Jak dnes využívají evropské firmy podnikatelsky internetu?
Britský Institute of Directors minulý týden varoval, že Evropa riskuje, že podstatnou část jejich obratu jí odeberou Spojené státy, protože si nejsou evropští podnikatelé řádně vědomi dopadu nové technologie.
V minulých několika týdnech zkoumal britský hospodářský list Financial Times situaci v pěti různých evropských podnicích, které umístily internet do popředí své podnikatelské činnosti.
Některé tyto firmy, jako TNT, poštovní a balíková služba, která má ústředí v Amsterodamu, reagovaly na konkurenci, které využívá internetu, totiž firmy jako Federal Express a UPS. Německé aerolinie Lufthansa začaly velmi rychle napodobovat internetové podnikatelské stránky amerických aeroliní jako jsou United Airlines.
Obě tyto firmy, TNT a Lufthansa, však využívají nyní internetu intenzívněji než jejich konkurenti, kteří začali internet používat dříve. Tak TNT například zavádí službu, v jejímž rámci si budou zákazníci moci vytvořit vlastní, individuální link na stránky TNT, takže styk mezi zákazníkem a službou bude opravdu těsný.
Lufthansa rozšířila svou službu, která prodává na internetu letenky do takové míry, že je nyní jejím prostřednictví možno zakoupit si letenky od 700 různých leteckých společností. Zákazníci si mohou koupit letenky a získat informace o letech, aniž by vůbec museli kontaktovat firmu Lufthansa. Asi pět procent objemu prodeje letenek prostřednictvím internetových stránek prodává nyní Lufthansa pro jiné firmy.
Ne všechny internetové iniciativy vznikly v reakci na tlak od americké konkurence. Britský podnik Dixons, který se specializuje na prodej spotřební elektroniky, začal poskytovat zdarmé připojení na internet a rychle se v Británii stal jedním z největších poskytovatelů internetového připojení. Zastínil firmu America Online.
Podnik Elextroluc, největší světový dodavatel elektronického zboží, zjednodušil a zrestrukturalizoval své námořní dopravní služby tak, že je celé přenesl na internet.
"Firmy by klidně utratily obrovské množství peněz ve snaze dohnat technologii," varovala Patricial Seybold, bostonská poradkyně pro informační technologie a autorka Customers.com, zabývající se profily amerických podniků, s podnikatelskou strategií, založenou na internetu.
"Je velmi důležité vydávat peníze ve správné oblasti. Nejprve je nutno zjistit, která konkrétní místa jsou pro vaše zákazníky největšími problémy, a s těmi je třeba začít."
Seyboldová je přesvědčena, že je Evropa v internetovém podnikání méně než rok pozadu za Spojenými státy. Konstatuje, že se zpoždění zkracuje.
"Internet, se všemi svými možnostmi i hrozbami, je nyní často tématem debat ve správních radách podniků. Dospělo to do situace, kdy mají ředitelé o internet zájem, ale ještě nebyli donuceni ho aktivně využívat."
Významným katalyzátorem pro elektronické podnikání na internetu podle Seyboldové bude, až začnou podniky požadovat na subdodavatelích, aby využívali internetu, a zákazníci to začnou požadovat od obchodů - a tato situace právě začíná vznikat.
Tento názor podporují i průzkumníci trhu, kteří předpovídají, že elektronické podnikání v Evropě vzroste do roku 2001 z nynějších 1, 2 miliard dolarů na 64,4 miliard dolarů.
Avšak ne všichni pozorovatelé nekreslí tak pozitivní obraz. Britský Institute of Directors minulý týden varoval, že Evropa riskuje, že podstatnou část jejich obratu jí odeberou Spojené státy, protože si nejsou evropští podnikatelé řádně vědomi dopadu nové technologie.
Na otázku, zda budoucnost jejich firmy ohrožuje skutečnost, že jejich konkurence využívá při podnikání internetu, odpovědělo podle studie britského Institute of Directors 14 procent amerických firem. V Británii to byly dvě procenta a ve Francii téměř nula. V Německo odpovědělo kladně 17 procent firem a nejvíce firem odpovědělo kladně v Norsku - 23 procent.
Jen 8 procent podniků ve Francii souhlasilo s názorem, že rozšíření jejich podnikání je velmi důležité, oproti celoevropskému průměru 20 procent. Ve Spojených státech byl tento průměr 38 procent. O něco málo více než třetina podniků v Evropě zastává názor, že je důležité soustředit se na zákazníky s velkou kupní silou. Ve Spojených státech si to myslí 62 procent podniků.
Poradenská firma Ernst and Young nicméně konstatuje, že internetové podnikání se i v Evropě nyní velmi rychle probouzí. Zákazníci jsou lépe informováni a vyžadují větší výběr metod, jejichž prostřednictvím si mohou zakoupit výrobky, a děje se to v ekonomice, která je stále více navzájem propojena, prostřednictvím rychle dospívajícího internetu a příchodem digitální televize.
Podnikání na internetu dává zákazníkovi možnost kupovat si co chce, kdy chce a platit a přijímat zboží způsobem, který jim individuálně vyhovuje.
Hodnota hmotných aktiv firem ustupuje nehmotné hodnotě, která spočívá v jejich obchodní značce, v jejich výzkumu a vývoji, v jejich vztahu k zákazníkům a v jejich znalosti trhu.
Způsob nakupování se bude velmi rychle měnit. Zákazníci budou zanedlouho kupovat mnoho věcí denní potřeby prostřednictvím digitálních kanálů a hmotné obchody se budou muset víc zaměřit na životní styl.
Tyto argumenty prý podle firmy Ernst and Young také platí o vztahu podniků vůči jiným podnikům. Firmy, které se chtějí podílet na novém digitálním trhu, se musejí prostřednictvím internetu propojit s dodavateli i zákazníky a využívat toho k vybudování silnější loajality. Měli by také vybudovat svá nehmotná aktíva, vytvářet si obchodní aliance a využívat znalosti svých zákazníků.
Ty firmy, které se nerozhodly se na novém způsobu podnikání podílet, velmi vážně riskují, že zmeškají vlak.