně
existují a o tom, jak je nejlépe řešit." To není nic proti vědě.
Saxonberg z mého článku vybírá pasáž o níž se domnívá, že v ní dostatečně
prokazuji nedostatek pochopení pro politickou vědu:
"Autor (Jiří Jírovec - poznámka JJ) dává zajímavý příklad. Tvrdí, že místo
toho, abych psal o politických stranách, měl bych psát o naléhavých
problémech, jako například jak vyřešit nynější rozpočtový schodek české
vlády. Jak ale tento člověk ví, že rozpočtový schodek českému hospodářství
škodí?
Pokud nejprve neprovedeme základní teoretický výzkum a nerozvineme
makroekonomickou teorii, nemůžeme vědet, jaký vliv má rozpočtový deficit na
hospodářství. Ukazuje se, že toto téma zkoumá mnoho ekonomů a existují v
tomto oboru konkurující myšlenkové školy. Takže, než budeme moci
rozhodnout, co si máme počít s rozpočtovým schodkem, musíme nastudovat
teoretickou literaturu o makroekonomice. Tak jako ve fyzice, i ve
společenských vědách je nutný základní teoretický výzkum. Aplikovaný výzkum
je také duležitý, ale je nutno ho postavit na teoretické základně."
Jenže mě nešlo o schodek jako takový - Saxonberg má pravdu v tom, že
opravdu nevím, zda navrhovaný schodek rozpočtu v dané situaci českému
hospodářství škodí nebo ne - ale o šarády politických stran. Přesněji
řečeno o jejich pokrytectví. Politologa Saxonberga by jistě měla zajímat
například reakce ODS v souvislosti se schodkem, kterou jsem v článku
zmínil. Těžko lze najít lepří příklad dogmatismu, který by ve společnosti,
která chce přežít, neměl mít místo.
Nikde jsem ve svém článku netvrdil, že by se o politických stranách nemělo
psát a jejich činnost zkoumat - amatérsky v mém případě a profesionálně,
když jde o politologa. Na příkladu s rozpočtem jsem se pokusil naznačit,
že nemá smysl mluvit o činnosti politických stran odděleně od reality, ale
v souvislosti s konkrétním problémem.
A kdo jiný než politolog by měl vědecky odhalovat demagogii, které se
politikové drží, protože jim umožňuje dostat se k moci a pokud možno co
nejdéle u ní setrvat.
Osobně se mi nezdá, že by to Steven Saxonberg dělal. Budiž mu připsáno k
dobru, že to ani dost dobře dělat nemůže a to z důvodu, který ve svém
článku z 1. 12. 1998 uvádí (původní text je lehce upraven kvůli větší
výraznosti, takže jej nedávám do uvozovek):
Každý režim se obává sociálnich věd, protože z vědeckých pokusů analyzovat
způsob, jak společnost ve skutečnosti funguje, by mohlo vyplynout, že
systém postrádá legitimitu. Pro seriózní sociální vědce by vůbec nebylo
obtižné ukázat, že daný systém má velmi málo společneho s původní vizí
společnosti.
Sociální vědci by mohli poukázat na to, že upadá hospodářství, že umírá
životní prostředí a že je systém stále nepopulárnější. Politikové však
dávají přednost tomu skandovat stará hesla, v která už ani sami nevěří,
namísto toho, aby dovolili výzkumníkům seriózně zjišťovat, jak společnost
vlastně funguje.
Konec upraveného citátu.
Steven Saxonberg správně rozeznal, že "mnoho dnešnich nesnášenlivých
českých studentů společenských věd se dobře naučilo skandovat hesla, i kdyz
jsou to neoliberalisticka hesla, už to nejsou marxisticko-leninská hesla".
To co mu nedochází, protože není Čech, je to, že není podstatné zda těm
heslům studenti věří nebo ne, ale to, že věří, že jejich prostřednictvím
přiživí vlastní kariéru. Stejně jako to dělali jejich předchůdci třeba ve
VUMLu.
Je možné, že se tu a tam najde podivínský student, kterého zajímá, jak
společnost funguje (nebo nefunguje) a bude ochoten nejen něco přečíst, ale
pak o tom třeba i přemýšlet a dokonce i diskutovat se svým profesorem, aby
se vzdělal. Obávám se, že ti ostatní mají zájem především o podpis a
razítko v indexu. Myšlenky nějakého Saxonberga k postupu vzhůru
nepotřebují. Naopak, třeba by pochytili něco nesprávného, mohli by někde
něco plácnout, co by je mohlo mrzet. Jejich ideálem je dostat se nahoru
(podle cimrmanovských pedagogických zásad) s hlavou jasnou a prázdnou a
teprve tam ji začít naplňovat ze studnice zkušeností těch, kteří už přišli
na to, jak se tam dostat a hlavně udržet.
Saxonberg se domnívá, že "demokracie bude v České republice bezpečněji
zajištěna teprve tehdy, až budou studenti otevřeně nabádáni svými
universitními profesory, aby seriózně a otevřeně analyzovali, jak
společnost funguje a až přestanou opakovat stará hesla a fráze." To je
jistě dobrá, ale nikoli postačující podmínka. Těžko něčeho dosáhnout
nebude-li o analýzu, na rozdíl od hesel, ve společnosti zájem.
PS Chtěl bych ještě uvést na pravou míru jednu věc. Na Saxonbergovy
články reaguji, protože mě zajímá to co dělá. Slovník, kterým dávám
najevo výhrady k jeho textům, není v rozporu s mým obdivem k jeho
vytrvalosti, s níž se snaží něco udělat pro české studenty.