Regionální uspořádání - další reakce
Toto jsou dopisy, které mi s komentářem postoupil Andrew Stroehlein. Vzhledem k tomu, že nemám souhlas od pisatelů se zveřejněním, publikuji je anonymně, záleží na názoru, nikoliv na osobě. JČ
Vážený pane,
přečetl jsem si Váš příspěvek na téma Regiony v ČR a nestačím se divit.
Možná znáte východní Čechy i Arizonu, ale rozhodně neznáte Vysočinu, protože jinak byste nemohl psát takové nesmysly, jaké jste do článku napsal. Omlouvám se, nejsem ani historik, ani politik a nejsem ani intelektuál zabývající se národnostními otázkami.
Narodil jsem se v Jihlavě, v centru Vysočiny, a i když pobývám převážnou většinu času jinde, poměrně často také v zahraničí, stále se vracím na Vysočinu, kterou považuji za svůj domov.
Rozhodně se necítím být nezaujatým čtenářem, ani to z právě uvedeného důvodu není možné, ale chci Vám napsat svůj názor, který je prostě jiný než ten Váš. Je to líto, že na Váš článek nereagoval zatím nikdo povolanější, ale to je asi součástí naší povahy.
Nevím o tom, že by někdo chtěl na Jihlavsku likvidovat moravský nacionalismus vytvořením právě tohoto kraje. Podle mého názoru nemají obyvatelé Vysočiny žádné moravské (nebo lépe brněnské) nacionalistické cítění a na druhou stranu se necítí být ryzími obyvateli Čech. Nakonec stará hrancie Čech a Moravy prochází téměř přesně polovinou města a obyvatelé se prostě necítí být na jedné nebo druhé straně. Jsme prostě obyvatelé Vysočiny, ať chceme nebo ne.
Netvrdím také, že hranice nově navrhovaného regionu jsou zcela v pořádku. Okrajové části mají zcela jistě vazby na místa preferovaná v minulém režimu (typicky např. uměle zvýhodňovaný Žďár nad Sázavou). Ale názor, že veřejná doprava je soustředěná kolem Havlíčkova Brodu, to je promiňte přece jenom přehnané. Jihlava je přirozeným centrem pro obchod, bankovní operace i dopravu. Možná to tak nevypadá pro obyvatele východních Čech, kteří ale (pokud já vím) mají spadat do regionu kolem Pardubic a Hradce Králové. Netvrdím, že jsou cesty z Jihlavy do Třebíče nebo Ždáru nad Sázavou dokonalé. Upřímně řečeno, přímo volají po rekonstrukci, ale to není momentálně podstatné.
Důležité je, co považují obyvatelé za centrum a Vy si skutečně myslíte, že je to Havlíčkův Brod? Je zajímavé, že i poměrně vzdálené velké podniky využívjí služby řady asi dvanácti jihlavských bank. Proč se významné autosalóny a autoopravny stavějí právě v Jihlavě? Kde jsou hlavní velkoobchody a supermarkety? Podle Vás se jejich vedení asi muselo splést a měly být postaveny někde jinde. Nevím, koho přesně myslíte, ale z mého okolí neznám nikoho, kdo by měl nějaké výrazné kontakty, osobní historie a svazky s Vámi oslavovaným Hradcem Králové. Ten je podle mého názoru tak vzdálený jako Praha nebo Brno, ne-li pocitově vzdálenější. Nezlobte se, ale možná pro obyvatele Hlinska nebo Chrudimi, je přirozené centrum Hradec a byl by nesmysl to měnit. Ale Žďár, Třebíč, Jihlava, Pelhřimov - to je trochu jiná situace.
Já osobně jsem maximálně nespokojen se stávajícím (stále platným) rozdělením krajů. Necítím se být obyvatelem jižní Moravy. Vy možná ano, ale já rozhodně ne. Myslíte si, že obyvatele Vysočiny baví jezdit pro každou zásilku ze zahraničí na celní poštu do Brna? Je to sto kilometrů po dálnici plus průjezd Brnem. Jenže momentálně je kraj v Brně a Vysočina tam nikoho nezajímá. Jediné regionální FM radio vysílá z Jihlavy a pochybuji o tom, že to někomu příliš vadí. Zabývá se totiž celou oblastí Vysočiny. Tak by to mohlo být i s dopravou. Kde je psáno, že není možné upravit autobusové linky? Myslíte, že všechno musí zůstat tak, jak to bylo v minulých desítkách let? Přijeďte se do Jihlavy podívat tak na dva-tři roky. Uvidíte sám, jak je Vámi navrhovaný Hradec vzdálený a jaké jsou s ním vazby. A jak je "přirozené" centrum v Brně.
