Stane se dálnice D 47 traumatem pro řadu vlád, jako Temelín?
Na uzemi mesta Ostravy byla zhruba pred dvema mesici zahajena vystavba
dalnice D47 (v miste krizeni ulice Opavska s zeleznicni trati Prerov -
Bohumin) .Duvodem pro slavnostni manevry nekolika nakladnich
automobilu byla snaha predstirat zahajeni stavebnich praci (ve
skutecnosti se jedna "jen" o pripravne terenni prace) v dobe tesne
pred vyprsenim platnosti uzemniho rozhodnuti.
Deti Zeme odeslaly v uplynulych dnech otevreny dopis upozornujici
ministry ceske vlady a poslance Parlamentu CR na uskali vystavby
dalnice D47. Dopis podporilo nekolik dalsich nevladnich organizaci
(napriklad Cesky a Slovensky dopravni klub). V tomto dopise
upozornujeme predevsim na ekonomicky hazard spojeny s ukvapenym
zahajenim vystavby dalnice i na jeji problematicnost z hlediska vlivu
na zivotni prostredi. Bohuzel jde o dalsi stavbu, kde Reditelstvi
silnic a dalnic CR postupuje tzv. salamovou metodou.
Se zacatkem vystavby dalnice jeji stavitele a propagatori nepockali
ani na dokonceni hodnoceni dopadu dopravni koncepce CR na zivotni
prostredi dle zakona c.244/92 Sb. Z nej dalnice D47 nemusi vyjit
nejlepe. Kopiruje ve sve trase dalsi kapacitni dopravni tepny.
Nabizi se paralela s vystavbou JE Temelin - je plytvano financemi na
zbytecnou komunikaci, jejiz vykony snadno prevezme "koridorova" trat
c.270 Bohumin - Prerov (od noveho GVD 1999/2000 c.280) a budouci
rychlostni komunikace R48 (s rekonstruovanou I/58 a ctyrpruhovou I/56
coby dalnicnimi privadeci pro ostravskou aglomeraci). Pouze stavba
prvniho useku dalnice D47 na uzemi mesta Ostravy ma stat 7 mld. Kc,
tento odhad vsak bude zrejme nutne, po vzoru Temelina, nejmene
zdvojnasobit.
TISKOVA ZPRAVA DETI ZEME
3. KVETNA 1999
Priloha: Co mimo jine obsahuje otevreny dopis?
V uvedenem dopise ministrum dopravy a spoju, zdravotnictvi, pro mistni
rozvoj a ministrovi zivotniho prostredi se mimo jine uvadi: "Dalnice
D47 mezi Ostravou a Prerovem nespojuje zadne vetsi uzemni celky (na
rozdil od rychlostni komunikace R48) a nespojuje mista s velkymi
prumyslovymi podniky. Take neexistuje moznost napojeni dalnice D47 na
mezinarodni letiste v Mosnove vzhledem k existenci "zatarasu" v podobe
Chranene krajinne oblasti Poodri.
Naproti tomu rychlostni komunikace R48 bude spojovat huste osidlene
oblasti (Novy Jicin, Pribor, Frydek-Mistek, Cesky Tesin), bude se
napojovat na jiz existujici system ctyrproudovych komunikaci na uzemi
Polske republiky (v oblasti Czieszyn - Bielsko-Biala) a navic v
pripade vystavby ekologicky i ekonomicky vyhodnejsiho severniho
obchvatu Frydku-Mistku umozni elegantni napojeni Ostravy na dalnicni
sit (pomoci jiz existujici ctyrproudove komunikace I/57). V neposledni
rade pak existuje moznost napojeni mezinarodniho letiste v Mosnove na
dalnicni sit CR (pomoci rekonstruovane komunikace I/58."
Dalnice D47 mimo jine take:
* ma vest pouhych 1,1 km od jodobromovych sanatorii Klimkovice a
nepochopitelnym zpusobem oddeli vlastni lecebny komplex od spadove
oblasti (mesto Klimkovice) slouzici pro vychazkove trasy lecenych
pacientu;
* protina v useku Bravantice-Klimkovice ochranne pasmo prirodniho
zdroje lecive jodobromove reliktni morske vody pro lazne Klimkovice;
* bude take znamenat dalsi odliv tranzitni nakladni dopravy ze
zeleznice, coz je zcela v rozporu s hlavnimi cili Dopravni politiky
CR;
* znici a ohrozi mista vyskytu vzacnych zivocichu, rostlin a stromu
(predevsim v okoli mest Odry a Klimkovice).
Pri jeji stavbe se podcenuje problem poklesu pudy v poddolovanych
oblastech, coz povede k neustale rektifikaci velkeho poctu mostu po
dobu 50-70 let.