Důkaz: automobilové zplodiny způsobují rakovinu
Poprvé v historii jsou k dispozici důkazy, že automobilové zplodiny způsobují rakovinu plic, napsal v neděli 1. srpna týdeník Sunday Times. Podle listu to vyvolá nátlak na britskou vládu, aby omezila počet automobilů na britských silnicích.
Švédští vědci, kteří studovali vliv automobilových zplodin na 3500 mužů, žijících ve Stockholmu, zjistili, že ti, kteří žijí řadu let v oblasti s nejvyšším množstvím těchto zplodin, jsou vystaveni vyššímu riziku rakoviny plic.
U skupiny mužů, vystavené velkému množství dopravních zplodin po celou dobu třiceti let, kterou zkoumala studie švédských vědců, byla o čtyřicet procent vyšší pravděpodobnost, že onemocní rakovinou plic. U těch, kteří žili v oblasti se silným znečištěním vzduchu z automobilového provozu jen 10 let, byla o dvacet procent vyšší pravděpodobnost, že dostanou rakovinu plic. Vliv byl stejný pro kuřáky i pro nekuřáky i pro lidi z různých sociálních vrstev. Lidé, žijící v oblasti, kde bylo nízké znečištění vzduchu zplodinami z automobilů, netrpěli žádným zvýšením rizika, že dostanou rakovinu plic, zjistila švédská studie.
Nedlouho předtím byla dokončena dánská studie, která zjistila, že lidé, kteří pracují jako profesionální řidiči - řidiči autobusu, taxíků a nákladních automobilů - trpí zvýšeným rizikem rakoviny plic, které usmrcuje po celém světě více lidí než jakákoliv jiná forma rakoviny. Švédská studie poprvé v historii lékařství zjistila, že záporný vliv na lidské zdraví má i znečištění ovzduší na lidi, kteří žijí v silně znečištěných oblastech.
Švédská studie povede k zesílení tlaku na britskou vládu, aby razantněji zasáhla proti častým zácpám na silnicích, zejména kolem velkých měst. V Británii se uvažuje zavedení poplatků za uživání silnic, za vjezd do města (za vjezd automobilem do Edinburku by se platilo až 5 liber, tedy 200 Kč) a o silně zvýšených poplatcích za parkování ve městech. Britská vláda dosud však nepodnikla v této věcí výraznější kroky, protože se obává, že si rozezlí voliče, kteří jsou v Británii zvyklí všude jezdit autem a veřejná doprava je tam dost mizerná, přestože přibližně 30 procent Britů automobil nevlastní.
Profesor Goran Pershagen z Ústavu ekologického lékařství ve Stockholmu, který vedl výzkumný tým ve výše zmíněné studii, uvedl: "Výsledky dokazují, že je zapotřebí dalších opatření na snížení znečištění vzduchu od automobilů a na pracovištích."
Ve Stockholmu je množství automobilů ve srovnání s Londýnem, který nyní trpí chronickými zácpami, relativně malé. (V Londýně se poukazuje na to, že přejet britské hlavní město automobilem dnes trvá déle než to trvalo v devatenáctém století, kdy se jezdilo kočárem taženým koňmi.)
Podle britského ministerstva zdravotnictví přispívá znečištění ovzduší v Británii každoročně k předčasnému úmrtí přibližně 12 000 - 22 000 osob ročně. (Pro Českou republiku, která má přibližně 6x méně obyvatel než Británie, je zapotřebí tento počet pravděpodobně vydělit šesti.)