čtvrtek 13. května

O B S A H

Co je nového v České republice:

  • Přehled událostí Odkazy:
  • Soubor nejzajímavějších článků z poslední doby České soudnictví:
  • Podrobnosti: případ Karel Mašita versus ČR (Jaroslav Štemberk) Česká televize:
  • Stížnost pořadu Dvaadvacítka - drzost (JČ) Který anglicko-český slovník je nejlepší:
  • Přítel, který se vrátil (Pavel Vršovický, Tvar) Reformní snahy v české politice:
  • Poznámky k článkům Karla V. (Petr Jánský) Investice pro nebohaté:
  • Kupte si kus pozemku na Havaji (Aja Bufka) Dopis Zastupitelstvu hl. m. Prahy:
  • ODS mě lživě skandalizuje (Petr Šafránek) Reakce:
  • Kosovo: Raději nebraňme zlu, abychom nezpůsobili zlo ještě větší...? (Jacques Prévert)
  • Kosovo: Omlouvám se českým novinářům (Dalibor Džurek)
  • Kosovo a Karel V. (Stanislav Holeček) Děti Země:
  • Stane se dálnice D 47 traumatem pro řadu vlád, jako Temelín? Češi v zahraničí:
  • Kulturní klub Čechů v Americe nemá peníze (Jiřina Fuchsová)



    Ikona pro Vaši stránku...

    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|


  • Stane se dálnice D 47 traumatem pro řadu vlád, jako Temelín?

    Děti Země

    Na uzemi mesta Ostravy byla zhruba pred dvema mesici zahajena vystavba dalnice D47 (v miste krizeni ulice Opavska s zeleznicni trati Prerov - Bohumin) .Duvodem pro slavnostni manevry nekolika nakladnich automobilu byla snaha predstirat zahajeni stavebnich praci (ve skutecnosti se jedna "jen" o pripravne terenni prace) v dobe tesne pred vyprsenim platnosti uzemniho rozhodnuti.

    Deti Zeme odeslaly v uplynulych dnech otevreny dopis upozornujici ministry ceske vlady a poslance Parlamentu CR na uskali vystavby dalnice D47. Dopis podporilo nekolik dalsich nevladnich organizaci (napriklad Cesky a Slovensky dopravni klub). V tomto dopise upozornujeme predevsim na ekonomicky hazard spojeny s ukvapenym zahajenim vystavby dalnice i na jeji problematicnost z hlediska vlivu na zivotni prostredi. Bohuzel jde o dalsi stavbu, kde Reditelstvi silnic a dalnic CR postupuje tzv. salamovou metodou.

    Se zacatkem vystavby dalnice jeji stavitele a propagatori nepockali ani na dokonceni hodnoceni dopadu dopravni koncepce CR na zivotni prostredi dle zakona c.244/92 Sb. Z nej dalnice D47 nemusi vyjit nejlepe. Kopiruje ve sve trase dalsi kapacitni dopravni tepny.

    Nabizi se paralela s vystavbou JE Temelin - je plytvano financemi na zbytecnou komunikaci, jejiz vykony snadno prevezme "koridorova" trat c.270 Bohumin - Prerov (od noveho GVD 1999/2000 c.280) a budouci rychlostni komunikace R48 (s rekonstruovanou I/58 a ctyrpruhovou I/56 coby dalnicnimi privadeci pro ostravskou aglomeraci). Pouze stavba prvniho useku dalnice D47 na uzemi mesta Ostravy ma stat 7 mld. Kc, tento odhad vsak bude zrejme nutne, po vzoru Temelina, nejmene zdvojnasobit.

    TISKOVA ZPRAVA DETI ZEME 3. KVETNA 1999

    Priloha: Co mimo jine obsahuje otevreny dopis?

    V uvedenem dopise ministrum dopravy a spoju, zdravotnictvi, pro mistni rozvoj a ministrovi zivotniho prostredi se mimo jine uvadi: "Dalnice D47 mezi Ostravou a Prerovem nespojuje zadne vetsi uzemni celky (na rozdil od rychlostni komunikace R48) a nespojuje mista s velkymi prumyslovymi podniky. Take neexistuje moznost napojeni dalnice D47 na mezinarodni letiste v Mosnove vzhledem k existenci "zatarasu" v podobe Chranene krajinne oblasti Poodri.

    Naproti tomu rychlostni komunikace R48 bude spojovat huste osidlene oblasti (Novy Jicin, Pribor, Frydek-Mistek, Cesky Tesin), bude se napojovat na jiz existujici system ctyrproudovych komunikaci na uzemi Polske republiky (v oblasti Czieszyn - Bielsko-Biala) a navic v pripade vystavby ekologicky i ekonomicky vyhodnejsiho severniho obchvatu Frydku-Mistku umozni elegantni napojeni Ostravy na dalnicni sit (pomoci jiz existujici ctyrproudove komunikace I/57). V neposledni rade pak existuje moznost napojeni mezinarodniho letiste v Mosnove na dalnicni sit CR (pomoci rekonstruovane komunikace I/58."

    Dalnice D47 mimo jine take:

    * ma vest pouhych 1,1 km od jodobromovych sanatorii Klimkovice a nepochopitelnym zpusobem oddeli vlastni lecebny komplex od spadove oblasti (mesto Klimkovice) slouzici pro vychazkove trasy lecenych pacientu;

    * protina v useku Bravantice-Klimkovice ochranne pasmo prirodniho zdroje lecive jodobromove reliktni morske vody pro lazne Klimkovice;

    * bude take znamenat dalsi odliv tranzitni nakladni dopravy ze zeleznice, coz je zcela v rozporu s hlavnimi cili Dopravni politiky CR;

    * znici a ohrozi mista vyskytu vzacnych zivocichu, rostlin a stromu (predevsim v okoli mest Odry a Klimkovice).

    Pri jeji stavbe se podcenuje problem poklesu pudy v poddolovanych oblastech, coz povede k neustale rektifikaci velkeho poctu mostu po dobu 50-70 let.



    |- Ascii 7Bit -|- PC Latin 2 -|- ISO Latin 2 -|- CP 1250 -|- Mac -|- Kameničtí -|