BBC nedostala právo vybírat zvláštní dodatkový koncesionářský
poplatek pro vybudování digitálního vysílání
Britský ministr kultury Chris Smith rozhodl, nynější koncesionářský
poplatek za televizi, 101 liber ročně (cca desetina průměrného britského
měsíčního příjmu) bude letos v dubnu zvýšen jen o tři libry; BBC požadovala
zvýšení o šest liber. Avšak Smith také rozhodl, že se koncesionářský
poplatek bude po dobu následujících sedmi let zvyšovat každoročně o půl
druhé procenta po odečtení inflace.
Rozhodnutí zvýšit televizní koncesionářský poplatek jen mírně je
vítězstvím pro komerční televize, jako je Sky, ITV a další, které velmi
intenzivně lobbovaly proti zavedení navrhovaného dodatečného ročního
poplatku 24 liber pro majitele televizních přijímačů, schopných přijímat
digitální televizní vysílání.
Zavedení tohoto digitálního poplatku doporučil nezávislý inspekční výbor,
jemuž předsedal ekonom Gavyn Davies, a údajně tuto myšlenku podporoval i
ministr financí Gordon Brown. Premiér Tony Blair však dal přednost
postupnému mírnému zvyšování celého koncesionářského poplatku.
Kruhy blízké britskému ministru kultury charakterizovaly toto
rozhodnutí jako "láskyplné, avšak tvrdé". Smith prý chtěl, aby BBC dostala
víc peněz, ale aby zároveň se otevřeněji zodpovídala veřejnosti z toho, co
dělá. Takže oplátkou za zvýšení poplatku bude muset BBC otevřít své
účetnictví a nechat ho zkoumat nezávislými finančními odborníky. Podle
Smithe byla dosud BBC příliš mnoho "sama sobě soudcem i porotou". Kromě
zavedení nezávislé kontroly hospodaření finančními prostředky BBC se bude
také pravidelně hodnotit, zda BBC plní v nově zaváděných pořadech a na nově
zaváděných okruzích všechno, co slibovala.
Očekává se také, že BBC si sama vydělá vlastním úsilím alespoň
tolik peněz, kolik nyní dostává přidáno od vlády.
Rozhodnutí odmítnout dodatečný poplatek 24 liber ročně za digitální
vysílání přijaly komerční televizní stanice. Podle některých novinářů z BBC
organizovaly poslední dobou deníky tiskového impéria Ruperta Murdocha,
vlastníka satelitního komerčního televizního vysílání Sky TV, neférovou
kampaň proti zpravodajskému satelitnímu okruhu BBC 24 Hours, že prý je
příliš nákladný a že se na něj "nikdo nedivá". Ve skutečnosti se na 24
Hours dívá asi o padesát procent více diváků než na Sky TV, sledovanost
jejíhož zpravodajského satelitního okruhu od vzniku okruhu BBC 24 Hours
poklesla.