T.K.
Andrew Stroehlein reaguje:
Toto je zajímavá odpověď . Dokazuje, jak složitá je otázka totožnosti. Autor se sám považuje více za člověka z Vysočiny než za Čecha nebo Moraváka a myslím, že v tomto postoji není sám. Všechny tyto totožnosti se mísí.
Jeho averze vůči Brnu je také zajímavá. Zdá se mi, že tyto pocity jsou v Jihlavě a kolem Jihlavy docela časté.
V celé řadě věcí se mýlí:
Pelhřimov je v současnosti v Jihočeském kraji, a tak hledí směrem k Českým Budějovicům, a ne k Hradci Králové. Žďár, Třebíč a Jihlava hledí v současnosti k Brnu.
V Havlíčkově Brodě je dost supermarketů. Nikdo nemusí z české strany jezdit do Jihlavy.
Bohužel, kdyby se z Vysočiny vytvořil samostatný kraj, vznikl by velmi chudý kraj. A málo peněz se rovná malému vlivu.
Nejzajímavějším argumentem tohoto čtenáře je pasáž o nutnosti vyzvedávat si balíky ze zahraničí na celním úřadě až v Brně.
To, že si člověk musí osobně jezdit do krajského města - nebo do nějakého většího města - pro balík, posílaný ze zahraničí, je stále v České republice obrovským obtěžováním obyvatelstva a je to jedna z prvních věcí, která lidi napadne, když se začne debatovat o regionalizaci.
Je velmi dobré, že praktické otázky jsou považovány za důležitější než "otázky totožnosti".
Už jen to, kdyby se rozšířila v ČR síť poštovních celnic by lidem velmi pomohlo - ušetřili by množství času.
Poznámka JČ: V ŽIVOTĚ, ač bydlím v Británii dvacet let, jsem nebyl na celnici. Dostávám-li zásilku ze zahraničí, na které je uvaleno clo, dostanu přípis z celního úřadu, že musím zaplatit tolik a tolik peněz. Na uvedenou adresu pošlu šek a do několika dní doručí pošťák zásilku sám do domu.
Tento názor je podobný (A.S):
Nejsem si jist, zda je Jihlavsko zrovna správný příklad nevhodně vytvořeného regionu. Jihlava na změnu v roce 1960 doplatila v důsledku doslovně "nadvlády" Brna a podle mého názoru je přirozeným regionálním centrem. Navíc tento region centrum vysloveně potřebuje, těch skoro čtyřicet let odsunování na okraj způsobilo devastaci po celé hranici Jihočeského a Jihomoravského kraje.
Jako rodilý Pražák tady žiju pět let ve vesmici 2 km od této hranice a mám pocit i přesvědčení, že tento region je v rozporu s Vámi použitým arizonským rčením doslova rozbit. Jihlava je prirozené dopravní centrum: železnice, dálnice, tahy východ-západ i sever-jih. Když jsem si v Jihlavě v roce 1992 zařizoval kancelář, byly předchozí argumenty v plánech řády významných firem dominantní. Bohužel neustálé oddalování realizace regionů logickému rozvoji tohoto centra uškodilo.
Odklon dopravního-železničního tahu z trasy Jihlava - (??? nečitelné, JČ) byl jen výsledkem socialistického plánování v sedmdesátých letech a obávám se, že se i zde projevily regionální zájmy Brna (podobně jako třeba rozvoj Brna byl po federalizaci potlačován v důsledku bratislavských ambic). Zažil jsem ataky brněnských nových "kapitalistů" s rudou knížkou v kapse ještě v roce 1994, takže vím, o čem mluvím. Jihlavu brali vždy jako přirozenou a nevítanou konkurenci.
Navíc Havlíčkův Brod patřící od roku 1960 pod Hradec Králové byl naprosto odtržen od tohoto krajského města dopravně a navíc jde o naprosto odlišnou historicky i zeměpisně odlišnou část Čech. Rodinné svazky? Podnikatelské kontakty? Určitě podnikatel z HB obchoduje spíše s blízkou Jihlavou, ne s Hradcem. Jen porovnám-li vzdálenosti HB-JI a BH-HK, nebo i mého bydliště do Jihlavy či do Českých Budějovic, je jasné, co je výhodnější. Zemská hranice sice vedla těsně za Jihlavou, ale nikdy nebyl takový tlak na potlačení přirozených kontaktů jako za "bolševika". A obávám se, že krajská měsza vznikla v roce 1960 ze zřejmých důvodů - snah udržet svoje výsady.
Takže můj názor je opačný - zlikvidovat pozůstatky reformy z roku 1960 za každou cenu.
J.W.