Platba na České poště
Podělím se s Vámi o zkušenost se zasíláním peněz poštovní poukázkou
(nebo složenkou?) Českou poštou. Má žena odeslala poštovní poukázkou částku
200,00 Kč na bankovní účet. U přepážky jí bylo jí sděleno, že poplatek
je 8,00 Kč. Zaplatila tedy 208,00 Kč. Uzavřela tedy s ČP smlouvu o tom,
že pošta doručí zboží (peníze) a zaplatila za tuto službu stanovený (zaměstnancem
ČP vyžádaný) poplatek. Tím byla transakce ukončena.
Leč nikoliv.
Adresát se ozval, že na účet mu přibylo pouhých 196,10 Kč, tedy o 3,90
Kč méně. A začal jsem tedy pátrat, kdo byl ten zloděj, který ze zboží během
dopravy malou část zásilky zcizil (asi tak, jako se vykrádají vagony na
železnici).
Dovolal jsem na oddělení ČP, které má zřejmě takovéto dotazy na starosti
a začal dialog. Já trval na tom, že byla uzavřena smlouva (zaplacením poukázečného
ve vyžádané výši) o přepravě částky 200,00 Kč a tato smlouva nebyla dodržena.
Paní na druhém konci linky tvrdila, že zmenšení objemu přepravované zásilky
proběhlo na základě smlouvy, kterou uzavírá Generální ředitelství ČP se
všemi bankami. Tato smlouva údajně stanoví, že při převodu na bankovní
účet se z přepravované částky strhne stanovený poplatek (nyní 3,90 Kč)
a na účet adresáta je tudíž připsáno méně. Banky jsou údajně povinny o
tomto všechny své klienty poučit. Čili náš adresát nás měl upozornit, že
nemáme posílat 200,00 Kč, ale 203,90 Kč. Až dosud to asi není moc zajímavé.
V čem je tedy problém? Mám za to, že byla uzavřena smlouva o poskytnutí
služby (přeprava 200,00 Kč) a v době uzavírání smlouvy bylo u přepážky
řečeno, že cena služby je 8,00 Kč. O tom, že zboží (peníze) nebudou doručeny
tak, jak bylo podáno k přepravě, nebylo řečeno ani slovo.
Nebylo řečeno
ani slovo o tom, že pokud jde o platbu na bank. účet, bude nutný ještě
další poplatek. Přitom v době platby byla tato smlouva (GŘ ČP - banky)
zcela evidentně v platnosti. Zákazník (plátce složenky) byl okraden o částku
poplatku, o kterém nebyl předem (při uzavírání smlouvy) informován. (Možná
by k tomu mohl něco říci nějaký právník). Proč hovořím o krádeži? Vůči
adresátovi má plátce dluh 3,90 Kč, který musí být uhrazen.
Aby bylo jasno, nejde o 3,90 Kč (při podání poukázky je na požádání
rád zaplatím; a s adresátem jsme se již domluvili k oboustranné spokojenosti),
ale o princip.
Navíc se ČP kasá, jak zdokonalila přepážkový systém. To je pravda. Ale
nevím, proč v jejich SW není automaticky zohledňován další poplatek, který
je při platbě na ban. účet požadován (přitom na složence je zcela jasně
vidět, že jde o platbu na bank. účet).
Připadá mi jaksi arogantní od ČP (ústy jejího pracovníka) tvrdit, že
je tomu odjakživa, že se takto (dodatečně) strhávalo vždy.
Zbývá jedině povzdech: už aby tady byla nějaká konkurence (i když kartelové
dohody ji hravě eliminují), která se bude snažit vyjít svému zákazníku
vstříc.
L. Pavlič