Pražský Hrad a Ústava ČR
Podle Prazskeho Hradu lze v zajmu "favorizovani mensin na obecni urovni"
porusovat Ustavu CR.
Dne 24. ledna 1999 jsem pozadal prezidenta republiky o podani navrhu
Ustavnimu soudu na zruseni casti zakona o volbach do obecnich
zastupitelstev, a to z duvodu rozporu s clankem 6 Ustavy CR. Na prikladu
volebnich vysledku z mestske casti Praha - Klanovice jsem totiz jasne
dokazal, ze system licheho delitele pri pridelovaní mandatu muze zapricinit
to, ze v obecnim zastupitelstvu ziskají vetsinu mandatu zastupitele,
reprezentujici mensinu volicu (tedy zjevny rozpor s clankem 6 Ustavy CR),
coz se v Klanovicich skutecne stalo.
Po 3 mesících odpovedela za pana prezidenta pani JUDr. Brigita Chrastilova.
Vznik vyse popsane situace pripustila, nicmene je to pry v zajmu
"favorizovani mensin", s cimz je pry pan prezident srozumen, tudiz navrh
Ustavnimu soudu nepoda.
K cemu tedy vlastne mame v nasm republice Ustavu? Jak je
videt, muze se u nas zakonodarce ve spolupraci s prezidentem rozhodnout, ze
v zajmu cehosi Ustava neplati a prosty obcan ma smulu. Nas system ustavniho
soudnictvi totiz nedovoluje obcanovi podat prmmo stiznost proti jakemukoliv
znenm zakona. Tuto "vysadu" ma pouze prezident nebo skupina poslancu ci
senatoru. A kdyz ti se dohodnou, ma obcan smulu. V tomto pripade je totiz
prakticky nemozne podat Ustavni stiznost, nebot chybi legitimni odpurce
(zakonodarce jmm ve vztahu k prostemu obcanovi byt nemuze).
Lze jen doufat, ze s timto pristupem k dodrzovani Ustavy a s timto systemem
ustavnmho soudnictvi nebude mozny nas vstup do Evropske unie a ze tedy brzy
vnikne vnejsi tlak na prislusne zmeny.
ing. Petr Safranek,
mistopredseda Ustrednm volebni komise